Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Rijtest: Kia Stonic crossover 1.0 T-GDi 120 pk (2017)Voorzien van een funky vormgeving, een leuke driecilinder en véél value for money voorziet Kia de Stonic van voldoende adelbrieven in het grote – en bijzonder populaire – crossover segment!

Voor wie de laatste jaren onder een (grote) steen heeft geleefd, SUV’s zijn hot in alle mogelijke geuren, kleuren en formaten. Analisten verwachten dat 25% van de Europese verkoop in 2018/2019 er eentje zal zijn in verhoogde/stoere vorm, niet geheel onlogisch dat de autoconstructeurs in een snel tempo hun gamma uitbreiden met dergelijke bolides. Klant is koning én daarbij is het hoge zitpositie (goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap) altijd mooi meegenomen.


Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Kia kon de voorbije jaren al heel wat ervaring konden opdoen met de full size Sorento en compact SUV Sportage en met de Niro en Soul wisten ze zich tevens te onderscheiden van het meer conventionele gamma. Designmatig krijgt de Kia Stonic een hoge schouderlijn en karaktervolle grille mee, in tegenstelling tot zijn concurrenten doet hij zich ook niet stoerder voor dan hij in werkelijkheid is. Want hoe avontuurlijk dergelijke crossovers ook mogen lijken, verder dan de onverharde parking zullen ze meestal niet gaan/geraken. Wie kan moet zeker opteren voor een meer kleurrijke configuratie dan het grijs (Platinum Graphite in de catalogus) dat onze testwagen meekreeg, Kia voorziet zelfs enkele geslaagde contrasterende combinatie zoals grijs/oranje, wit/rood en rood/zwart. De instapversie moet het doen met 15″ velgen, al de rest krijgt blitse 17″ velgen mee.

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)
Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Aan de buitenzijde mag de Europese Koreaan dan nog stevig uitpakken met een originele vormgeving, binnenin deden ze veel minder moeite om zijn innige band met de nieuwe Rio te verbergen. Dat is zeker geen schande want die pakt uit met een prima bouwkwaliteit en ruim geheel, zo spannend als aan de buitenzijde wordt het wel nooit. En ook hier vinden we behoorlijk veel verschillende soorten kunststof terug, de ene al wat harder dan de andere.

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Het gekende 7″ infotaimentsysteem tekent in de Kia Stonic vanaf het 2e uitrustingsniveau present en werkt fijn, snel, doordacht en kan overweg met moderne technologie zoals DAB radio, Tom Tom Live Services, Apple Car Play en zelfs Android Auto! Het koffervolume varieert van 335 liter tot 1.235 liter wat in meest praktische vorm net iets meer is dan bij de Rio, dankzij de hoekige vormgeving profiteer je in de Stonic van meer hoofdruimte achterin.

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Kia voorziet drie benzinemotoren en één diesel, zijnde een 1.25-liter MPI (84 pk), 1.4-liter MPI (100 pk), 1.0-liter T-GDi (120 pk) en de 1.6-liter CRDi (115 pk). Allemaal voorzien – in tegenstelling tot zijn Koreaanse neef – van voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. Wie weet voorziet Kia in de nabije toekomst nog een automaat of de 100 pk versie van de 1.0-liter!

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)
Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

De hier geteste 1.0-liter T-GDi turbobenzinemotor (120 pk / 172 Nm / 115 g CO2) kwamen we al meerdere malen tegen doorheen het gamma, voorzien van een kort-maar-soepel schakelde manuele 6-versnellingsbak. De moderne driecilinder kon overtuigen met zijn gewillige en enthousiaste werking, vlotte opbouw en leuke soundtrack in de hogere toerentallen, al loopt het verbruik dan net wel wat vlotter op. Dat zal, afhankelijk van je enthousiasme, tussen de 5 à 7 liter schommelen. Met een brandstoftank van 45 liter krijg je dus een rijbereik van 600 km.

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Aan het stoplicht heb je hiermee 10 seconden nodig om tot 100 km/u te accelereren, bij 184 km/u zit je aan de limiet (aldus het gelijkvormigheidsattest). De Kia Stonic koestert niet echt uitgesproken sportieve ambities maar met het relatief nauwkeurige stuurgevoel en directe respons kan je hiermee gerust een glimlach tevoorschijn toveren bij de vlottere papa’s en mama’s op B- en C-wegen. Qua comfort voldeed de Stonic aan onze verwachtingen gezien de hoge(re) bodemvrijheid.

De Kia Stonic kan de jouwe zijn vanaf 17.690 euro. Wie het Easy uitrustingsniveau links laat liggen kan opteren voor Fusion (vanaf 20.390 euro) of Sense (vanaf 22.890 euro) dat zo goed als full option naar buiten komt. In tegenstelling tot Duitsland andere regio’s is het optiebeleid bij Kia redelijk toegankelijk te noemen, de zeven jaar garantie (tot 150.000 km) is daarboven een niet onbelangrijke troef. Wel jammer dat de aangename 1.0-liter T-GDi enkel te verkrijgen is in de duurste uitvoering.

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Met de extreme wildgroei aan SUV’s is het overzicht ietwat zoek in welk “segment” wie nu uitkomt, de marketingmensen gebruiken daarbovenop maar al te graag de SUV en/of crossover kernwoorden. Gezien de afmetingen komt de Kia Stonic uit tegen de Frans-Japanse trendsetters zijnde Renault Captur, Nissan Juke en Peugeot 2008. Vandaag de dag mogen we daar dus ook de Opel Mokka X, Opel Crossland X, Mazda CX-3, Fiat 500X, Jeep Renegade, Seat Arona, Volkswagen T-Roc en de Hyundai Kona bijrekenen.

Conclusie
Alhoewel de Stonic in theorie gewoon een Rio met een spannender uiterlijk is kan Kia de immense interesse van de Europese consument qua SUV’s en crossover niet negeren. Voorzien van een kleurrijke – karaktervolle – vormgeving, functionele inborst en een aangenaam weggedrag is de Kia Stonic klaar voor een innige strijd met menig crossover. Al hadden we hier ook graag de 1.0 T-GDi 100 pk versie gezien waardoor de beste motorisatie een pak beter bereikbaar wordt.

Overzicht:
+ Hippe personalisaliseringsmogelijkheden
+ Hoge(re) zitpositie (goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Binnenruimte
+ Uitrusting
+ Comfort
+ Weggedrag
+ 1.0 T-GDi driecilinder benzinemotor (soepel, krachtig, soundtrack, …)
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

– Materiaalmix interieur
– T-GDi enkel in (duurdere) topversie te verkrijgen
– Verbruik bij vlotte rijstijl
– Véél concurrentie

Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...