Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Dankzij een grotere batterij, moderner infotainment en frisse looks brengt de zuiver elektrische Hyundai IONIQ Electric een nog interessanter totaalpakket.

Nog geen vier jaar geleden kwam de Hyundai IONIQ op de markt als hybride, plug-in hybride en full electric, het volledige plaatje (onderstel, design, …) was dan ook volledig ontworpen om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan. Intussen staan we aan de vooravond van dé doorbraak (?) van de elektrische auto, Hyundai steekt haar ambitieuze EV plannen niet onder stoelen en tafels en komt daardoor – relatief snel na de lancering – met een opgewaardeerde IONIQ Electric ten tonele. Die doet het vanaf nu met een grotere batterijcapaciteit (en bijhorend rijbereik) naast enkele interessante updates, de IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid volgen uiteraard in zijn kielzog!

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

De vernieuwde Hyundai IONIQ Electric herken je snel aan de hertekende grille (gesloten radiatorrooster), nieuwe bumpers (met zilverkleurige sierlijst), dubbele dagrijverlichting en vernieuwde achterlichten. De designers haalden het onderste uit de kan maar moesten sowieso zwichten voor de aerodynamische koetswerkvorm die de zuinigheid (sterk) ten goede komt. Het tweedelige zicht naar achteren (iets waar de hippe MINI Clubman ook last van heeft) moet je er dus bij nemen, aldus volleerde IONIQ rijders went het wel snel. Hyundai voorzag alvast een haarscherpe achteruitrijcamera … die je ten alle tijden kan activeren. Dus ook aan 120 km/u op de E40, een bijzondere ervaring!

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

De IONIQ Electric krijgt naast nieuwe 16” lichtmetalen velgen (eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd) nog vier nieuwe koetswerkkleuren (Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand en Typhoon Silver) terwijl Phantom Black, Polar White, Iron Gray, Intense Blue en Fiery Red beschikbaar blijven.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Ook binnenin groeien de personalisatiemogelijkheden met maar liefst vier lederen zetelbekledingen (zwart, Fossil Grey, Shale Grey en Electric Shadow) als alternatief voor de standaard stoffen bekleding. Over het volledige dashboard prijkt een Dark Chrome Accent die bijdraagt tot de verhoogde kwaliteitsindruk.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

De Hyundai IONIQ Electric krijgt sowieso een 7” digitaal instrumentenpaneel dat vanaf nu (optioneel) het gezelschap krijgt van een hightech 10,25” infotainmentsysteem met tal van moderne functies. Denk aan DAB radio, slimme navigatie, realtime verkeersinformatie, laadstations, snelheidscamera’s, weer, nabijgelegen parkeermogelijkheden, … Inzake vormgeving misschien niet het meest sexy exemplaar dat je kan vinden, op vlak van gebruiksvriendelijk, werkingssnelheid en ergonomie wel een mooi schoolvoorbeeld. Mocht dat nog niet volstaan kan je altijd je slimme telefoon aansluiten en profiteren van Apple CarPlay / Android Auto. Handig voor de koudbloedigen onder ons, naast de verwarmde (en geventileerde) zetels is ook het stuurwiel verwarmbaar!

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Qua formaat mag je de IONIQ gerust zien als een grotere i30, dankzij de doordachte basisarchitectuur biedt de IONIQ wel meer binnenruimte. Zelfs volwassenen hebben achterin weinig tot niets te klagen. De koffer biedt plaats voor 357 liter bagage, met de achterbank (60:40) plat kan het laadvolume oplopen tot 1.417 liter.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Qua aandrijflijn voorziet Hyundai interessante upgrades voor de bestaande batterijpack, motorvermogen en interne lader. De lithium-ion polymeer batterij groeit van 28 kWh naar 38,8 kWh (+38%!) wat volgens de strenge WLTP normen overeenkomt met een rijbereik van 311 km. De elektromotor levert 136 pk / 295 Nm sterk (voordien 120 pk) aan de vooras via een traploze automaat. De interne lader kan nu overweg met 7,2 kW (voordien 6,6 kW) wat de tijd aan het stopcontact/laadpaal inkort.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

In België is openbaar laden nog steeds een heikel punt. Desondanks laadpalen anno 2020 als paddenstoelen uit de grond schieten moet je enerzijds geluk hebben dat ze beschikbaar zijn (en dus niet ingenomen door een opportunistische (plug-in) hybride-collega), dat ze werken én dat je er terecht kan met je laadpas. Want die laatste bestaat in alle mogelijke vormen, geuren én kleuren, gelukkig zijn er overkoepelende abonnementsformules beschikbaar waarbij je bij zo goed als elke laadpaal terecht kan. Toch lijkt de extra investering in een eigen Wallbox thuis geen overbodige luxe. Afhankelijk van het laadpunt moet je 30 uur (230V stopcontact), zes uur (7,2 kW Wallbox) of 53 minuten (100 kW DC snellader) voorzien.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Elektrische wagens zijn (dankzij het instant vermogen) behoorlijk vlot, toch leggen ze liever hun focus op zo duurzaam mogelijk de batterijcapaciteit aanwenden in de plaats van de lokale Johnny te verslaan aan het stoplicht. Hyundai geeft (niet verwonderlijk) geen 0-100 chrono mee maar reken op “minder dan 10 seconden”, de topsnelheid ligt op 165 km/u.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Interessanter is het verbruik dat bij elektrische wagens in “kWh” (ipv liter) per 100 km uitgedrukt wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid (vlotte) snelwegkilometers konden we interessante cijferwaarden zoals 12,4 à 14,9 kWh / 100 km tevoorschijn toveren. Gezien de batterijcapaciteit van 38,3 kWh leert de eenvoudige rekensom ons dat de vernieuwde Hyundai IONIQ in de praktijk in staat moet zijn om 308 km à 255 km te halen op één batterijlading. De Gentse taxichauffeur Serguei bewees eerder al dat je met een aangepaste ingesteldheid vlot boven het opgegeven (WLTP) rijbereik kan geraken met een elektrische Hyundai. Al moet je daarvoor wel wat spelen met de Eco, Comfort, Sport én Eco+ (nieuw!) rijmodi.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Elektrisch rijden is een bijzonder rustgevende, comfortabele en fluisterstille ervaring, zeker als je de befaamde range anxiety kan verzachten met de gepaste laadinfrastructuur. De intensiteit van de remenergie is bij de vernieuwde IONIQ Electric nog steeds instelbaar (met behulp van de schakelflippers), naast “veel”, “matig” en “weinig” is er nu ook een vierde AUTO instelling die afhankelijk van allerhande factoren (snelheid, rijhulp, …) zoveel mogelijk energie probeert te recupereren. Afremmen met de fysieke rempedaal wordt daardoor bijna overbodig wat niet enkel goed is voor de duurzaamheid van je remblokken, je profiteert ook van extra gebruiksgemak dankzij het “one pedal driving” principe.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Hyundai voorziet ook hier een hoop veiligheid- en rijhulpmiddelen onder de SmartSense noemer. Standaard kan de IONIQ Electric reeds terugvallen op Front Collision Warning (botswaarschuwing), Driver Attention Warning (vermoeidheidswaarschuwing), Lane Keeping Assist (rijstrookwaarschuwing), High Beam Assist (actieve grootlichten), Avoidance Assist (uitwijkassistent) met Pedestrian Detection (voetgangerdetectie) en de Cyclist Detection (fietserdetectie) nieuwkomer. Via de optielijst kan je dat nog aandikken met ondermeer Lane Following Assist, verkeersbordenherkenning, Smart Cruise Control met Stop & Go (filemodus!), Leading Vehicle Departure Alert, Blind-Spot Collision Warning en Rear Cross-Traffic Collision Warning!

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

De opgefriste IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid kosten je respectievelijk 26.749 euro en 36.749 euro. De IONIQ Electric heeft een vanafprijs van 39.849 euro (Feel), de nog rijkelijk uitgeruste Shine (top)uitvoering kost slechts 41.849 euro. De royale garantievoorwaarden van vijf jaar zijn eveneens van toepassing op de elektrische Hyundai’s, op de batterijpack is dat zelfs 8 jaar!

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Desondanks een soortgelijke vormgeving zien we de Tesla Model 3 en Polestar 2 (gezien hun peperduur prijskaartje) niet echt als alternatief voor de Hyundai IONIQ Electric, die rol is nog steeds weggelegd voor de Nissan Leaf. En eens leverbaar zal de Volkswagen ID.3 ook een te duchten concurrent zijn. Intern kijken we voornamelijk naar de Kona Electric die eveneens een overtuigend totaalpakket kan voorleggen … hetzij in de hippe/populaire crossover koetswerkvorm!

Conclusie
Elektrisch rijden zal stilaan voor meer en meer landgenoten realiteit worden, Hyundai deed er dan ook goed aan om de 100% elektrische IONIQ Electric wat te verbeteren/moderniseren. Behalve een krachtigere elektromotor, grotere batterij (= groter rijbereik) en moderne infotainment/connectiviteit groeien ook de personalisatiemogelijkheden en de behoorlijk royale (standaard)uitrusting. Het aangename/rustgevende rijgedrag, ruim interieur, uitmuntende garantie en ecologische/zuinige basisgedachte blijven bij de vernieuwde IONIQ Electric trouw op post net zoals de fiscale voordelen. Voor wie geen vrede kan/wil nemen met de (té?) aerodynamische vormgeving kan bij de Hyundai verdeler eveneens terecht voor de Kona Electric crossover.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Ruim interieur
+ Gezonde prestaties
+ Werkbaar rijbereik (280+ km)
+ Rustgevende en comfortabele (rij)ervaring
+ Fiscaal zéér interessant (0 g/km CO2)
+ Rijkelijke uitrusting (rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …)
+ Scherpe prijs / value for money
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

– Beperkt zicht naar achteren
– Interne concurrentie
– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric facelift 38 kWh (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem