Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Alfa Romeo rekt de levensduur van de knappe Giulietta nogmaals met een facelift.

De Alfa Romeo Giulietta draait al mee sinds 2010 in het competitieve C-segment, door middel van doelgerichte updates proberen ze hem (of haar?) levensvatbaar te houden. De knappe vormgeving en Italiaanse rijdynamiek zijn nog steeds van de partij … al hadden we anno 2019 wel graag een échte nieuwe generatie gezien. De focus van Alfa ligt momenteel op SUV’s en nakende Tonale waardoor de kans klein is dat er een Giulietta opvolger in de pijplijn zit. Maar zeg nooit nooit.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

De vernieuwde Alfa Romeo Giulietta doet het gelukkig zonder grote visuele wijzigingen al groeien de personalisatiemogelijkheden van de MY19 versie (Model Year 2019) met een blitse Visconti Green koetswerkkleur, zilveren accenten rondom, nieuwe 17”/18” lichtmetalen velgen (al dan niet met gekleurde rembeugels) en diverse packs die de appetijtelijke looks versterken. Het is dan ook niet onlogisch dat Alfa Romeo de Giulietta standaard in het bloedrode Rosso Alfa aflevert.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Binnenin gaat deze Giulietta op hetzelfde elan verder met nieuwe materialen en afwerkingsmogelijkheden. Klaarblijkelijk zijn ze er niet in geslaagd om het moderne en functionele UConnect infotainmentsysteem te integreren, een euvel dat ze oplossen door te kiezen voor een aftermarket 7” Alpine systeem met soortgelijke functionaliteit (DAB radio, Apple CarPlay / Android Auto, achteruitrijcamera, …). Ook vinden we vanaf heden een HDMI poort terug naast een klassiek USB exemplaar!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Op vlak van materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit kan de Alfa Romeo instapper van dienst (de MiTo werd eerder dit jaar geschrapt) zijn leeftijd niet wegsteken, over de karaktervolle vormgeving/indeling en aangenaam zitcomfort hebben we anderzijds niets te klagen. De koffer biedt plaats voor 350 liter bagage (inclusief een hoge laaddrempel), wanneer je de achterbank plat legt kan het laadvolume oplopen tot 1.000 liter. Grotere personen zullen het sowieso moeilijk hebben achterin met de beperkte been/hoofdruimte.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Alle beschikbare motoren van de Giulietta MY19 voldoen nu aan de strenge Euro6d-temp regelgeving met keuze tussen de 1.4-liter MultiAir benzine (120 pk) of 1.6-liter MultiJet turbodiesel (120 pk). Standaard rekenen deze op een aangename manuele zes-versnellingsbak, de 1.6 JTDm kan je krijgen met de zestraps TCT transmissie met dubbele koppeling. Andere regio’s mogen daar nog een 170 pk sterke 2.0-liter viercilinder diesel bijrekenen die de positie van Giulietta Quadrifoglio inneemt (die later de Giulietta Veloce werd).

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

De testwagen van dienst – mét Italiaanse nummerplaten – was gezegend met de 1.6-liter JTDm viercilinder, 120 pk / 350 Nm (125 g/km CO2) sterk. De klassieke sprint naar 100 km/u neemt hier 10,2 seconden in beslag en bij 195 km/u zit je aan zijn maximum. Alfa spreekt van een normverbruik van 4,7 liter diesel per 100 km, wij verbruikten net geen liter meer. De brandstoftank is 60 liter groot en zorgt zo voor een riant rijbereik!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

De MY19 update omvat geen mechanische nieuwigheden dus blijft het rijgedrag zoals het was én dat is mooi meegenomen. Zo betrokken (lees: speels) als bij de achterwielaangedreven Giulia is het jammer genoeg niet, toch biedt de Giulietta – zeker met de DNA schakelaar in Dynamic – een directe respons, betrokken stuurgevoel en vlotte schakelgangen. De demping is sportief afgesteld zonder daarmee het comfortniveau in gevaar te brengen. Aan remkracht ook geen gebrek.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Met een vanafprijs van 22.490 euro (1.4 MultiAir Turbo 140 pk) is de Giulietta momenteel de meest toegankelijke Alfa Romeo die je nieuw kan kopen. Naast de basisversie (oa stoffen zetels, 16” velgen, UConnect 5” Radio, …) is er ook een Super en Super Sportiva uitrustingsniveau voorhanden. De 1.6 JTDm dieselmotor start bij 26.190 euro en komt enkel als Super of Super Sportiva. Voor de TCT automaat moet je 2.000 euro opleggen en als je wat opties aanvinkt ga je snel boven de 30.000 euro. Een bedrag dat, gezien de leeftijd van de Giulietta, steeds minder en minder rationeel te verantwoorden valt.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Met de Giulietta speelt Alfa Romeo in het klassieke C-segment waar er voornamelijk gekeken wordt naar de Volkswagen Golf, Ford Focus, Mazda3, Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane, Opel Astra en Peugeot 308. Wanneer er premium op je wishlist staat kom je uit bij de BMW 1 Reeks, Mercedes A-Klasse en Audi A3. Aangezien deze allemaal (interne) concurrentie ondervinden van de populaire crossover koetswerkvorm is het voortrekken van de Tonale geen onlogische keuze.

Conclusie
Alfa Romeo verlengt opnieuw de levensduur van de Giulietta met extra uitrusting en personalisatie. De Italiaanse stadswagen komt nog steeds knap, dynamisch, comfortabel en zuinig voor de dag maar kan minder en minder goed zijn leeftijd verstoppen. Een volwaardige opvolger zou zich dan ook (dringend) mogen aanbieden maar Alfa Romeo ziet eerder brood in de Tonale crossover. We hopen dat de productieversie zich snel aanbiedt met eenzelfde oogstrelende vormgeving en rijdynamiek!

Overzicht:
+ Looks
+ Gezonde prestaties / beperkt verbruik
+ Rijgedrag

– Prijs
– Beperkte ruimte achterin
– Achterstand qua technologie, rijhulp, gadgets, …

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem