Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)De meest toegankelijke en zuiver elektrische Mercedes EQA crossover gaat als EQA250 door het leven met 430 km rijbereik, een comfortabel rijgedrag en een hightech interieur. Volstaat dat in dit druk bevolkte segment?

Aan compacte modellen geen gebrek bij Mercedes, allemaal enigszins gebaseerd op de nieuwe A-Klasse die in 2018 voorgesteld werd. Specifiek voor de zakelijke markt kwamen er  diverse 250e plug-in hybrides. Wie reeds klaar is om de EV switch te maken kan bij de EQA crossover en EQB SUV terecht.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Die EQA crossover functioneert als instapper van het zuiver elektrische Mercedes EQ gamma. Je kan/mag hem gerust zien als een zuiver elektrische GLA waar hij ook bijzonder sterk op lijkt. Behalve de EQ badges en stilistische accenten is de enige échte weggever de gesloten grille met geïntegreerde ster. Bij elektrische modellen primeert de stroomlijn namelijk op “motor”koeling. Tevens krijg je bij de EQA een doorlopende LED lichtstrook voor- én achteraan.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Uiteraard zijn er een hoop personalisatiemogelijkheden voorhanden. Het start bij de uitvoeringen (Progressive, Electric Art en AMG Line) met elk hun visuele eigenheid die je vervolgens naar hartenlust kan verfijnen. Denk aan 18” tot 20” lichtmetalen velgen, zetelbekleding en sierdelen. Specifiek voor de early adopters kwam er er een aangedikte Edition 1 lanceringseditie met roségouden accenten. Naast de klassieke wit/grijs/zwarttinten zijn er ook frissere lakkleuren beschikbaar zoals Demin Blue, Patagonia Red of Rose Gold.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Herkenbaar – en hoogtechnologisch – interieur

In tegenstelling tot de EQS luxelimousine en zijn indrukwekkend Hyperscreen is het interieur van de EQA vrijwel identiek aan dat van het GLA donormodel. Gezien de hoogstaande afwerking, premium materialen, doordachte ergonomie en hightech inborst is dat mooi meegenomen. Al doet de basisversie het wel met slechts twee 7” schermen. Het innovatieve, uitgebreide en haarscherpe MBUX infotainmentsysteem oogt zoveel beter/aantrekkelijker met de 10,25” exemplaren. Bijbetalen dus!

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Zowel vooraan als op de achterbank is er voldoende been/hoofdruimte beschikbaar rekening houdende met het stadsvriendelijke formaat. De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Aangezien Mercedes de EQA bouwt op het bestaande MFA2 platform kan deze qua praktische bruikbaarheid niet tippen aan concurrenten met hun specifieke EV architectuur. Dat merk je aan het laadvolume van slechts 340 liter, met een neergeklapte achterbank (40:20:40) wordt dat 1.320 liter. Vooraan zit er ook geen frunk (lees: extra opbergvak). Ter vergelijking, in de koffer van een reguliere GLA past er 435 à 1.430 liter bagage én is de achterbank optioneel verschuifbaar.

EQA aanbod

De Mercedes EQA is momenteel verkrijgbaar in drie varianten, op termijn verwachten we hier nog enkele toevoegingen. De gamma start met een voorwielaangedreven EQA250 (190 pk), daarboven vinden we de EQA300 4MATIC (288 pk) en EQA350 4MATIC (292 pk) topversies. Omtrent een eventuele EQA AMG werd nog niets gecommuniceerd…

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Rijgedrag Mercedes EQA250

Instapper of niet, de Mercedes EQA250 komt met gezonde prestatiecijfers: 190 pk / 375 Nm, 0-100 in 8,9 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Desondanks een leeggewicht van 2.000+ kg is de EQA250 steeds comfortabel dankzij een doordachte demping én goed zitmeubilair. Een hoop extra isolatie draagt ook bij tot het fluisterstille en aangename karakter.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

In zijn meest sportieve stand durven de (voor)wielen doorspinnen, zeker op een vochtige ondergrond. Met het relatief lichte stuurgevoel nodigt de EQA eerder uit tot een rustige rijstijl. Toch kan je vlotter door de bocht dan je zou denken, dit ondermeer wegens het lage zwaartepunt en soepele krachtontplooiing.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Laden

Alle EQA varianten zijn voorzien van een 78,8 kWh (66,5 kWh netto) batterijpack. Aan een Wallbox of publieke laadpaal (11 kW AC) moet je op ongeveer 6 uur rekenen voor een volledige laadbeurt. Met een klassiek 230V stopcontact kan het desgewenst ook … als je 30 uur kan wachten. Wanneer je een krachtige snellader kan vinden (zoals IONITY) lukt het met 100 kW (DC) waardoor een half uur volstaat.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Volgens Mercedes ligt de EQA250 actieradius op 430 km (WLTP). In de praktijk is het rijbereik van véél factoren afhankelijk zoals rijgedrag, verkeer, traject, temperatuur en weersomstandigheden. Met een rustige rijstijl bleven we onder de 20 kWh per 100 km wat zich vertaalt in 333 km autonomie.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Met steeds meer (snel)laadpunten speelt de befaamde range anxiety eigenlijk geen rol van betekenis meer. Naast een volautomatische stand kan je via de schakelflippers ook manueel de intensiteit van de remenergierecuperatie regelen. Vertrouw ook steevast op de ingebouwde Electric Intelligence navigatie die je indien nodig langs een (beschikbaar) laadpunt zal sturen. De standaard aanwezige warmtepomp draagt eveneens zijn steentje bij aan de uitgekiemde EV efficiëntie.

Uitrusting, prijzen en concurrenten Mercedes EQA250

Net zoals bij de andere compacte Mercedes’ modellen komt de EQA met een resem rijhulp en veiligheidssystemen, al dan niet optioneel. Denk aan adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, noodremhulp, verkeersbordenherkenning, 360° camera, parkeerhulp, head-up display, augmented reality navigatiehulp, automatische grootlichten …

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

De Mercedes EQA250 begin net onder de 50.000 euro, voor de EQA300 en EQA350 moet je enkele duizendend euro’s bijrekenen. Hetzelfde zal je ook moeten doen voor de aantrekkelijke maar lange optielijst die het prijskaartje de hoogte injaagt. Al zijn er ook aantrekkelijke Business Solutions uitvoeringen beschikbaar. De Mountain Grey testwagen was uiteindelijk 63.446 euro waard wat ook ongeveer de vanafprijs is van de ruimere EQB.

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Als uitgesproken EQA concurrent kijken we voornamelijk naar de Audi Q4 e-tron (vanaf 44.400 euro), Volvo XC40 Recharge (vanaf 46.301 euro) en Polestar 2 (vanaf 45.900 euro). Daarnaast is er ook nog een Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y, MG Marvel R, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Hyundai IONIQ 5 en Aiways U5.

Conclusie

Binnen het drukbevolkte segment van zuiver elektrische crossovers rekent Mercedes op de stijlvolle EQA. Die moet de consument ongetwijfeld kunnen overtuigen met zijn hightech interieur, hoogstaand comfortgehalte en doordachte aandrijflijn met adequaat rijbereik. Zelfs als EQA250 instapper! Diverse concurrenten doen het wel beter inzake laadsnelheden of praktische bruikbaarheid, toch komt de Mercedes EQA met een overtuigend totaalpakket.

Overzicht:
+ Knappe (stijlvolle) looks
+ Geruststellend elektrisch rijbereik (300+ km)
+ Doordachte en stille EV aandrijflijn met vlotte prestaties
+ Comfort
+ Hoogwaardige interieurafwerking
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheid, connectiviteit en gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Gewicht
– Stevige concurrentie

Rijtest: Mercedes EQA250 190 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes-benz.be!