Rijtest: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)Een geblazen viercilinder? In een F-Type? Of ze daar bij Jaguar helemaal zot geworden zijn? Minder dan je zou denken!

Het is maar al te eenvoudig om de viercilinder F-Type weg te lachen vanwege het CO2 geneuzel of de lage(re) aankoopprijs. ‘Willen maar niet kunnen’, je kent het wel. Maar met zijn 300 pk bij 5.500 tpm en 400 Nm koppel tussen 1.500 en 4.500 tpm schuilt er toch nog steeds aardig wat power onder de fraaie motorkap.


Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

Belangrijker is de forse gewichtsreductie van 52 kg in de neus tegenover de V6 met supercharger. Dat gewicht zitten bovendien nog eens flink naar achteren geschoven wat de gewichtsbalans ten goede komt. De V6 is wat dat betreft altijd al gehandicapt geweest omdat de motor het onderblok met de V8 deelt en daardoor nogal inefficiënt is. Maar met een rijklaar gewicht van 1.545 kg zit ook deze viercilinder F-Type aan de zware kant. Zeker voor een sportwagen.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

In ruil krijg je natuurlijk heel wat luxe en een hoogstaande afwerking terug. Wat dat betreft doen de meer recente versies het stukken beter dan de allereerste exemplaren die minder konden overtuigen met hun gebruikte materialen en bouwkwaliteit. Jaguar maakte een inhaalbeweging die de F-Type meer op het niveau van het toch niet onaardige prijskaartje brengt. Want Jaguar wil minstens 66.680 euro voor deze F-Type Cabriolet. Maar tel je daar de opties van onze tester bij dan schiet het prijskaartje al gauw richting de 90.000 euro.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)
Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

Verleidelijk om dan de rechtstreekse vergelijking te maken met de instap-V6. Die produceert slechts 40 pk en 50 Nm meer en sprint zelfs in een identieke 5,7 s naar de 100 km/h. Maar de V6 klinkt uiteraard stukken beter en past op zich beter in de filosofie van een sportwagen. Hét verschil zit hem natuurlijk in de gemiddelde CO2-uitstoot die voor de 2.0-liter slechts 163 g/km bedraagt terwijl de V6 op minstens 234 g/km zit. En dan gaat een mens al eens rekenen.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

The poor man’s F-Type dus? Niet helemaal. Want waar de 2.0 echt indruk maakt is met zijn rijgedrag. Zo voelt het alsof er geen 52 kg maar 150 kg uit de neus is gelicht. De neus reageert sneller bij snelle lastwissels en op stuurinputs en ook de zachtere, passieve demping scoort punten met een goed afgewogen instelling tussen comfort en sportiviteit. Er is zelfs sprake van enig stuurgevoel.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

Terwijl de krachtigere F-Type’s indruk maken met hun power en bijhorende soundtrack heeft de 2.0-liter zonder twijfel het meest pure rijgedrag. Je kan er zelfs ook makkelijk de hooligan mee uithangen en de neus sturen met het gas. In de Track-stand van het ESP en de tractiecontrole provoceer je de kont opvallend eenvoudig voor wat extra rijplezier. Alles uitschakelen kan uiteraard ook en ook dan is de F-Type verrassend braaf, mede dankzij de hulp van een elektronische sper die een mechanisch exemplaar tot op zekere hoogte aardig imiteert.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

En de motor zelf? Die houdt zich kranig voor een sportieve viercilinder en produceert onder belasting én met de hulp van de optionele sportuitlaat zelfs een aardig geluid. Zeker in de cabrioversie met het dak naar beneden. Maar het blijft uiteraard ‘maar’ een viercilinder turbo waarbij de fut er boven de 5.500 toeren echt wel uit is. Gelukkig zorgt de 8-traps automaat ervoor dat je makkelijk in de krachtcurve zit. Traag of onvoldoende snel zouden we de 2.0-liter dan ook zeker niet durven noemen.

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

Maar zelfs na een overtuigende testweek knaagt het idee van de viercilinder. Onder weinig of halve belasting maakt de motor nauwelijks indruk en al zeker niet qua geluid. En ook het verbruik is met een gemiddelde van om en bij de 10 liter en uitschieters van tegen de 20 liter niet echt voorbeeldig. Kopers staan dus voor een bijzonder groot dilemma.

Conclusie
De 300 pk sterke 2.0-liter F-Type is een aangename verrassing gebleken en is de verborgen parel van het gamma. Op papier maakt de viercilinder vooral indruk met zijn lage CO2-uitstoot, maar in de praktijk is het vooral zijn evenwichtig rijgedrag waarmee de instapversie verbazing wekt. Poor man’s F-Type? Maak daar gerust clever man’s F-Type van!

Overzicht:
+ Looks
+ Rijgedrag
+ Chassisbalans
+ Fiscaal interessant

+/- Geluid (voor een viercilinder)

– Reëel verbruik
– Prijskaartje loopt snel op
– Koffervolume (voor de Cabriolet)

Rijtest Jaguar F-Type Cabriolet 2.0i viercilinder 300 pk R-Dynamic (2017)

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Francis Van Quickelberghe