Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)Als we dan toch elektrisch moeten rijden kan het maar beter direct goed/stijlvol gebeuren, bijvoorbeeld met de Ford Mustang Mach-E crossover!

Enkele jaren geleden stond er met de Focus Electric reeds een zuiver elektrische Ford in de gammafolder maar daar willen ze eigenlijk niet aan herinnerd worden. Vandaag hebben ze een gloednieuwe/veelbelovende EV in de aanbieding waarin er héél veel geïnvesteerd werd, zelfs de iconische Mustang benaming werd erop geplakt!


Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Op het logo en enkele “stijlelementen” na heeft de zuiver elektrische Ford Mustang Mach-E nougatbollen te maken met de iconische (en luidkeelse!) sportwagen waarover menig autoliefhebber al eens dagdroomde. Niet onlogisch gezien een prachtige carrière van meer dan 55 jaar en 10 miljoen exemplaren. Maar om die naam nu te verbinden aan een elektrische crossover?!

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

De Mustang Mach-E crossover doet het met een langgerekte “motor”kap, agressieve voorzijde, gespierde heupen, subtiele spoiler en scherpe achterzijde. Daar vinden we verticale LED lichtblokken die inderdaad geïnspireerd zijn op die van de Mustang. Nergens staat er een Ford logo wat de herkenbaarheid van zo’n belangrijk (Ford) model niet vooruit helpt. Het geheel ziet er wel blits uit en kreeg de (enthousiaste) goedkeuring van menig omstaander.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Beperkte personalisatiemogelijkheden

Personalisatie blijft relatief beperkt voor een vlotte productie(start?) tot 18” of 19” lichtmetalen velgen, grijze/rode/blauwe stiksels binnenin en zwart/wit/grijs als koetswerkkleur. Al zijn er met Rapid Red en Grabber Blue ook meer spraakmakende/opzichtige mogelijkheden.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

De hogere koetswerkbouw biedt een goede zichtbaarheid rondom en een gemakkelijke(re) instap. Al moet je daarvoor eerst de voorste deuren openen met een drukknop en de “e-latch”, een klein vleugeltje. Achteraan is er zelfs enkel een knop. Of hoe de zoektocht naar een zo aerodynamisch (lees: zuinig) mogelijk geheel het gebruiksgemak kan fnuiken… Wel blingbling is de digitale keypad op de B-stijl waarmee je toegang kan verkrijgen of geven met een pincode, bijvoorbeeld om pakjes te laten leveren!

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Ruim en modern interieur

De Ford Mustang Mach-E is ruimer dan hij laat uitschijnen, zelfs met de (voornamelijk visueel) aflopende daklijn is er achterin voldoende been/hoofdruimte voorhanden. Dit dankzij het doordachte Global Electrified 1 platform. In de koffer past er 402 liter bagage, met de achterbank plat kan dat 1.420 liter worden. Achter het prominente Mustang logo vooraan vinden we de frunk (front trunk) waar er nogmaals 81 liter bagage kan. Al moet je die wel in een moeilijke pasvorm zien te krijgen, dit omdat ze in Amerika bang zijn dat je hier iemand zou inproppen… Wel kan je het – dankzij een watergat – volledig afspoelen zoals bij de Ford Puma zijn MegaBox!

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

De afwerking en materiaalkeuze zijn degelijk en verzorgd zonder dat we daarvoor holle marketingtermen (lees: premium) zouden bovenhalen. Inzake infotainment is er een digitaal dashboard (10,2”) met enkel de meest essentiële (rij)informatie achter het stuurwiel. Al de rest zit in het 15,5” Center Touch SYNC3 infotainmentsysteem. Dat omvat naast de klassiekers (TomTom navigatie, connectiviteit, multimedia, achteruitrijcamera…) ook alle wageninstellingen. De snelheid is prima en menustructuur zit goed/doordacht in elkaar maar vraagt gezien de omvang (zowel fysisch als technologisch) de nodige tijd alvorens het goed in de vingers zit.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Toekomstige functionaliteit en verbeteringen volgen via over-the-air updates. Een eervolle vermelding voor de heldere klanken van het B&O Sound audiosysteem! Die regel je via de fysieke volumeknop… die zowaar in het scherm ingewerkt zit. En mocht je eraan twijfelen, uiteraard is er Apple CarPlay / Android Auto aanwezig net zoals intelligente/zelflerende spraakassistentie en geconnecteerde app-diensten.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Motorvarianten + laadduur

De Ford Mustang Mach-E is in vier varianten te verkrijgen. Enerzijds is er inzake batterijcapaciteit de Standard Range (76 kWh bruto) en Extended Range (99 kWh bruto), anderzijds als RWD (achterwielaandrijving, één elektromotor achteraan) of AWD (vierwielaandrijving, elektromotor voor+achteraan). Daardoor staat er 269 pk, 294 pk of 351 pk ter beschikking en doe je 0-100 sprintjes in 5,1 of 6,1 seconden. Interessanter is natuurlijk het rijbereik dat WLTP-gewijs op 400 km, 440 km, 540 km of zelfs 610 km ligt! Eind 2021 volgt de Mach-E GT topversie met 487 pk / 860 Nm en een nul-naar-honderd sprint van 3,7 seconden!

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Laden doet deze Mustang EV met 11 kW aan een Wallbox / publieke laadpaal, reken daarvoor ongeveer 6 uur. Aan een klassiek 230V stopcontact wordt dat 40 uur! Snelladen kan tot 115 kW (Standard Range) of 150 kW (Extended Range) en dan lukt 10-80% laden in een half uur. Ford participeert in de IONITY snellaadstations en dus kan je hier aan een goedkoper tarief terecht. Toch zorg je thuis best voor een eigen laadpunt gezien de wispelturigheid van de Belgische laadinfrastructuur.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Rijgedrag Mustang Mach-E crossover

Voor onze eerste testkilometers kropen we achter het fijne stuurwiel van een Extended Range AWD variant in Ionic Silver. Zo konden we wat spelen met de drie rijmodi, zijnde Active (klassiek rijgedrag), Whisper (eerder zuinig) en Untamed (eerder sportief). Een persoonlijke setup ontbreekt. Verwonderlijk was Whisper onze favoriet, tenzij op de “meer uitdagende” trajecten waar we voor Untamed kozen. Dan komt de Belgische connectie naar boven aangezien de Europese Mach-E afstelling werd ontworpen op Ford Lommel Proving Ground.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Voor écht sportieve/dynamische uitspattingen wacht je toch best op de Mach-E GT. Momenteel is het rijgedrag eerder als scherp(er) te omschrijven. En blijven de 351 peekaa’s gevoelsmatig wat achterwege, is dat niet geheel onlogisch gezien een leeggewicht van vlot 2.000 kg. De Mustang Mach-E wil vooral comfortabel en functioneel zijn en slaagt daar wonderwel in. Zowaar met klassieke dempers! Dankzij een beperkt praktijkverbruik komt het opgegeven rijbereik toch wel in de buurt.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Het nieuwe rijden

Elektrisch rijden vraagt om een mental switch maar is snel overtuigend dankzij de rustgevende (stille!) ervaring, ogenblikkelijke prestaties en aangenaam rijgedrag. Omdat je ten alle tijden zo efficiënt mogelijk wil omgaan met de beschikbare batterijcapaciteit is remenergierecuperatie/one-pedal-driving ook hier hét toverwoord. Zo vertraag je relatief intens zodra je het gas/stroompedaal lost, eens je deze techniek onder de knie hebt zal je de fysieke rem weinig (tot nooit) meer gebruiken! Maar het is even wennen … of je kan het gewoon uitschakelen. Wat je ook sowieso zal willen uitschakelen is de fake soundtrack die Ford voorzag.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Met Intelligent Adaptive Cruise Control, Pre-Collision Intersection Assist, 360° camera, slimme LED koplampen en (soms opdringerige) Lane Centering heb je eigenlijk alle hedendaagse rijhulpmiddelen ter beschikking. Theoretisch gezien is er ook een Handsfree Mode beschikbaar … maar wegens Europese (legale/juridische) beperkingen kunnen we daar nog niet volledig van profiteren. Hopelijk op termijn wel.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Prijzen, opties en concurrentie

De Mustang Mach-E heeft een volledig digitaal/online aankoopproces, voor de “levering” zal je toch naar de lokale verdeler moeten. Kwestie van toch eens door alle features te fietsen. Prijsmatig loopt het van 48.000 euro (Standard Range RWD) tot 64.425 euro (Extended Range AWD) waarna er eigenlijk enkel een Technology Pack (Plus) en wat personalisatie rest. De 56.150 euro kostende Extended Range RWD lijkt dé aangewezen keuze op papier gezien zijn royaal rijbereik van 610 km!

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Door het vereenvoudigde aanbod wil Ford stockmodellen tot een minimum beperken, anderzijds willen ze zo snelle levertermijnen aanbieden. Ondermeer met een First Edition! De Mustang Mach-E loopt in Cuautitlán (Mexico) en Chongqing (China) van de band.

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Met een dergelijke koetswerkvorm, prestaties en prijskaartje richt Ford zich met deze Mustang Mach-E crossover op de Polestar 2, Mercedes-EQA, Skoda Enyaq iV, Hyundai IONIQ 5 en Volkswagen ID.4. De duurdere exemplaren zullen proberen wedijveren met een BMW iX3, Volvo XC40 Recharge en Audi Q4 e-tron. En mocht je de EV stap nog niet durven maken, lijkt de Ford Kuga PHEV een doordachte tussenstap.

Conclusie

Rationeel gezien is de combinatie van elektrisch rijden en rijdynamiek ietwat tegenstrijdig wegens de hoge koetswerkbouw en het stevige (accu)gewicht. Maar met de Mustang Mach-E bewijst Ford dat er toch nog hoop is voor de liefhebbers van enig rijplezier! Zo stuurt de zuiver elektrische Amerikaan bovengemiddeld direct/goed maar wil hij toch comfortabel, praktisch en toegankelijk zijn. De doordachte aandrijflijn zorgt op zijn beurt voor gezonde prestaties en een geruststellend rijbereik. Prijsmatig lijkt het allemaal ook zeer correct, zeker met de riante basisuitrusting. Maar waarom ze daarvoor de Mustang benaming gebruiken is ons nog niet helemaal duidelijk…

Overzicht:
+ Blitse verschijning / merknaam
+ Riant rijbereik (450+ km)
+ Levendige en vlotte aandrijflijn
+ Betrokken rijdynamiek (#madeinbelgium)
+ Binnenruimte
+ Comfortabel
+ Stille en rustgevende ervaring
+ Moderne rijhulp, veiligheid, infotainment en connectiviteit
+ Milieuvriendelijk en fiscaal aantrekkelijk

+/- Niet goedkoop, wel direct full option

? Fake soundtrack…

– Beperkte meerwaarde e-latch deurklink (tov klassiek exemplaar)
– Nieuwe manier van rijden (one-pedaal-driving, energierecuperatie, …)
– Geforceerde (marketing) associatie met de legendarische Mustang
– Beperkte Belgische EV laadinfrastructuur

Kort Getest: Ford Mustang Mach-E crossover 99 kWh AWD EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!