Kort Getest: Alfa Romeo 4C SpiderHet Alfa Romeo 4C concept nog verbeteren was geen gemakkelijke opgave, met de dakloze 4C Spider kan je toch nog net dat tikketje meer genieten van de heerlijke soundtrack!

De gloednieuwe Giulia is ongetwijfeld dé Alfa Romeo van 2015 – en misschien ook wel de volgende jaren – maar die zullen we pas in 2016 op de straat zien, gelukkig hebben de modieuze Italianen met de 4C Spider een waardige runner-up. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een dakloze versie van de 4C, een sexy compacte sportwagen met een middenmotor. Die zag in 2013 het levenslicht op een moment dat Alfa Romeo misschien wel meer nood had aan een extra volumemodel (SUV, berline, crossover, …) naast de MiTo en Giulietta, toch deden ze daar in Milaan gewoon waar ze zin in hadden..

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

De langverwachte 4C Coupé werd gelukkig een succes, met de knappe lijnen, potente viercilinder, scherpe prijs en een snedig weggedrag kregen we eindelijk een mini Ferrari voor ’t volk, een Spider was een logisch vervolg aan dat succesverhaal. In de wandelgangen wordt er al een tijdje gefluisterd over de eventuele komst van een 4C Quadrifoglio Verde – klavertje vier in het Italiaans, QV in de volksmond – maar daar werd nog niets over gecommuniceerd, hetzelfde verhaal bij een grotere 6C afgeleide. Hiermee zou Alfa Romeo wel hét ideale eerbetoon creëren aan de 8C Competizione, voor velen misschien wel één van de mooiste auto’s aller tijden.

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Op een prachtige nazomerdag trokken we er even op uit met een gloednieuwe Alfa Romeo 4C Spider, een full option demo-exemplaar in het krachtige Giallo Prototipo (geel) van Gent Motors. Deze sympathieke heren verkopen bijna alle Italiaanse automerken in Gent en omstreken, om het verschil met de 4C Coupé ook direct duidelijk te maken (op het dak na) kregen we ook nog een Carrara White (matwit) 4C Coupé Launch Edition mee.. Grande! Grande! De meest kleurrijke trok van nature de meeste aandacht naar zich toe, ook blijft het opmerkelijk hoe gelukkig omstaanders (lachen, zwaaien, selfies, duimpjes, …) worden bij het zien van een dergelijke bolide. Naast deze gele koetswerkkleur zijn er nog 6 andere mogelijkheden (rood, rood, grijs, zwart, wit, wit) en evenveel mogelijkheden inzake 17-18-19″ velgen. De remklauwen kunnen naast geel ook rood, zwart of grijs zijn.

Kort Getest: Alfa Romeo 4C SpiderKort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Beide 4C’s delen dezelfde afmetingen en lijnenspel, enkel de fel bekritiseerde koplampen werden bij de 4C Spider voorzien van een nieuw design. Als je wat dieper in de optielijst snuistert kan je extra koolstofvezel elementen krijgen zoals de luchthapper achteraan die énkel aan de bestuurderszijde zit. Het stoffen dakje moet je manueel verwijderen (gaat gemakkelijk) en past in de minuscule koffer (110 liter) achteraan, als je de open dakruimte bekijkt besef je pas écht dat “4C Targa” meer waarheidsgetrouw dan 4C Spider was geweest. Maar als de grote broer het mag doen, dan mag de 4C het toch ook?!

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Qua naamgeving zal het je niet zoveel interesseren maar het besef dat deze Alfa Romeo eerder aan de “compacte” kant is bemerkt je als geen ander in het interieur. Even sensueel als het design in- en uitstappen vraagt een langdurig leerproces en voor de grotere personen – zoals ondergetekende – is het sowieso een uitdaging om alle lichaamsdelen op de juiste plaats te krijgen. Maar eenmaal je plaatsgenomen hebt in de sportieve zetels en het dikke stuur in handen hebt kan niets je nog tegenhouden om de klassieke sleutel om te draaien en de viercilinder tot leven weken. Alvorens we die handeling uitvoeren, even nog wat interessante features van de 4C Spider opnoemen. Zo is de airco standaard, kan je de passagiersstoel nu ook verschuiven en is het audio/multimediasysteem verbeterd. Niet dat je dat laatste zou nodig hebben want je hebt de ideale soundtrack op zak én verdwalen levert meer plezier op, toch geven we het jullie graag mee.

Kort Getest: Alfa Romeo 4C SpiderKort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Net achter de twee inzittenden ligt nog steeds de 1750 Turbo Benzina in ongewijzigde vorm, dat wil zeggen 240 pk en 350 Nm koppel. Op zich geen sportwagencijfermateriaal maar met een leeggewicht van slechts 940 kg is deze Alfa Romeo 4C Spider meer dan voldoende krachtig om je vliegensvlug van A naar B te verschijnselen. In vergelijking met de Coupé is de Spider slechts 45 kg zwaarder, met dank aan het supersterke – uit koolstofvezel voltrokken – chassis. Iedereen met voldoende lef kan een vliegende start nemen met deze dakloze Italiaan, in optimale omstandigheden heb je 4,5 seconden nodig voor de 0-100 km/u sprint en ligt de topsnelheid op 257 km/u met het dak gesloten. Zonder dak zou het geheel tot 200 km/u behoorlijk doenbaar (ruis, windgeluiden, …) moeten blijven, jammer genoeg konden we dit zelf niet testen. Het verbruik bij een dergelijke plezierwagen bepaal je grotendeels zelf, Alfa Romeo spreekt over een theoretisch normverbruik van 6,9 liter benzine en 161 g/km CO2. De enthousiaste eigenaar van de spierwitte 4C – met toepasselijke nummerplaat – wist ons te vertellen dat je het praktijkverbruik zelfs met “dynamisch weggedrag” onder de 8 liter kan houden.

Kort Getest: Alfa Romeo 4C SpiderKort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

De Alfa Romeo 4C Spider rekent eveneens op de zestraps sportautomaat die in automatische stand niets liever doet dan hoog in de toeren gaan, met de schakelflippers achter het stuur kan je zelf wat helpen. Dankzij het open dak kan je extra genieten van het helse kabaal dat deze Italiaan weet te produceren met de optionele sportuitlaat, voor diegenen die liever subtiel(er) voor de dag willen komen is er ook een regulier exemplaar. Zelf zien we er het nut niet van in maar specialist Akrapovic werkt momenteel aan een derde uitlaatsysteem met een nog diepere soundtrack, we houden ons hart vast zijn benieuwd! Op lage snelheden – en bij het parkeren – het is zweten/werken geblazen want ook hier ontbreekt er enige vorm van stuurbekrachtiging, op snelheid en in een “bochtenrijke omgeving” weet je een dergelijke setup wél te appreciëren. Onderhuids wisten de ingenieurs – op basis van de feedback van de 4C Coupé klanten – enkele aanpassingen te doen inzake afstelling van het stuurgevoel en ophanging waardoor je met de 4C Spider iets aangenamer door het leven kan gaan. Nieuwe 4C Coupé’s krijgen deze aanpassingen natuurlijk ook mee!

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Bij de lancering in 2014 vroeg Alfa Romeo België ongeveer €55.000 voor de 4C Coupé, door de sterke vraag en interesse is dat ondertussen al meer dan €60.000 geworden. De 4C Spider start op zijn beurt bij ongeveer €73.000 alvorens je jouw wagen kan personaliseren met een passende kleur, velgen, etc.. Deze demo nadert de kaap van €85.000! Het prijsverschil tussen beide uitvoeringen – die bijna identiek zijn – is daarmee aan de stevige kant, je zal dus voor jezelf moeten uitmaken of je die meerprijs wilt betalen om extra te genieten van de wapperende haren.

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Voor dat geld kan je ook nog heel wat andere leuke wagens kopen. Enerzijds hebben we een Mercedes SLK-Klasse Roadster, Porsche Boxster, BMW Z4 Roadster, Audi TT Roadster en Nissan 370Z Roadster maar die kunnen een pak minder stoefen met hun passionele looks. Daarnaast heb je ook nog steeds de Lotus Elise maar die is toch nog ietwat puurder (qua interieur / rijgedrag). Het gelukzalige gevoel dat we hadden met deze 4C Spider in het zonnige Vlaanderen deed ons denken aan de recente rijtest met de Mazda MX-5 in – het eveneens zonnige – Barcelona.

Conclusie

Alfa Romeo staat voor interessante tijden met de lancering van de Giulia, met de 4C Coupé en Spider hebben ze alvast de passie aangewakkerd bij vele enthousiastelingen. De 4C Spider verschilt niet bijster veel met zijn gesloten evenknie, toch komt hij dankzij diverse aanpassingen een stuk aangenamer voor de dag. Een cabrio rijden in België blijft anderzijds een raar idee, wanneer je zelf de sleutel van een 4C Spider ter beschikking hebt zal je die bewering sowieso tegenspreken. Nog steeds iets te onpraktisch voor alledaags vervoer, maar toch twijfelen we al enkele dagen om het huis te verkopen en er met de 4C Spider op uit trekken. Zonder radio/usb en het liefst met zoveel mogelijk omwegen!

Overzicht:

+ Gigantisch véél rijplezier
+ Knappe looks
+ Soundtrack
+ Technische aanpassingen (stuurgevoel, ophanging, geometrie, ..)

– Meerprijs tov Coupé
– Onpraktisch (geen stuurbekrachtiging, krap interieur, beperkte bagageruimte, …)

Kort Getest: Alfa Romeo 4C Spider

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter Ameye

Grazie Mille @ Garage Gent Motors & ’t Kasteel van Zwijnaarde!