Officieel: Nissan LEAF (2017)De nieuwe Nissan LEAF gaat twee punt nul met een integraal nieuw design, extra technologie én extra rijbereik (378 km).

De Nissan LEAF – kort voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car – was bij zijn lancering in 2010 een van ’s werelds eerste, vrij betaalbare elektrische (familie)auto’s. Met een batterijcapaciteit van 24 kWh en 160 km rijbereik behoorde de LEAF bij de beter van de klas. Afgelopen jaar gaf Nissan de LEAF nog een batterijupgrade naar 30 kWh voor een actieradius van 250 km. Met de nieuwe, tweede generatie stijgt de capaciteit naar 48 kWh en rijdt de nieuwe LEAF nu 378 km ver. Een duurdere, snellere versie met nog meer rijbereik volgt later nog.

Kwestie van zo dicht mogelijk bij dat maximale rijbereik te komen, krijgt de nieuwe LEAF een acceleratiepedaal dat tegelijk ook dienst doet als rem dankzij een vrij agressieve remrecuperatie. Voorts introduceren de Japanners courante snufjes zoals ProPILOT die de LEAF tussen de lijnen houdt en ProPILOT Park die toelaat dat de LEAF zichzelf parkeert. In het grondig herziene interieur vinden we nu een 7-inch aanraakscherm terug met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.

Qua prestaties is de LEAF nu een voortrekker geweest, en dat is nu niet anders. Maar met 150 pk, 320 Nm koppel en een topsnelheid van 144 km/h is de LEAF zonder meer vlot genoeg. De nieuwe LEAF opladen duurt nu maximaal 12 uur à 3,3 kW of 6 uur à 6,6 kW. Via snelladen kan je de batterij voor 80% opladen in slechts 40 minuten. Tenslotte krijgt elke LEAF standaard V2G (vehicle to grid) technologie mee die toelaat dat opgeslagen stroom aan het elektriciteitsnet kan teruggeven. Handig voor bij een eventueel stroomtekort.

Prijzen voor de nieuwe LEAF zijn er nog niet. Al zullen die naar alle verwachting in de lijn liggen van zijn voorganger die er al was vanaf 32.640 euro.