Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)De zuiver elektrische Mercedes EQS luxelimousine biedt heel véél technologie, comfort én een royaal rijbereik in de EQS580 topversie.

Voor de 100% elektrische EQA, EQC en EQV modellen kon Mercedes beroep doen op bestaande architectuur, hetzij in vertimmerde/aangepaste vorm. Voor het luxueuzere EQS vlaggenschip moesten ze beter doen om de S-Klasse te kunnen overtreffen. En zo zag het modulaire EV A2 platform het daglicht. Ook de compactere EQE staat – net zoals toekomstige modellen – op deze technische basis.


Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

De Mercedes EQS is maar liefst 5,22 meter lang wat ongeveer hetzelfde is als een verlengde S-Klasse. De ingenieurs hebben véél tijd/energie gestoken in een uitgesproken aërodynamische vormgeving met het oog op een gunstiger verbruik (lees: rijbereik). Met succes want niemand doet momenteel beter dan de EQS en diens Cw waarde van 0,20!

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

De kortere overgangen en gesloten grille moet je er maar bijnemen. Zelf de “motorkap” openen is trouwens niet de bedoeling, wie toch de ruitenwisservloeistof wil aanvullen kan het reservoir bereiken via een opening nabij het linkervoorwiel.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Bling bling

Binnenin wordt het nog straffer, toch wanneer het MBUX Hyperscreen van de partij is. Dan is het volledige dashboard effectief voltrokken uit één glasplaat met drie riante displays in. Zowaar 56” (= 141 centimeter) aan digitale pracht en praal! De meerwaarde van het extra scherm voor de passagier konden we niet direct terugvinden maar het oogt wel bijzonder bling bling. Zeker in het donker met de LED sfeerverlichting!

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Om vuile vingerafdrukken te voorkomen kan je beroep doen op de Hey Mercedes spraakassistent die steeds beter en beter wordt. Het infotaimentsysteem werkt snel en doordacht maar vraagt wel de nodige tijd om alle functionaliteit te ontdekken. Toekomstige features zullen via over-the-air updates volgen!

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Achterin geen gigantische schermpartij maar wel opmerkelijk veel been/hoofdruimte. Vermoedelijk kan je via de optielijst wel nog wat Rear Seat Entertainment toevoegen. Een eveneens gigantisch glazen panoramadak versterkt het aangename ruimtegevoel.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Geen idee of CEO’s, regeringsleiders en hoogwaardigheidsbekleders veel bagage met zich meesleuren. Hoe dan ook, met 610 liter tot 1.770 liter kofferruimte biedt de EQS alvast bovengemiddeld veel laadvolume. Vooraan is er geen frunk (front trunk) voorhanden, de laadkabels moeten dus achterin!

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Véél pk’s, Newtonmeters, kWh’s en kilometers

Het Mercedes EQS aanbod bestaat momenteel uit de achterwielaangedreven EQS350 (292 pk, 624 km rijbereik) en EQS450 (333 pk, 719 km rijbereik). Daarboven prijkt de 523 pk sterke EQS580 topversie met twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving). Mocht dat nog steeds niet volstaan kan je opteren voor de EQS53 AMG met maximaal 761 pk en 1.020 Nm!

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

De geteste EQS580 4MATIC heeft een systeemvermogen van 523 pk / 855 Nm. Daarmee moet een 0-100 sprint lukken in 4,3 seconden, bij 210 km/u bereik je de topsnelheid. Een gigantische 111,8 kWh accupack (107,8 kWh netto) resulteert in een WLTP autonomie van 616 km (Luxury Line) à 651 km (AMG Line).

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Laden kan aan 11 kW (AC), 22 kW (AC) of 200 kW (DC) wanneer je een krachtige snellader kan vinden. Reken daarvoor op respectievelijk 11 uur, 6 uur of 30 min.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

In vrieskoude temperaturen en vele snelwegkilometers bleek het normverbruik van 19,1 kWh halen of zelfs benaderen een utopie. Onze geafficheerde 26 kWh per 100 km resulteert in een rijbereik van 400+ km, in betere (weers)omstandigheden moet de magische 500 km grens zeker binnen handbereik liggen. Onder meer met doorgedreven energierecuperatie die ofwel automatisch ofwel manueel aanpasbaar (via de schakelflippers) is. Door gebruik te maken van de ingebouwde navigatie kan het systeem de energiestroom ook optimaliseren.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Rijgedrag Mercedes EQS580 EV

Die afstand leg je naast stijlvol ook behoorlijk comfortabel en vooral rustgevend af. Grotendeels te danken aan de luchtvering, dubbele beglazing, héérlijke hoofdkussens en vele gadgets zoals zetelmassage, geparfumeerde airco, een riant head-up display (mét augmented reality navigatiehulp), adaptieve cruise control met rijstrookassistentie … De achterwielsturing (standaard 4,5°, optioneel 10°) zorgt voor een knappe wendbaarheid en stabiliteit, indrukwekkend gezien het riante formaat.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

De indrukwekkende prestatiecijfers (vooral de karrenvracht aan Newtonmeters), vierwielaandrijving en instant krachtontplooiing zorgen op papier voor een behoorlijk dynamisch totaalpakket. In de praktijk voelt het een pak minder sportief aan, grotendeels door de 2.500 kg die de EQS op de weegschaal zet. Laat die Sport rijmodus dus maar achterwege en ga voor de Comfort stand.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Prijzen en concurrentie

Voor een Mercedes EQS moet je minstens 89.903 euro (EQS350 Business Line) tot maximaal 173.030 euro (EQS53 AMG) ophoesten. Belgische vanafprijzen wel te verstaan. Zo werd de EQS580 AMG Line testwagen (vanaf 160.930 euro) met de nodige extra’s (Pack Premium Plus, 21” velgen, matgrijze koetswerkkleur, …) nog eens 10.000 euro duurder meer waard.

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

In afwachting van de BMW i7 heeft de Mercedes EQS luxelimousine momenteel nog geen uitgesproken concurrent, qua specificaties komt de iX SUV wel in de buurt. De Porsche Taycan (vanaf 86.186 euro) trekt dan weer duidelijk de kaart van de sportiviteit. Of de vernieuwde Tesla Model S (momenteel niet leverbaar) écht een vuist kan vormen tegen het Duitse EV geweld moet nog duidelijk worden…

Conclusie

De Mercedes EQS zien als een “gewoon” S-Klasse met elektrische aandrijflijn is een te voorbarige conclusie. Wel mikken beide topmodellen op hetzelfde (luxe-de-luxe)segment en bieden ze een hoogwaardig comfortgehalte/afwerking en zijn ze voorzien van state-of-the-art technologie. De potente EV aandrijflijn van de EQS maakt een doordachte indruk, zeker aan boord van de EQS580 topversie. Dankzij een enorme batterijpack profiteer je namelijk van een riant rijbereik naast een rustgevende rij-ervaring, véél binnenruimte en het prachtige MBUX Hyperscreen. Keerzijde van de medaille – voor Jan Modaal – is ook hier het stevige prijskaartje en de peperdure opties. Naast een stevig gewicht natuurlijk!

Overzicht:
+ Imposante – en vooral efficiënte – vormgeving
+ Hoogwaardige, kwalitatieve en futuristische interieursfeer
+ Riante binnenruimte + koffer
+ Rijbereik
+ Prestatiepotentieel
+ Rustgevend (stil!) rijgedrag
+ Comfort
+ Wegligging
+ Wendbaarheid
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid en infotainment

? Té overweldigend interieur

– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht

Rijtest: Mercedes EQS EQS580 523 pk 4MATIC EV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!