Officieel: BMW 7 Reeks + zuiver elektrische i7 G70 (2022)Feest! BMW heeft namelijk een nieuwe 7 Reeks voorgesteld, uiteraard voorzien van de nodige luxe, comfort en technologische innovaties. Veelbelovend is de zuiver elektrische i7 variant.

Goed nieuws voor regeringsleiders, hoogwaardigheidsbekleders, staatshoofden en CEO’s. BMW heeft namelijk het doek van de nieuwe 7 Reeks (codenaam G70) gehaald. Reeds de 7e generatie Siebener sinds de presentatie van de E23 trendsetter in 1977.

Net zoals de vernieuwde X7 SUV kiest ook deze luxueuze toplimousine voor een gewaagde uitstraling met reusachtige grille, gespleten koplampen, verzonken deurgrepen en een horizontaal geaccentueerde achterbumper. Dit omdat dergelijke looks blijkbaar goed aanslaan in Amerika en China. En dat zijn blijkbaar belangrijke afzetmarken voor een dergelijk statussymbool. Iets dat je kan benadrukken met de verlichte Iconic Glow grille met Swarovski kristallen…

Met een wielbasis van 3,22 meter is de nieuwe BMW 7 ongeveer even groot als de uitgaande THE7 generatie met verlengde wielbasis. Daarnaast noteren we een groeispurt zowel qua lengte, breedte als hoogte. Vermoedelijk volgt er opnieuw een verlengde 7 XL uitvoering met nog meer binnenruimte. Rondom prijken er minstens 19” lichtmetalen velgen en openen/sluiten de deuren desgewenst volautomatisch!

Binnenin op het eerste zicht geen al te grote verrassingen. BMW voorziet ook hier een hoogstaande afwerking, premium materialen en de nodige gadgets. De Curved Display (12,3” digitale tellerpartij + 14,9” infotainmentsysteem die mooi in elkaar overlopen) komt over van de iX net zoals de handige Head-Up Display mét Augmented View. Ook allerhande rijhulp en veiligheidssystemen tekenen hier present. Het multifunctionele Interaction Bar bedieningselement is nieuw en strekt zich over de hele cockpit uit.

Nieuwe 7 Reeks heeft een BMW Theatre Screen

Achteraan hebben de inzittenden minstens evenveel luxe en comfort ter beschikking als de chauffeur. Dé partytrick is ongetwijfeld de BMW Theatre Screen, een uitklapbaar 31,3” panoramadisplay (8k) dat kan wedijveren met de lokale Kinepolis vestiging. Een snelle 5G dataverbinding moet ervoor zorgen dat Netflix en Youtube nooit vastlopen. En een op maat gemaakt Bowers & Wilkins geluidssysteem versterkt nogmaals de experience. Net zoals zetelverwarming/ventilatie, privacy windows, Rear Seat Entertainment en massagezetels.

i7 xDrive60 of i7 M70 xDrive

De focus ligt initieel op de zuiver elektrische BMW i7 uitvoering. Die is er eerst als i7 xDrive60 met twee elektromotoren en 544 pk, goed voor 0-100 in 4,7 seconden. Een 101,7 kWh accupack biedt een rijbereik van 625 km (WLTP). Laden kan de i7 aan maximaal 195 kW (DC) of 11 kW (AC). Tevens spreken ze in München/Bornem al over een i7 M70 xDrive topmodel met “ruim 660 pk” en 1.000 Nm als alternatief voor de M760Li met zijn fabelachtige V12.

Vreemd genoeg staan zowel de 7 Reeks als i7 op hetzelfde platform. De technische basis van het iX vlaggenschip wordt dus niet overgenomen wat ietwat vreemd is gezien dit specifiek voor EV’s werd ontwikkeld. Een soortgelijke strategie die we ook mogen verwachten voor de volgende generatie 5 Reeks en zuiver elektrische i5 telg?!

740d met slechts 300 pk naast PHEV aanbod

De 735i (286 pk benzine), 740i (380 pk benzine) en 760i (544 pk benzine) motorisaties zullen niet beschikbaar zijn in Europa. Wij moeten het vanaf de lente van 2023 doen met een 740d xDrive (300 pk diesel met 48V mild hybride ondersteuning) en de 750e (490 pk) / M760e (571 pk) plug-in hybrides.

In de koffer van de nieuwe BMW 7 Reeks past er 540 liter bagage. De plug-in hybride varianten moeten het doen met 525 liter terwijl er achterin de i7 er slechts 500 liter kan.

De marktlancering van de nieuwe BMW 7 Reeks is voorzien voor eind 2022. Een Belgische vanafprijs werd nog niet vrijgegeven, reken gemakkelijk op 100.000 euro. Niet geheel onlogisch gezien de S-Klasse en EQS dé beoogde concurrenten zijn.

In de loop van 2023 zal BMW een bovengemiddeld veilige 7 Reeks Security voorstellen met een hoop extra bescherming.