Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)De Range Rover Velar vult de leemte tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. Maar heeft de strakgelijnde SUV ook iets extra in de aanbieding?

De Range Rover Velar, vernoemd naar een prototype van de originele, klassieke Range Rover, heeft zijn weerslag niet gemist. Trouw aan Land Rover’s moderne designtaal, maar met flink wat futuristische trekjes, werd het vierde model in de Land Rover line-up zowat universeel positief onthaald.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

De Velar deelt zijn aluminium platform met de Jaguar F-Pace maar deelt ook heel wat onderdelen met de XE en XF. Niet dat je het er echt aan kunt zien. Van de eerste tot de laatste millimeter is de Velar op en top Land/Range Rover. Alleen lager en strakker, sportiever zeg maar. Iets wat ook versterkt wordt door de vele details zoals de deurklinken die automatisch in het koetswerk verdwijnen of de hoogwaardige LED-verlichting rondom. Het is een thema dat zich ook doortrekt naar het interieur.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Dat centreert zich rond drie horizontale aanraakschermen die het meerendeel van de commando’s en knoppen voor zich neemt. Niet alleen de Velar krijgt deze setup want Land Rover heeft hetzelfde in petto voor de overige modellen. Te beginnen met de Range Rover en Range Rover Sport.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

De vele schermen die als ze gedoofd zijn opgaan in de achtergrond zijn allemaal van grote resolutie, hebben heldere graphics, zijn voldoende responsief en bevatten bovenal veel informatie. Wanneer je zoals op onze tester ook voor het optionele maar bijzonder handige head-up-display kiest, krijg je daardoor wel wat too much information. Gelukkig kan je elk scherm zo configureren dat het veelvoud aan dubbele info beperkt blijft.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Deze keer zijn we onderweg met de meest krachtige dieselversie in de vorm van een 300 pk sterke 3.0-liter V6 turbodiesel. Daarmee sprint de Velar in slechts 6,0 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van 234 km/h. Nette prestaties. Of toch zeker gezien het gewicht. Zelf quote Land Rover voor deze versie 1.813 kg. Maar het gelijkvormigheidsattest leert ons dat dat in het geval van ons Firenze Red testexemplaar maar liefst 2.014 kg is.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Want de Velar mag dan wel een maatje kleiner zijn dan de Range Rover Sport, vooral in de breedte en hoogte, echt licht is de 4,8 m lange SUV daarom nog niet. Of toch zeker niet wanneer je voor de meest krachtige versies kiest. In dat geval is Land Rover wel zo vriendelijk om de Velar ook van een luchtvering te voorzien, maar het heeft zo zijn gevolgen voor de rij-eigenschappen.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Wie verwacht dat de Velar even sportief rijdt en stuurt als het model er uitziet, is er aan voor de moeite. Ongeacht de gekozen rijhoogte of rijmodus heeft de Velar het rijdynamisch gezien lastig. Met name in de bochten waar het chassis en de banden erg snel kreunen onder al dat gewicht. De remmen zijn dan weer altijd sponzig en schenken al helemaal geen precisie of vertrouwen.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

De individuele stand van de sportstand, waarbij je zelf de parameters voor de aandrijflijn, de ophanging en de besturing kunt kiezen brengt nog enig soelaas, maar is slechts een doekje tegen het bloeden. Nooit voelt de(ze) Velar zich echt goed in zijn vel en al gauw schakel je daardoor een tandje terug. Daarmee krijgt de Velar een groot déjà vu-gehalte. Zeker als je het prijskaartje en de optielijst erbij haalt.

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

De prijzen voor de Velar starten bij 57.300 euro (2.0-liter turbodiesel, 180 pk, 142 g CO2/km). Bijna 8.000 euro minder dan de instap-Range Rover Sport (2.0-liter turbodiesel, 240 pk), maar dat bedrag stijgt bijzonder snel eenmaal je in de optielijst duikt. Een noodzakelijk kwaad bij ieder premiumproduct maar zeker bij de Velar. De D300 (3.0-liter turbodiesel, 300 pk, 167 g CO2/km) is er pas vanaf 67.500 euro en dat bedrag loopt bijzonder eenvoudig op richting 100.000 euro en meer. Zo tikt 1-SNX-013 zelfs op 108.000 euro. En dat is toch wel bijzonder veel voor een auto die – los van de looks – misschien wel weinig aan het gamma toevoegt. De interne concurrentie met de andere, gevestigde modellen is immers torenhoog.

Conclusie
De Range Rover Velar laat een bijzonder gemengde indruk na. Door zijn concept car-looks val je er meteen voor in zwijm maar de rijbeleving laat te wensen over. In grote mate vanwege zijn forse gewicht en de luchtvering die onder geen enkele omstandigheid in zijn taak excelleert. De passieve setup van de kleinere motorisaties is daardoor wellicht de betere keuze.

Overzicht
+ Concept car-looks
+ Ruimte
+ Comfort
+ Veelzijdig karakter

– Rijgedrag
– Gewicht
– Prijs & optiepolitiek
– Interne concurrentie

Rijtest: Range Rover Velar D300 (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye