Officieel: Audi SQ7 V8 TDI SUV facelift (2019)De Audi SQ7 is terug in topvorm!

In de voorbije weken lanceerde Audi de gloednieuwe SQ8 TDI topversie en werd de reguliere Q7 opgefrist, het was dus maar een kwestie van tijd om de opgefriste SQ7 te verwelkomen. Tegen september worden de eerste exemplaren afgeleverd in ruil voor minimaal 100.000 euro, tenzij je liever zeven zitplaatsen hebt waardoor je 1.810 euro extra moet opleggen.

Het aantal zitplaatsen geeft geen invloed op de subtiele modernisering van het interieur waar technologie en sportiviteit hand in hand gaan. Denk aan sportzetels, een hypermodern MMI Navigation Plus intainmentsysteem met aanraakbediening en de digitale Audi Virtual Cockpit tellerpartij, in de SQ7 inclusief prestatieweergave. Via de optielijst kan je het binnenin nog aangenamer maken met ondermeer automatische airconditioning met vier zones, een bekrachtiging voor het stil sluiten van de deuren, het 3D Advanced Sound System van Bang & Olufsen en het luchtkwaliteitspakket met geurverspreider en ionisator! Bovendien zijn er extra mogelijkheden om de (hoge!) afwerking volledig naar je hand te zetten.

De Audi SQ7 blijft rekenen op dieselkracht in de vorm van de 4.0-liter V8 TDI, hier goed voor 435 pk en 900 Nm. Nieuwkomer is het 48V systeem die een elektrisch aangedreven compressor voedt die op zijn beurt de twee turbo’s ondersteunt om zo efficiënter (lees: zuiniger) met energie om te gaan.

Dankzij de slimme quattro vierwielaandrijving en een sportieve 8-traps automaat kan de vernieuwde SQ7 in 4,8 seconden naar 100 km/u sprinten, bij 250 km/u bereik je de elektronisch begrensde topsnelheid. Dit met een (theoretisch) normverbruik van 7,4 liter diesel per 100 km én een CO2 uitstoot van 194 g/km.

Behalve een opgefriste vormgeving (lees: nieuwe grille, 20” velgen en optioneel Matrix LED lichtblokken mét lasertechnologie) heeft Audi ook nog eens goed gekeken naar de dynamische kwaliteiten van de SQ7. In zijn vernieuwde vorm doet hij daarvoor beroep op vierwielsturing (extra wendbaarheid + stabiliteit), sportdifferentieel (sneller door de bochten) en een aangepaste luchtvering/ophanging (rolstabilisatie). Sportievelingen opteren best voor de keramische (grijze) remschijven.

Lees hier onze rijtest met de huidige Audi SQ7 4.0 TDI!