Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce (2017)De Alfa Romeo Giulia Veloce nestelt zich met 280 pk mooi tussen het reguliere aanbod en de Quadrifoglio topversie. Behalve extra vermogen en sportieve looks krijgt de Veloce ook standaard vierwielaandrijving!

Alfa Romeo rekent hard op de Giulia berline en Stelvio SUV om de komende maanden – en jaren – het productievolume te laten floreren. Naast de berline is er intussen al een tijdje sprake van een Giulia Sportswagon terwijl de geruchtenmolen hardnekkig blijft vasthouden aan een Giulia Coupé. Daarvoor voorzien de Italianen een breed gamma met diverse motorisaties. Voor de échte sportievelingen is er zelfs een 510 pk sterke Quadrifoglio uitvoering. Mooi ertussen worden nu de Veloce’s gepositioneerd, iets krachtiger en sportiever maar nog steeds dagelijks inzetbaar. Die benaming is historisch correct en werd enkel toebedeeld aan de meest opvallende en sportieve modellen uit het Alfa Romeo gamma, veelbelovend dus!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

Bij onze amici van Gent Motors vonden we deze sinistere Alfa Romeo Giulia Veloce die, net zoals de andere Giulia’s, een prachtige vormgeving meekreeg zoals enkel de Italianen dat kunnen. Een lange neus met een prominente grille en merklogo, fijne lichtblokken, diepe karakterlijnen in een coupé-achtige verpakking, gegarandeerd trek je er de aandacht mee naar je toe. De Veloce’s voegen daar standaard naast specifieke bumpers, zwarte omlijsting en krachtige bi-xenon-verlichting en een dubbele uitlaat nog 19″ Performance velgen aan toe. Wie wil kan gele of rode remklauwen krijgen achter de 17- tot 19-inch velgen. En naast de Nero Vulcano zijn er nog 10 andere mogelijkheden inzake koetswerkkleur.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

Ondanks de donkere interieuruitvoering van de testwagen heerst er binnenin een sportieve sfeer met de goedzittende sportzetels (ook te verkrijgen in het rood of bruin), geperforeerd leder en aluminium accenten. De algemene afwerkingskwaliteit ging er overduidelijk op vooruit sinds onze eerste kennismaking. De Giulia Veloce krijgt het mooi geïntegreerde 6.5″ multimediasysteem mee (GPS is optioneel) en tussen de analoge tellers huist er een 7″ kleurendisplay met alle handige informatie. De zwarte startknop op het fijne sportstuur is een mooie verwijzing naar die (andere) Italiaanse grootmacht uit Maranello! Kiezen voor de sportieve Veloce uitvoering heeft overigens geen invloed op de binnenruimte, achterin is dus nog steeds plaats voor twee tot drie volwassenen en in de koffer past er 480 liter bagage.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

De dynamische Alfa Romeo Giulia Veloce is te verkrijgen met een benzinemotor én met een diesel, hoe tegenstrijdig dat ook moge klinken. Bij die eerste krijg je dan een gloednieuwe 2.0-liter viercilinder met 280 pk en 400 Nm, de tweede is een 210 pk en 470 Nm sterke 2.2-liter JTDm (122 g/km CO2). Beiden zijn sowieso gekoppeld aan de 8-traps automaat van ZF makelij. Grote en kwalitatieve schakellepels staan op de optielijst (300 euro) maar zijn wat ons betreft een absolute must! Daarnaast installeert Alfa op elke Giulia Veloce de intelligente Q4 vierwielaandrijving wat een meergewicht met zich meebrengt van slechts 60 kg, maar zorgt voor extra controle en stabiliteit.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

De Giulia 2.0 Veloce heeft op papier voldoende aan 6,4 liter benzine per 100 km, wie zich in de praktijk niet heel de tijd Fisichella waant kan zeker de 8 liter benaderen. In de meest optimale omstandigheden doe je slechts 5,2 seconden over de 0-100 km/u sprint en wanneer je 240 km/u haalt zit je aan de topsnelheid.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

De veelbelovende Giulia blonk eerder al uit met zijn heerlijk direct stuurgevoel en perfecte balans, als sportiever georiënteerde Veloce mocht deze Italiaan natuurlijk niet onderdoen. De automaat schakelt vlotjes op, mede dankzij de stevige hoeveelheid Newtonmeters, terwijl de achterzijde de focus geniet van de 2.0-liter Turbo Benzina. Wanneer het Q4 systeem door omstandigheden (regen, sneeuw, ondergrond, …) enig gripverlies detecteert kan er vliegensvlug tot 60% naar de vooras vloeien om zo de stabiliteit en tractie te garanderen.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

In de praktijk werkt het systeem zo efficiënt dat het ongetwijfeld een meerwaarde kan bieden voor wie op zoek is naar grip, al is de vraag of dat in het stedelijke Vlaanderen zal zijn. De weersomstandigheden zijn hier vrij beheerst terwijl de overheid overvolle wegen weinig speelruimte toelaten. Met de DNA schakelaar (die hier een rotator is) kan je de gasrespons, stuurgevoel en krachtontplooiing laten variëren – al kan het ESP systeem jammer genoeg niet volledig uit (iets wat de machtige Quadrifoglio wél kan). De Veloce soundtrack had gerust wel wat krachtiger gemogen. Handmatig kan je de Giulia Veloce in het hogere toerenbereik houden om zo omstaanders op de hoogte te brengen van je potente benzinemotor maar dat doet ietwat afbreuk aan de geniale automaat.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

De Alfa Romeo Giulia kost je minstens €31.990 (2.2 JTDm 136 pk MT) of €34.290 (2.0 200 pk AT) terwijl er voor de Veloce’s respectievelijk €44.840 (2.2 JTDm 210 pk AT) en €46.090 (2.0 280 pk AT) gevraagd wordt. De meerprijs van net iets meer dan 13.000 euro in het geval van onze testwagen ten opzichte van de basisbenzine is perfect te verantwoorden door de royale basisuitrusting van de Veloce uitvoering. Wie een Giulia met benzine verkiest (dé logische keuze) met wat opties komt dus rap uit bij de Veloce. Iets wat intussen ook duidelijk blijkt te zijn uit de goede verkoopstart.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

In Arese (Turijn) richten ze met de Giulia voornamelijk hun pijlen op de BMW 3-Reeks, Audi A4 Berline, Mercedes C-Klasse en Jaguar XE. In het geval van onze 280 pk sterke Giulia Veloce Q4 komen we dus uit bij de 330i xDrive Berline (vanaf €44.900), A4 2.0 TFSI (vanaf €44.860), XE 25t (vanaf €42.810) en de slechts 184 pk sterke C200 4MATIC (vanaf €42.108). Zowel in München als in Ingolstadt hebben ze overigens nog een meer emotionele versie (4-Reeks Gran Coupé en A5 Sportback) voorhanden, al zijn deze nog duurder en niet noodzakelijk beter. En dan hebben we het nog niet gehad over hun beperkte basisuitrusting en peperdure opties…

Conclusie
De reguliere Alfa Romeo Giulia oogste reeds lof met zijn knappe looks, krachtigere motoren en dynamisch weggedrag, voor de meerwaardezoekers – en wintersportfanaten – onder ons wordt het gamma aangevuld met de blitse Giulia Veloce. Zowel te verkrijgen met benzine als diesel en steeds voorzien van een heerlijke automaat en efficiënte vierwielaandrijving die geen afbreuk doet aan het bejubelde rij- en stuurgedrag. Zowel in een meer bochtenrijke omgeving als bij mindere weersomstandigheden waakt het Q4 systeem over zowel de stabiliteit als veiligheid. Met een vanafprijs van ongeveer €46.000 is de op-één-na-leukste benzineversie nog steeds niet voor iedereen weggelegd, qua value for money scoort de Giulia 2.0 Veloce gelukkig wel een uitmuntende score. Zeker in vergelijking met die dure en saaie Duitsers!

Overzicht:
+ Looks
+ Rijgedrag
+ Automaat
+ Efficiënte vierwielaandrijving
+ Rijkelijke basisuitrusting

– ESP kan niet volledig uit
– Soundtrack mist wat enthousiasme
– Prijs

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.0 Veloce Q4 AWD AT (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Met dank aan Gent Motors!