Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)De milieuvriendelijke Hyundai Ioniq is een mooi staaltje qua comfort en zuinigheid maar kan de Ioniq Electric ook overtuigen op Belgisch grondgebied?

Na een voorzichtige paringsdans met waterstof investeerde Hyundai de laatste jaren stevig in de Ioniq, een vooruitstrevende gezinswagen die vanaf nul ontworpen werd met alternatieve aandrijvingen in het achterhoofd. Zo is er een Ioniq Hybrid waarbij de gloednieuwe 1.6-liter GDi benzinemotor de (beperkte) hulp krijgt van een compacte elektromotor, de Ioniq Plug-in gaat verder op dezelfde technologie met een stekker, krachtigere batterij en volledige EV modus. Zoals de naam doet vermoeden is de Hyundai Ioniq Electric een zuiver elektrische wagen je die na verloop van tijd toch wel aan het stopcontact moet hangen, gelukkig zijn er ook een resem voordelen aan deze groene Koreaan.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Voor het design van de Ioniq’s keek Hyundai zeer goed naar de meest efficiënte vorm met vloeiende lijnen, aangepaste 16″ velgen en ECO banden met een mininame luchtweerstand (0,24) tot gevolg. Dit allemaal voor een zo laag mogelijk verbruik. Dat de directe concurrenten soortgelijke looks hebben leken ze duidelijk niet erg te vinden. In tegenstelling tot de Hybrid en Plug-in heeft de Ioniq Electric geen benzinemotor die motorkoeling nodig heeft, daarom dat deze een gesloten grille meekrijgt. Dat oogt anno 2017 een beetje vreemd maar is het is uitermate logisch, Tesla besefte dat ook en voorzag intussen ook een gesloten grille voor hun succesvolle Model S. De elektrische laadklep zit achteraan links en qua accentkleur doet de Ioniq Electric het met koper of wit, een directe verwijzing naar zijn zuivere elektrische aandrijflijn. Qua koetswerkkleur ben je aangewezen op wit (gratis), blauw, grijs of zwart (+ €600).

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Binnenin krijgen we een ruim geheel voor vijf inzittenden, ook hier werd er bijzondere aandacht besteed aan het doelgericht gebruik van milieuvriendelijke interieurmaterialen voor de tapijten, deur- en hemelbekleding. De koffer omvat 350 liter bagageruimte, wanneer dat niet volstaat kan je de achterbank neerklappen en genieten van maximaal 1.410 liter laadvolume. Het grote infotainmentsysteem zit hier mooi ingewerkt en omvat de navigatie, multimedia en connectiviteit (Android Auto & Apple CarPlay!) op eenvoudige wijze. De digitale tellerpartij geeft de mooi rijmodus en energiestromen weer, aangezien de elektromotor bijna geen lawaai auditieve energie maakt is het groene icoontje hier vaak een handige graadmeter om te weten of de IONIQ Electric “aan” staat of niet. Het zicht naar achteren wordt ook hier jammer genoeg ietwat gehinderd door de steunbalk in de koffer.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

De Hyundai Ioniq Electric rekent op een zuiver elektrische aandrijflijn, bestaande uit een 120 pk / 295 Nm sterke elektromotor en een 28 kW lithium-ionpolymeerbatterij. Daarmee zit je in een tiental tellen aan 100 km/u en ligt de topsnelheid op 165 km/u, in het stadsverkeer voelt de Hyundai wel sneller aan dan de cijfers doen vermoeden. In theorie ben je met de Ioniq Electric in staat om 280 km ver te geraken, in de praktijk moet 200 km haalbaar wezen. Nog meer dan bij “gewone wagens” is het rijbereik sterk afhankelijk van je rijstijl en de gekozen route. Aan een regulier 230V stopcontact moet je rekenen op een laadtijd van ongeveer 12 uur, met een 100 kW snellader duurt het slechts 23 minuten! Aan een Wallbox of openbare laadpaal voorzie je best een viertal uur. Het navigatiesysteem weet gelukkig alle nabijgelegen laadpalen staan en houdt daar ook rekening mee tijdens de routebegeleiding.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Behalve het onconventionele tankproces is de geruisloze – vlotte! – werking van de Hyundai Ioniq Electric misschien wel het meest intrigerende. Dankzij de keuze voor een zestraps automaat met dubbele koppeling en de comfortabele setup lijkt het allemaal kinderspel, met behulp van drie rijmodi (ECO, Sport en Normal) kan je het innerlijke wat meer naar je hand zetten. Gezien je zuinige inborst opteer je best voor ECO, waarmee je wel frequent zal spelen – via de flippers achter het stuurwiel – is de intensiteit van de remenergierecuperatie. De Ioniq Electric heeft verschillende niveau’s waarbij je snel(ler) afremt wanneer je het gaspedaal lost en zo energie spaart. Zeer bevreemdend in het begin maar essentieel om de ultieme zuinigheid van de Ioniq Electric naar boven te laten komen.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Innovatie en duurzaamheid vragen de nodige financiële opofferingen al countert Hyundai dat – zoals steeds – met een royale basisuitrusting, niet overdreven optiepolitiek en uitmuntende garantievoorwaarden. Zo krijgt je vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking én maar liefst acht jaar op de batterij, een mooi statement waarbij de Koreanen hun geloof in de elektrische aandrijflijn onderstrepen. Bij een selectie van Hyundai verdelers staat de Ioniq Electric te koop in twee uitvoeringen, zijnde Premium (vanaf €34.999) en Executive (vanaf €36.999), in tegenstelling tot concurrenten hoef je geen batterijleasecontract of dergelijke meer te voorzien. Fiscaal gezien zijn elektrische wagens (0 g/km CO2) zeer interessant terwijl de Vlaamse Overheid een dergelijke aankoop subsidieert voor particulieren.

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Het aanbod van zuiver elektrische wagens is nog vrij beperkt, net zoals de hoeveelheid laadpalen overigens. Naast de Ioniq Electric is er de Nissan Leaf (vanaf €30.640 – 200 km rijbereik), Renault Zoé (vanaf €22.250, 400 km rijbereik), Volkswagen e-Golf (vanaf €38.450, 300 km rijbereik), Kia Soul EV (vanaf €35.290, 212 km rijbereik), Ford Focus Electric (vanaf €39.900, 162 km rijbereik), Mercedes B250e (vanaf €39.930, 200 km rijbereik) en de BMW i3 (vanaf €38.1000, 300 km rijbereik). Binnenkort mogen we de Opel Ampera-e ook bij dit selectie clubje rekenen net zoals de Tesla Model 3!

Conclusie
De gemiddelde Vlaming is anno 2017 nog niet klaar om de overstap te maken naar een elektrische wagen, daarvoor is het nog allemaal wat te futuristisch en is de infrastructuur niet (volledig) klaar. Hyundai is er daarentegen wél klaar voor, zo getuige de Ioniq Electric die de early adapters ongetwijfeld kan overtuigen. Een functioneel rijbereik, ruim/praktisch innerlijk, een comfortabel weggedrag én dat allemaal voor een zeer scherpe prijs. En dan zouden we de puike garantievoorwaarden en basisuitrusting nog vergeten te vermelden! Elektrisch rijden vraagt om een ingrijpende aanpassing van je mindset/mobiliteitsgedachte en een korte leerperiode achter het stuurwiel maar laat dat je niet afschrikken. Once you go Ioniq Electric, you never go back!

Overzicht:
+ Milieuvriendelijke innovatie
+ Comfort
+ Ruim interieur + koffer
+ Gebruiksgemak (automaat, snellader, rijbereik, …)
Value for money
+ Fiscale stimulans

– Stevige financiële inspanning
– Zichtbaarheid (achteraan)
– Aanpassing EV mindset (remrecuperatie, laadtijd, range anxiety, …)
– Beperkte EV infrastructuur in België

Rijtest: Hyundai IONIQ Electric EV (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem