Officieel: BMW X1 SUV U11 (2022)De derde generatie BMW X1 SUV komt zowel als benzine, diesel, plug-in hybride én zuiver elektrische iX1! Ook het interieur werd grondig vernieuwd.

Hoera, BMW heeft een volledig nieuwe X1 SUV (U11) voorgesteld! Vermoedelijk zal ook deze 3e generatie X1 uitgroeien tot een succesverhaal. Momenteel staat de teller op bijna 2 miljoen verkochte exemplaren. Inzake vormgeving oogt het geheel een pak zelfverzekerder dankzij overgenomen trekjes (LED lichtblokken, karakterlijnen, grote grille, …) van andere SUV’s uit de BMW catalogus.

De nieuweling is 5,3 cm langer, 4,4 cm hoger en 2,3 cm breder dan zijn gelijknamige voorganger (F48). Inzake personalisatie kan je beroep doen op onder meer 12 lakkleuren, 17” tot 20” velgen en de X-Line of M Sport uitvoeringen.

De nieuwe BMW X1 is ruimer én moderner

De toegenomen buitenafmetingen zijn goed nieuws voor de binnenruimte. Naast extra been/hoofdruimte achterin is er in de koffer plaats voor 540 liter bagage. Met de achterbank plat kan het laadvolume oplopen tot 1.600 liter! De X1 plug-in hybride moet het met 50/105 liter minder stellen…

Naast extra ruimte voorziet BMW ook véél meer technologie in een soortgelijke indeling/layout als bij de nieuwe 2 Reeks Active Tourer. De X1 krijgt dus ook een zwevende middenconsole en doorlopend display (10,25” + 10,7”) mee. Dat is standaard reeds voorzien van de Operating System 8 technologie en dus hedendaagse functionaliteit. Het aantal fysieke bedieningselementen werd wel tot een minimum beperkt, de befaamde iDrive controller is verdwenen.

Het motorengamma omvat de X1 sDrive18i (136 pk) en X1 xDrive23i (218 pk) benzinevarianten, dieselen doe je met de X1 sDrive18d (150 pk) en X1 xDrive23d (211 pk). Het PHEV gamma wordt ook hier verder aangevuld. De X1 xDrive25e (245 pk) krijgt namelijk het gezelschap van de X1 xDrive30e (326 pk). Een 14,2 kWh accupack moet in beide X1 PHEV’s voor een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 80 à 90 km zorgen. Naast minimale verbruikscijfers natuurlijk! Een X1 PHEV opladen kan nu aan 7,4 kW (AC) ipv slechts 3,7 kW voordien.

Hallo iX1!

En dan dé nieuwigheid van de nieuwe BMW X1! Namelijk de introductie van de iX1 EV telg, mooi in analogie met de iX3. Deze staat op hetzelfde platform als de andere X1 varianten maar dan met een volledig elektrische aandrijflijn. BMW spreekt momenteel over de iX1 xDrive30 met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Met 313 pk / 494 Nm heb je ook geen vermogen tekort terwijl een volle batterijpack (64,7 kWh) voor een actieradius van 438 km (WLTP) moet zorgen. Laden kan vervolgens aan 11 of 22 kW (AC) of 130 kW (DC)! Een minder krachtigere iX1 EV telg met ongeveer 250 pk volgt ongetwijfeld later.

De nieuwe X1 SUV wil zo goed als iedereen te vriend houden. Dit met enige betrokkenheid achter het (lederen sport)stuurwiel maar ook met het nodige rijcomfort. En gebruiksgemak! En véél rijhulp, veiligheid en gadgets.

Vanaf 39.750 euro

De Belgische prijs van de nieuwe BMW X1 bedraagt 39.750 euro (X1 xDrive18i). In het geval van de X1 sDrive18d wordt dat minstens 42.300 euro. Beide varianten gaan spoedig in productie waardoor ze snel beschikbaar moeten zijn. De X1 PHEV’s en iX1 EV volgen tegen eind 2022, momenteel nog zonder een prijsindicatie.