Rijtest: Lexus RX450h F Sport (2016)

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)Met de nieuwe Lexus RX450h dient Lexus soortgenoten als de Q7 e-tron, X5 xDrive40e, GLE500e, Cayenne S E-hybrid en recent nog de XC90 T8, van antwoord.

Tot nog niet eens zo heel lang geleden had de RX450h het hybride en CO2-vriendelijke – lees: fiscaal interessante – SUV-rijk voor zich alleen. Maar met de komst van rechtstreekse rivalen van onder andere Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volvo heeft de eigenzinnige Japanner er op relatief korte tijd te duchten concurrentie gekregen. Kijk je naar de raison d’être van dit soort mastodonten, met name de gemiddelde C02-uitstoot op het gelijkvormigheidsattest, dan valt op dat de nieuwe RX beduidend slechter scoort dan zijn directe concurrenten. Met een gemiddelde C02-uitstoot van 122 g/km legt de RX450h het af tegenover zowel de Mercedes GLE500e Plug-in Hybrid (78 g/km), BMW X5 xDrive40e (77 g/km), Porsche Cayenne S E-hybrid (75 g/km), Volvo XC90 T8 (49 g/km) als Audi Q7 e-tron (48 gr/km).

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

De verklaring zit hem in het feit dat de RX450h geen plug-in hybrid is en dus niet met de stekker kan worden bijgeladen. Een niet te onderschatten handicap die zich ongetwijfeld laat voelen bij de lokale Lexus-dealer om de hoek, en des te opvallender daar Lexus/Toyota zich, sinds de lancering van de Prius aanziet, als pionier in zake hybridetechnologie. De nieuwe RX zal dus flinke troeven achter de hand moeten houden wil het potentiële kopers voor zich winnen.

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Aan het design zal het in ieder geval niet liggen. Zeker in F Sport-trim is de nieuwe RX een opvallende verschijning die dankzij de 11 cm extra wielbasis komaf maakt met het oude euvel van een te kleine achterbank. Ook al blijft de kofferruimte nog steeds beperkt door de plaatsing van de batterijen. Met 20-inch velgen, de typische spindle grille met chrome omlijsting en een op het eerste zicht wirwar van agressieve lijnen, is de RX lang niet meer het anoniempje van weleer. Meer Stormtrooper dan klassieke schoonheid, maar allesbehalve saai. Diezelfde lijn trekt de RX ook door naar het interieur waar de sportieve F Sport-ambiance zich verder vertaalt in een strak interieur dat – zeker met Burgundy rood interieur en aluminium inlegwerk – hint naar sportieve aspiraties.

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Zoals gewoonlijk bij Lexus valt er op de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen weinig of niets aan te merken. Wie voor de F-Sport kiest betaald weliswaar 16.160 euro extra tegenover de basisuitvoering (die voor 62.450 euro in de catalogus staat), maar krijgt daar in ruil een quasi full option SUV voor terug. Enkel voor het panoramisch zonnedak, elektrisch verstelbaar en inklapbare achterzetels, buitenspiegels met blind spot monitoring, premium Mark Levinson 7.1 audiosysteem met 15 luidsprekers en een parkeerfunctie met panoramazicht moet worden bijbetaald. Een interessante optiepolitiek die een welgekomen afwisseling is met het vaak onoverzichtelijk optiepakkettenbeleid van de concurrenten.

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Op technisch vlak gaat de vierde generatie RX Hybrid door op zijn vertrouwd elan met een 263 pk sterke 3.5-liter V6 benzine voorin die de steun krijgt van een 50 kW sterke elektromotor, goed voor 139 Nm koppel extra. Het gecombineerd vermogen komt daarmee op om en bij de 310 pk en 471 Nm koppel. Ruim voldoende om de meer dan 2.200 kg zware SUV vlot van zijn plaats te krijgen. Zo kan je in 7,7 seconden de grens van de 100 km/h passeren. Dat de topsnelheid gelimiteerd is op 200 km/h is dan weer minder spectaculair maar bij ook vrij irrelevant. Het draait hem immers om de rijbeleving en wat dat betreft scoort de RX met veel comfort dankzij een goede geluidsisolatie, in combinatie met de hybride aandrijflijn die zo vaak mogelijk gebruik maakt van de opgeslagen energie in de batterijen.

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Die laatste zijn nog steeds van het meer traditionele Ni-MH type (nikkelmetaalhydride), beter dan Lithium-ion aangezien deze zich beter lenen tot het snel opladen en afgeven van energie. Precies wat de RX doet. Toch komt het er op aan om zo veel mogelijk op de elektromotor te teren en zo min mogelijk op de V6 benzinemotor. Wat dat betreft zijn er een legio aan hulpmiddelen die je als chauffeur bewust maken van welke aandrijfbron op welk moment met wat bezig is. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de EV-knop die de aandrijving verplicht om puur elektrisch te opereren. Vreemd genoeg staat deze knop nog steeds op middenconsole en niet op het stuur. Een oud zeer welk ingaat tegen de filosofie van de auto; maak je er immers geen gebruik van dan gaat je gemiddeld verbruik flink de hoogte in en schiet er behalve de typische Lexus-rijervaring nog maar weinig over van je ecobewuste SUV.

Conclusie
Ondanks al zijn goede bedoelingen schiet de nieuwe RX daardoor een beetje voorbij aan zijn reden van bestaan. Niet alleen doen concurrenten een pak beter op vlak CO2-uitstoot. Tevens schiet de SUV naar goede traditie voorbij aan het voorbeeldig verbruik waarbij je in de realiteit – net als bij zijn rivalen – nauwelijks van in de buurt zult komen. De nieuwe RX had wat dat betreft ook een stekkerfunctie mogen krijgen. Waarom dat niet het geval is ligt vermoedelijk bij het feit dat Europa nog steeds een niche blijft voor de Japanse constructeur en het hele CO2-geneuzel buiten de EU van minder groot belang is. Toch heeft de Lexus SUV nog één troef achter de hand en dat is zijn scherpe (vanaf)prijs van 62.450 euro. Kijken we naar de concurrentie dan zien we dat de Audi’s Q7 e-tron minstens 82.910 euro kost, de BMW X5 xDrive40e 72.150 euro, Mercedes’ GLE 500e Plug-in Hybrid 77.198 euro, de Porsche Cayenne S E-hybrid  89.177 euro en de Volvo XC90 T8 minstens 78.500 euro kost. Kortom, allemaal flink meer dan Lexus. En wat dat betreft heeft de RX450h nog steeds een streepje voor op de concurrentie.

Overzicht:
+ Comfort
+ Vanafprijs en optiepolitiek
+ Kwaliteit

+/- Controversieel design

– Geen plug-in hybride (relatief hoge CO2-uitstoot)
– CVT transmissie

Rijtest: Lexus RX 450h F Sport (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Lexus RX450h F Sport (2016)"

  1. Wolf 11-10-2016 om 14:51

    Ik had van jullie toch een beter oordeel over het co2 verhaal verwacht. Tuurlijk is de Lexus theoretisch in het nadeel maar hoe zit het in de praktijk??, als de accu van de dikke x5 leeg is (en dat is relatief snel) dan gaat hij zuipen als een tempelier. hierbij blijft de Lexus relatief zuinig. zeker zuiniger dan bv de X5. Ik had van jullie toch een verdergaand oordeel verwacht dan dit theoretische verhaal. Jammer  

  2. Pieter Ameye 12-10-2016 om 9:54

    In de praktijk verbruikte collega Tim met de X5 hybrid zo’n 7,5 l/100 km, zelf kwam ik na een weekje RX uit op ongeveer 8,5 liter. Toegegeven, wie zich er echt helemaal op toelegt kan daar mogelijk nog een liter (of meer) van afdoen. Maar dan verlies je wat mij betreft een deel van de luxe- en rij-ervaring. Zelfs om het gemiddelde van 8,5 te behalen heb ik er mij bewust op toegelegd zo vaak mogelijk naar de EV-knop te grijpen. En aangezien die op de middenconsole zit, en niet op het stuur, kan ik mij voorstellen dat kopers zich hier na een tijdje niets meer van zullen aantrekken. Een RX (of een andere hybride-SUV) kopen doe je wat mij betreft nooit vanuit ecologisch standpunt, maar vooral om de boekhouder te plezieren. En dan moet je tot de conclusie komen dat de plug-in-varianten het spel slimmer spelen. 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...