Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Naast een nieuwe benzinemotor profiteert de populaire Nissan Qashqai ook van diverse nieuwigheden (motor + automaat) op dieselvlak!

De Europese consument is zodanig verzot op crossovers en SUV’s dat automerken hun verkooptoppers op tijd en stond trakteren op een update of speciale edition. Zo ook bij de Nissan Qashqai die gerust aanzien mag worden als dé trendsetter binnen dit segment. Tevens is het de bestverkopende Nissan in Europa!


Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

In 2017 werd de Japanner op visueel vlak aangescherpt, in 2018 en 2019 werd respectievelijk het benzine– en dieselgamma onder de handen genomen. Daarin speelt de nieuwe (lees: strengere) WLTP uitstootnormen een grote rol, de toekomstige eigenaar profiteert op zijn beurt van de moderne aandrijflijnen en bijhorende voordelen. Zo werden de oude 1.2-liter en 1.6-liter benzinemotoren ingewisseld voor een spiksplinternieuwe 1.3-liter driecilinder die zich van zijn beste kant laat zien in de Qashqai.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Met de aanhoudende milieuhype (en misinformatie) mag de diesel momenteel in de verdomhoek zitten, Nissan blijft inzetten op moderne en zuinige zelfontbranders. De vernieuwde 1.5-liter dCi is 5 pk krachtiger en krijgt – net zoals zijn benzinebroer – een automatische transmissie met dubbele koppeling. De 1.6-liter dCi wordt op zijn beurt ingewisseld voor een 1.7-liter dCi, desgewenst te verkrijgen met voor- of vierwielaandrijving en Xtronic (CVT) automaat. Beide diesels doen het met een SCR katalysator die, met behulp van AdBlue, schadelijke NOx-deeltjes elimineren en als dusdanig zuinig(er)/milieuvriendelijk(er) voor de dag komen dan voordien.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Voor de Belgische markt is de komst van een voorwielaangedreven Qashqai 1.5 dCi DCT met 115 pk goed nieuws want de CO2 uitstoot ligt met 138 g/km CO2 (net) onder die van de handgeschakelde uitvoering (139 g/km CO2). Het gecombineerde verbruik van 5,3 liter diesel per 100 km is met een beschaafde rijstijl zelfs te benaderen, het rijbereik schommelt dankzij een 55 liter brandstoftank rond de 900 km.

Afgezien van een portie extra isolatie weerklinken de (rauwe) turbodieselklanken onder stevige belasting en/of koudstart net wat te sterk, eens op bedrijfstemperatuur blijft de viercilinder gelukkig mooi op de achtergrond. Over de DCT automaat met dubbele koppeling zijn we nog steeds lovend dankzij de vlotte werking en goede samenspel met de dieselmotor. Koester wel geen sportieve ambities wat de 0-100 sprint in 13 seconden ook cijfermatig benadrukt. De Nissan Qashqai is en blijft een comfortabele metgezel.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Welke motorisatie ook voorin de Nissan Qashqai ligt, steevast geniet je hier van een frisse en vooral stoere vormgeving. Hét SUV voordeel bij uitstek is natuurlijk de hogere zitpositie met een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom als gevolg. In de personalisatiegids staan er een tiental koetswerkkleuren, 17” tot 19” velgen en accenten waarmee je de configuratie van jouw dromen maakt.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Qua binnenruimte doet de Nissan Qashqai het zowel voor- als achteraan bovengemiddeld, het ruimtegevoel kan je versterken in combinatie met het panoramisch glazen dak. In de koffer past er 430 liter bagage die er 1.598 liter kunnen worden met de achterbank plat. In vergelijking met de eerste generatie Qashqai (zowaar uit 2008!) is de bouwkwaliteit en materiaalgebruik er sterk op vooruit gegaan, toch vinden we net wat teveel verschillende soorten (harde) kunststof terug. En dat glimmende pianolak trekt ook net wat teveel stof en vuile vingers aan…

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Op vlak van infotainment maakt de nieuwste NissanConnect versie zijn intrede met een 7” touchscreen en moderne functionaliteit zoals DAB radio, slimme TomTom 3D navigatie, WiFi hotspot en Apple CarPlay / Android Auto. Extra gadgets zijn er in de vorm van een Bose audiosysteem met 7 luidsprekers, achteruitrijcamera en een volautomatische Park Assist.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Dankzij de Nissan Intelligent Mobilty technologie is de Qashqai ook veiliger dan ooit met handige hulpmiddelen zoals verkeersbordenherkenning, Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert, Emergency Braking met voetgangersdetectie en het ProPilot systeem (adaptieve cruisecontrol + adaptieve rijstrookassistent).

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

De vernieuwde Nissan Qashqai staat vanaf 24.540 euro (DIG-T 140 pk) op de oprit te blinken in de Visia basistrim, hogerop vinden we momenteel een Acenta, N-Connecta, Tekna en Tekna+ uitvoering. De 1.5 dCi 115 pk DCT is er vanaf 30.640 euro (Acenta). Ons full option testmodel was 37.840 euro waard.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Aan crossovers geen gebrek in het C SUV segment. Naast de Nissan Qashqai is er ondermeer een Opel Grandland X, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Dacia Duster en consorten voorhanden. En dan zouden we nog bijna de technisch gerelateerde Renault Kadjar vergeten! Interne concurrentie is er van de Juke crossover die bijna evenveel kofferruimte biedt!

Conclusie
Met de stijgende interesse voor benzinemotoren heeft Nissan de perfecte 1.3 DIG-T metgezel in de aanbieding voor de functionele Qashqai. Toch vergeten de Japanners het belang niet van een gepaste dieselmotor in de vorm van een vernieuwde 1.5-liter viercilinder die zowel zuiniger als krachtiger is in combinatie met de aangename zeventraps DCT automaat. De Nissan Qashqai 1.5 dCi 115 pk DCT rijdt comfortabel, aangenaam en stil eens op bedrijfstemperatuur, zijn zuinigheid vertaalt zich in een riant rijbereik. De Europese publiekslieveling van Nissan is met de opgefriste vormgeving, moderne connectiviteit en zuinige motoren klaar voor een verderzetting van het succes, iets dat minder gemakkelijk zal zijn dan in de beginjaren gezien de immense concurrentiestrijd. Misschien dat de zuiver elektrische Qashqai binnenkort kan bijdragen aan het succesverhaal!

Overzicht:
+ Populair
+ Frisse looks
+ Ruim interieur
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Vlotte en zuinige dieselmotor (< 6 liter), groot rijbereik
+ Zéér aangename DCT automaat (alert, snel)
+ NissanConnect infotainment update
+ Value for money

– Stevige concurrentie
– Materiaalmix interieur
– Dieselsoundtrack onder belasting / koudstart

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi DCT 115 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem