Officieel: Mercedes EQA300 + EQA350 (2021)Na de zuiver elektrische EQA250 lanceringsvariant komt Mercedes nu met de EQA300 (228 pk) en EQA350 (292 pk) varianten. Beiden met 4MATIC vierwielaandrijving.

De kersverse EQA crossover mag je gerust zien als een GLA maar dan met een elektrische aandrijflijn en enkele bijhorende visuele herkenningspunten zoals de gesloten grille. Desondanks krijg je binnenin nog steeds een hightech geheel met moderne rijhulp/gadgets en slikt de koffer 340 à 1.320 liter bagage.

Initieel was de Mercedes EQA er enkel als EQA250 met 190 pk, de 65,5 kWh batterijpack zorgt voor een WLTP rijbereik van 421 km. Nu wordt het “motorengamma” uitgebreid met de EQA300 4MATIC en EQA350 4MATIC, inderdaad beiden met vierwielaandrijving. Daardoor prijkt er een extra elektromotor op de achteras.

De Mercedes EQA300 4MATIC is 228 pk (168 kW) / 390 Nm sterk en doet daardoor 0-100 sprintjes in 7,7 seconden, de EQA350 4MATIC doet dat in slechts 6 seconden dankzij 292 pk (215 kW) / 520 Nm. De topsnelheid ligt nog steeds op 160 km/u terwijl beide versies ongeveer 17,5 kWh per 100 km zouden verbruiken.

De nieuwkomers rekenen op hetzelfde batterijpack als de EQA250, het rijbereik schommelt tussen 400 à 426 km (EQA300) en 409 à 432 km (EQA350). Snelladen (DC) kan nog steeds tot 100 kW!

Voor een EQA250 betaal je in België minstens 50.000 euro, in het geval van de EQA300 4MATIC en EQA350 4MATIC wordt dat respectievelijk 55.176 euro en 58.080 euro. Tevens geeft Das Haus aan dat er binnenkort nog een variant volgt met “aanzienlijk groter” rijbereik.