Officieel: BMW 5 Reeks Berline Sedan i5 EV G60 (2023)Groot feest in Duitsland (en ver daarbuiten) want BMW een gloednieuwe 5 Reeks (G60) gelanceerd! Inclusief een zuiver elektrische i5 evenknie.

Vandaag nemen we afscheid van de populaire BMW 5 Reeks (generatie G30). Maar niet getreurd, uiteraard heeft BMW een waardige opvolger klaarstaan! Net zoals bij de X1, X3 en 7 Reeks is er zowel een variant met klassieke verbrandingsmotoren (inclusief plug-in hybrides) naast een zuiver elektrische evenknie. In tegenstelling tot andere automerken zorgt BMW voor een sterke visuele band tussen beide modellen!

Over die vormgeving mag je zelf een oordeel vormen. Het oogt zeer (te?) modern met duidelijk invloeden van de andere nieuwigheden uit München. Maar we twijfelen of deze generatie Fünfer zo tijdloos zal ogen als zijn voorgangers. En voor de actieve(re) medemens (en mama’s/papa’s), tegen de lente van 2024 volgt de praktische 5 Reeks Touring evenknie. Zelfs een M5 Touring zou op de planning staan…

Modern interieur met hightech gadgets én sportzetels

Ook deze BMW 5 Reeks Berline krijgt het blitse Curved Display mee. Dat bestaat uit twee delen (12,3” digitale tellerpartij en 14,9” infotainmentsysteem) en loopt mooi over in elkaar. En het is voorzien van allerhande functionaliteit die onder diverse tegels zit. Al zijn er ook fysieke knoppen (hoera!) beschikbaar.

De nieuwe Vijf groeit stevig met 10 cm méér in de lengte (wielbasis: +2 cm), 3,2 cm in de breedte en 3,6 cm in de hoogte. Dat moet voor meer binnenruimte zorgen. En parkeerstress vermoedelijk! Hier trouwens geen selfiecamera zoals bij diens aangewezen concurrent .. maar wel een AirConsole game console. En je kan tevens naar YouTube of de Bundesliga kijken.

BMW trekt duidelijk de sportieve kaart want sportzetels zijn gratis, voor meer comfortabele exemplaren moet je bijbetalen! Net zoals voor de verlichte Iconic Glow grille, krachtige Matrix LED koplampen, glazen panoramadak of Bowers & Wilkins Surround Sound System audiosysteem trouwens. Als gimmick is er de Active Lane Change Assistant die volautomatisch van rijvak wisselt na een blik in de zijspiegel. We zijn benieuwd hoe dat gaat werken op de drukke Brusselse Ring.

The Power of Choice met benzine, diesel, plug-in hybride én EV

Terwijl USA al direct die befaamde drieliter zes-in-lijn krijgt moeten we het in Europa initieel doen met tweeliter viercilinders. Zijnde de 520i (190 pk / 310 Nm) en 520d (197 pk / 400 Nm), beiden desgewenst met xDrive vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Beide motorisaties moeten dankzij 48V mild hybride ondersteuning het verbruik ietwat drukken. Kort nadien volgen de populaire plug-in hybrides. Van een 520e instapper is er (nu) geen sprake, wel is er de 530e (299 pk / 450 Nm) en 550e xDrive (489 pk / 700 Nm). Zuiver elektrisch zouden deze ongeveer 90 km ver geraken met een volle batterij.

De zuiver elektrische BMW i5 komt als eDrive40 (340 pk / 430 Nm) en M60 xDrive (601 pk / 820 Nm). Deze laatste doet 0-100 in 3,8 seconden en haalt 230 km/u. Voor maximaal rijbereik is de i5 eDrive40 de aangewezen keuze met 582 km rijbereik (WLTP). De e-topversie moet tevreden zijn met 516 km. Beiden varianten hebben een 81,2 kWh accupack die je kan laden aan 11 kW AC (22 kW optioneel) of 205 kW DC.

Nieuwe BMW 5 Reeks kost minstens 60.000 euro

Net zoals de vorige zeven generaties rolt de nieuwe 5 Reeks familie opnieuw bij BMW Dingolfing van de band. Tegen eind 2023 verwachten we de eerste exemplaren bij de lokale BMW Verdeler.

De Belgische prijzen starten bij 59.900 euro (520i Berline), zo’n i5 kost 73.700 euro (i5 eDrive40) of 109.300 euro (i5 M60 xDrive). Zonder leuke extra’s natuurlijk…