Rijtest: Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid (2017)

Rijtest: Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid (2017)Geen klassieke hybride en geen puur elektrische auto. Is de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid daarmee het beste van twee werelden?

De Hyundai Ioniq is uniek in zijn soort daar het het enige gecommercialiseerde model is dat in zowel klassieke hybride, plug-in hybride (PHEV) als puur elektrische versie beschikbaar is. Een strategie waarbij de Zuid-Koreanen dus wedden op meerdere paarden. Eerder waren we al aangenaam verrast door de hybrideversie (vanaf 26.899 euro) met zijn comfort, gebruiksgemak en scherpe prijs. Vooral dan tegenover directe concurrent Toyota Prius.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

De puur elektrische versie (vanaf 34.999 euro) heeft het dan weer wat lastiger gezien zijn reëele autonomie van ongeveer 200 km. Zo’n 100 km minder dan bijvoorbeeld de nieuwe Nissan Leaf (vanaf 33.140 euro) die dus goedkoper is maar standaard wel minder goed is uitgerust. De Ioniq Plug-in Hybrid valt er met zijn vanafprijs van 33.999 euro tussenin en maakt sowieso komaf met elk gevoel van range anxiety. Maar biedt wel puur elektrisch rijden over reële afstanden van ongeveer 50 km.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

Opladen met de Ioniq PHEV is kinderspel en kan zowel via het klassieke stopcontact (maximum 2u15) of via een laadpaal (90 min). Een snellaadoptie is niet aanwezig. Met een volle batterij ben je vervolgens in staat om ongeveer 50 km ver te rijden tot snelheden van 120 km/h. Via een knop op de middenconsole kan je bovendien kiezen om de batterij geleidelijk aan te verbruiken in combinatie met de verbrandingsmotor of om puur op batterijkracht te rijden. Bij een koudstart in winterse omstandigheden zal de motor wel automatisch bijspringen tot de gewenste boordtemperatuur bereikt is.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

Die motor is een 105 pk sterke 1.6-liter GDi benzinemotor die samen met de 45 kW sterke elektromotor goed is voor 141 pk en 265 Nm koppel. Dankzij de vrij grote batterij scoort de Ioniq Plug-in Hybrid een indrukwekkend normverbruik van slechts 1,1 liter benzine per 100 km of 26 g/km CO2.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)
Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

In de praktijk is dat ook perfect haalbaar zolang je niet al teveel kilometers doet en de Ioniq steevast aan de stekker hangt. Doe je dat minder of niet dan schommelt het verbruik zo rond de 4 l/100 km, mede dankzij zijn erg lage luchtweerstandscoëfficient van 0,24. Nog steeds bijzonder keurig. Opladen terwijl je rijdt kan dan weer niet, tenzij door recuperatie van remenergie.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

En de prestaties dan? 0 tot 100 km/h neemt minstens 10,6 seconden in beslag en ook de topsnelheid van 178 km/h is zonder meer keurig. Ook in puur elektrische modus houdt de Ioniq zich overeind maar verwacht uiteraard geen wonderen. Apart is wel dat je de Ioniq ook in elektrische modus nog steeds voelt schakelen via zijn 6-trapstransmissie met dubbele koppeling (DCT). Een unicum voor zover we weten.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

En mocht je nog twijfelen of de Koreanen een gevoel voor humor hebben, er zijn ook schakelpeddels en zelfs een heuse sportmodus. Omdat het kan zeg maar, want we hebben geen van beide echt gebruikt. De Ioniq is nu eenmaal een echte (eco)cruiser.

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)
Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

De Hyundai IONIQ Plug-in is verkrijgbaar in de afwerkingsniveau’s Premium (vanaf €33.999) en Executive (vanaf €36.999) met telkens een meer dan royale basisuitrusting. Je moet enkel nog bijbetalen (€600) voor een lakkleur. Ook voor de Ioniq geldt de standaardgarantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking en tot 8 jaar (of 200.000 km) voor de batterij.

Conclusie
De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (PHEV) is misschien wel de meest rationele keuze van het gamma. Of toch voor wie de meerprijs tegenover de klassieke hybride geen probleem vormt. Je zal immers flink wat mogen stekkeren om de meerprijs eruit te halen. Doe je dat wel dan is de plug-in-versie effectief een stuk zuiniger. Toch zal deze versie het vooral van zijn erg lage CO2-cijfer van 26 g/km moeten hebben. Maar op zich doet dat geen afbreuk van wat Hyundai hier gepresteerd heeft. De Ioniq plug-in hybrid slaagt er zelfs in zuinig te zijn zonder volle batterij. En dat is maar weinig PHEV’s gegeven.

Overzicht:
+ Fiscaal aantrekkelijk
+ Correcte prestaties
+ Comfort
+ Gecombineerd rijbereik
+ Standaarduitrusting

– Geluidsisolatie achterin
– Geen snellaadfunctie
– Kleine(re) koffer
– Beperkt netwerk laadpalen in België

Rijtest Hyundai IONIQ 1.6 GDi Plug-in Hybrid PHEV (2017)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...