Alfa Romeo zet volmondig in op kwaliteit (2021)Het Italiaanse Alfa Romeo krijgt van het nieuwe Stellantis management de nodige kansen om zich te bewijzen met naast knappe ook kwalitatieve(re) modellen.

Het huwelijk tussen PSA (Peugeot, Citroen, Opel, DS, …) en FCA (Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, …) bracht ons het Stellantis conglomeraat. Daardoor zijn er een hoop modellen die hier en daar in elkaars vaarwater komen. Maar dat hoeft niet persé slecht nieuws te zijn. Met doordachte samenwerkingen en gedeelte techniek/technologie kan de productie uiteindelijk efficiënter (lees: goedkoper) verlopen. En de consument kan zo trouw blijven aan zijn/haar merklogo.

Desondanks hun knappe design en betrokken rijdynamiek kan Alfa Romeo op commercieel vlak niet genoeg brengen. Niet geheel onlogisch gezien het gamma dat enkel uit de Giulia en Stelvio bestaat, desgewenst als luidkeels Quadrifoglio. Toch gelooft Stellantis volmondig in het Italiaanse project van Alfa Romeo, zeker met de nakende komst van de Tonale crossover.

Die werd in conceptvorm gepresenteerd in 2019 en had intussen al van de band moeten lopen in de gemoderniseerde fabriek van Pomigliano (nabij Napels). De nieuwe CEO Jean-Philippe Imparato was echter niet volledig overtuigd en dus moesten designers/ingenieurs terug aan de slag. Om écht succesvol te zijn – en andere premium concurrenten het leven moeilijk te maken – moe(s)t het kwaliteitsgehalte de hoogte in! Dit zowel qua bouwkwaliteit, afwerking en gebruikte materialen. Daarvoor wordt er extra geïnvesteerd.

Daardoor staat de Alfa Romeo Tonale crossover pas midden 2022 in de lokale showrooms. Hetzij in een kwalitatieve vorm en desgewenst met een zuinige en milieuvriendelijke plug-in hybride variant. Of zou Alfa direct met een zuiver elektrische variant komen? Die technologie is binnen de Stellantis familie alvast aanwezig!