Officieel: Hyundai IONIQ 5 EV (2021)De allereerste Hyundai IONIQ 5 komt met een eerlijke retro vormgeving, ruim interieur, doordachte elektrische aandrijflijn en hightech gadgets.

Initieel was de IONIQ een milieuvriendelijke C-segmenter die je als klassieke hybride, plug-in hybride én full electric kon krijgen. Nu wil Hyundai IONIQ omvormen tot een zuiver elektrische (sub)merk.

Als eerste tastbare product daarvan zien we hier de IONIQ 5, een middelgrote crossover met hippe (retro)vorming! Nadien volgen de IONIQ 6 (elektrische berline) en IONIQ 7 (elektrische SUV). Ongetwijfeld komt er daarna nog een compacte(re) instapper.

Véél binnenruimte en moderne technologie

De Hyundai IONIQ 5 staat op het gloednieuwe E-GMP platform dat speciaal voor elektrische wagens werd ontwikkeld. Dat is goed nieuws voor de beschikbare technologie én binnenruimte. Zo is de wielbasis hiervan maar liefst 3 meter!

Zowel het digitaal dashboard als het infotainmentsysteem zijn 12” groot en lopen mooi in elkaar over. Naast moderne toepassingen zijn er hier ook klassieke bedieningselementen voorhanden, nog steeds dé gemakkelijkste manier om pakweg het volume of verwarming te regelen. Voor diverse elementen koos Hyundai voor ecologisch verantwoorde (lees: duurzame en/of gerecycleerde) materialen. Het Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD) maakt hier voor het eerst zijn opwachting en levert handige informatie rechtstreeks in het zichtveld van de bestuurder.

Wie goed kijkt ziet dat er geen klassiek handschoenkastje aanwezig is maar een handige lade. Eveneens speciaal is het “Universal Island”, een 14 cm verschuifbare middentunnel. Voorin past er 24 liter of 57 liter bagage (handig voor de laadkabels), achterin schommelt het laadvolume tussen 531 liter en 1.591 liter!

Voor elk wat wils

De Hyundai IONIQ 5 is steevast 4,635m lang, 1,890m breed en 1,605m hoog. Inzake personalisatie is er keuze tussen diverse velgen en negen lakkleuren. Daarvan zijn er vijf op “de natuur” geïnspireerd. Waarvan akte!

Ook kan je kiezen uit vier motorvarianten. Zo zijn er twee batterijpacks (58 kWh en 72,6 kWh), beiden verkrijgbaar met achter- of vierwielaandrijving. Allemaal doen ze het met een topsnelheid van 185 km/u, qua 0-100 sprintcijfers moet je rekenen op 5,2 seconden tot 8,5 seconden. Exacte WLTP cijfers inzake rijbereik per variant gaven de Koreanen nog niet vrij, zelf spreken ze van maximaal 480 km (73 kWh 2WD).

Laden kan zowel met 400V (de actuele standaard) als 800V (de toekomstige (?) standaard), Hyundai pakt daarmee alvast de primeur inzake “Multi Charging System”. Aan een krachtige snellader (350 kW, zoals de nieuwe IONITY laadpalen) kan je 80% laden in slechts 18 minuten. Na vijf minuten is er zo al 100 km rijbereik bij. Eveneens interessant voor de actieve medemens, de IONIQ 5 kan functioneren als “energiepunt” (lees: 3,6 kW stopcontact) voor elektrische fietsen of (camping)kookfornuizen.

IONIQ 5 zal beschikbaar zijn tegen de zomer van 2021, een Belgische prijs is momenteel nog niet beschikbaar. Vermoedelijk ligt deze in de buurt van de Polestar 2, Ford Mustang Mach-E en Tesla Model Y.