Meet & Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)Wat moet je naast de prijs en prestaties allemaal weten omtrent de zuiver elektrische (en veelbelovende) Hyundai IONIQ 5?

Wat is de Hyundai IONIQ 5?

Met de Kona Electric en IONIQ Electric heeft Hyundai alreeds interessante zuiver elektrische modellen in de aanbieding. Al zijn die gebaseerd op een variant met een klassieke verbrandingsmotor en dat is bij de IONIQ 5 nieuwkomer niet het geval. In de komende jaren zullen er nog IONIQ modellen volgen, het is dan ook het zuiver elektrische submerk van Hyundai. Of er een kruising tussen IONIQ en N (het sportieve modellengamma) mogelijk is moet de toekomst uitwijzen!

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

De Hyundai IONIQ 5 oogt knap/strak én is groter dan je denkt!

Als eerste IONIQ telg introduceert deze Vijf een nieuwe designvisie. Eentje die we zeker kunnen smaken gezien de vele retro elementen, mits enige verbeelding zie je zelfs gelijkenissen met de Pony. Dat was 45 jaar geleden het allereerste productiemodel van de Koreaanse autobouwer. De soortgelijk vormgegeven 45 EV Concept zagen we in 2019.

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

De Hyundai IONIQ 5 maakt gebruik van het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) architectuur, goed voor een riante wielbasis van 3 meter. Daarmee nestelt hij zich tussen de Tucson en Santa Fe qua binnenafmetingen terwijl hij eerder getekend is als een klassieke hatchback. Maar met die geaccentueerde wielkasten lijkt hij misschien toch zoals een crossover?!

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

Wat er ook van aan is, binnenin is er ZEER veel binnenruimte voorhanden op alle zitposities. En ook de bouwkwaliteit/materiaal gebruik maakt een prima indruk! Vuile laadkabels kan je mooi vooraan (onder de “motorklep”) opbergen terwijl de rest van de boodschappen gerust in de koffer kan.

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

Accupacks, vermogens en prestaties?

De IONIQ 5 is beschikbaar met twee batterijvarianten (58 kWh of 73 kWh). Standaard met enkel een motor achteraan (170 pk of 218 pk) al is er ook een versie met twee elektromotoren (= vierwielaandrijving) en 305 pk voorhanden. Een nul-naar-honderd chrono werd nog niet vrijgegeven maar die zal vermoedelijk rond de 5 seconden schommelen, maximaal kan je 180 km/u rijden.

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

Met een groot glazen panoramadak krijg je binnenin een aangename lichtinval. Al is er ook een IONIQ 5 variant met geïntegreerde zonnepanelen. Die neemt de bijkomende energiebevoorrading (via USB of draadloze telefoonlader) voor zijn rekening. Maar véél meer rijbereik ga je daardoor niet krijgen…

En laadsnelheden?

Het E-GMP platform biedt bovengemiddelde (snel)laadmogelijkheden met zowel 400V als 800V. Aan een reguliere Wallbox of publieke laadpaal (11 kW) moet je vijf uur rekenen. Aan een krachtige snellader (DC) gaat het tot 350 kW. Dan moet je maar 18 minuten incalculeren voor een volledige laadbeurt (10-80%), op 5 minuten krijg je 100 km extra rijbereik. En met de V2L (Vehicle to Load) functie kan hij ook energie teruggeven (3,6 kW), ideaal voor tijdens een black-out, het camperen of voor actievere buitenactiviteiten.

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

Hoeveel kost de Hyundai IONIQ 5?

Zoals we hierrr mooi beschreven loopt het van 45.999 euro (Core 58 kWh) tot 61.999 euro (Balance 73 kWh Solar AWD). Daarmee mikt de IONIQ 5 voornamelijk op de zakelijke gebruiker. Misschien volgt er op termijn nog wel een toegankelijk(er) geprijsde instapper. Of een compacte IONIQ 3 bijvoorbeeld!

Naast zijn technisch gerelateerde neef bij Kia mikt de IONIQ 5 vooral op de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E, Polestar 2 en de Tesla Model Y!

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)

… en hoe rijdt hij?

Dat kunnen we jammer genoeg nog niet zeggen, we konden de veelbelovende Koreaan enkel statisch aanschouwen op een zonnige lentedag. Op papier biedt hij een overtuigend totaalpakket, benieuwd of we ook lovend kunnen zijn omtrent het rijgedrag. Met 305 pk is het bovendien de krachtigste Hyundai uit de catalogus, kwestie van de lat hoog te leggen.

De eerste exemplaren zullen tegen de zomer van 2021 opduiken bij de Belgische Hyundai verdelers. Daar kan je reeds een bestelbon ondertekenen!

Meet n Greet: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)