Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Is de Nissan Leaf dé elektrische auto die je moet hebben?

Net zoals met de hippe crossovers (Juke, Qashqai, …) was Nissan eveneens één van de trendsetters op vlak van elektrische wagens. Zo werd de eerste generatie Leaf voorgesteld in 2010 (!), een schril contrast met de Europese autoconstructeurs die pas nu volop inzetten op EV’s. Nissan bleef uiteraard niet op de lauweren rusten en voorzag diverse updates doorheen de jaren, met de tweede generatie Leaf in 2017 werd het oubollig design zelfs ingewisseld voor een aantrekkelijk(er) geheel. Daarmee wist hij het zelfs tot VAB Gezinswagen van het Jaar te schoppen!

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Intussen kroonde de Nissan Leaf zich wereldwijd tot bestverkopende elektrische wagen, daarnaast is het de eerste die meer dan 400.000 keer geproduceerd werd. Midden 2019 volgt de Leaf E+ topversie met 62 kWh batterij waardoor het vermogen (217 pk) en rijbereik (385 km) significant stijgt. Maar alvorens die zijn Belgische intrede maakt gingen we (nogmaals) op zwier met een Leaf 40 kWh in de veelzeggende Solid White koetswerkkleur.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

De ietwat gekke vormgeving van de eerste generatie Leaf buiten beschouwing gelaten kunnen we gerust stellen dat Nissan niemand voor het hoofd zal stoten met de huidige vormgeving. Een bewonderenswaardige keuze gezien de té extreme vormgeving van sommige concurrenten. De Nissan Leaf kan je naar hartenlust configureren met diverse (kleurrijkere) koetswerkkleuren, LED lichtblokken en sportieve accenten, steeds in combinatie met 17” lichtmetalen velgen. Binnenin is er plaats genoeg voor een jong gezin en bovengemiddeld veel bagageruimte (435 tot 1.176 liter), wel zit je hier met een hoge laaddrempel.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Daar waar de Japanners aan de buitenkant van de Leaf overduidelijk rust prediken steken ze hun Oosterse oorsprong binnenin niet weg. Op vlak van indeling en afwerking heb je niets te klagen maar de (té?) originele vormgeving van ondermeer de versnellingspook, 7” infotainmentsysteem en digitale tellerpartij (die opnieuw een analoge snelheidsmeter telt) doet ons toch even twijfelen over een optimale gebruikerservaring/ergonomie. Grotere bestuurders appreciëren bovendien een stuurwiel dat (meer) in de hoogte én diepte verstelbaar is. De zetels, hier voorzien van alcantara en contrasterende blauwe stiknaden, bieden de perfecte steun.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

De voorwielaangedreven Nissan Leaf rolt van de band in Tennessee (USA), Sunderland (Groot-Brittanië) en Yokosuka (Japan). Als MY18 (Model Year 2018) uitvoering voorzien van een elektromotor (150 pk / 320 Nm) en een lithium-ion batterijpack (40 kWh) waarmee je de 0-100 km/u sprint aflegt in 7,9 seconden en bij 144 km/u de topsnelheid bereikt. Nissan voorziet een garantie voor de accu (capaciteitsverlies) van 8 jaar of 160.000 km.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Hét belangrijkste aspect van een elektrische wagen is nog steeds het rijbereik. Deze Leaf pronkt met een autonomie van 270 km (WLTP), in de praktijk hangt het grotendeels af van diverse parameters (stoelverwarming, airco, …) en je rijstijl. Toch wisten we met de nodige snelwegkilometers en druk Brussels stadsverkeer 236 km te halen. Met enige wilskracht moet 250 km dus zeker haalbaar zijn! Elektrische wagens hoeven anno 2019 niet meer op het rechtervak tussen de vrachtwagens blijven hangen, het tempo dicteren op het linkervak lijkt anderzijds wel overmoedig. En bovendien een onnodige aanslag op de batterij/rijbereik.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Laden doet de Leaf snel tenzij je opteert voor een regulier 240V stopcontact. Dan moet je bijna een dag incalculeren, investeren in een Wallbox, laadpaal of laad-abonnement lijkt dan ook een must. Aan een 7 kWh laadpunt duurt het maximaal 7u30 om de Nissan Leaf volledig op te laden, wie een 50 kWh (CHAdeMO) snellader weet te vinden moet maar 40 minuten wachten! Goed plannen en waar nodig een publieke laadpaal (11 kWh, 22 kWh, 30 kWh, …, al dan niet bij een Nissan verdeler) raadplegen is dan ook noodzakelijk wanneer je met de Leaf op stap gaat. De Belgische EV laadinfrastructuur begint nu goed vorm te krijgen en is raadpleegbaar via het navigatiesysteem van de Leaf, al zal het waarschijnlijk niet volstaan als iedereen (verplicht?) aan de stekker gaat…

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Dankzij de sterk verbeterde batterijtechnologie verdwijnt de befaamde range anxiety bij de Nissan Leaf. Elektrisch rijden vraagt wel om enige aanpassingsperiode, naast de immense stilte en directe vermogensopbouw is het vooral de remenergierecuperatie die indruk maakt. Zo remt de Leaf (vrij) direct af wanneer je het “gas”pedaal lost om zoveel mogelijk batterijcapaciteit te behouden/recupereren, na enkele kilometers ben je volledig vertrouwt met deze e-Pedal besturing. Voor stedelijke kilometers is er zelfs nog een B stand (naast D) die nog méér/harder/sneller afremt. Met de ECO knop beperk je ietwat het motorvermogen terwijl je best – via de NissanConnect EV app – ook wanneer mogelijk de wagen laat voorverwarmen. Alle beetjes helpen om het rijbereik zo hoog mogelijk te houden!

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)
Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Op vlak van veiligheid doet de Nissan Leaf het standaard (!) met ondermeer zes airbags, Brake Assist, Hill Start Assist, Lane Departure Warning, Intelligent Lane Intervention, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Warning en Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning. Nog veiliger wordt de Japanner met de ProPILOT technologie die naast een volledig automatische parkeerassistent ook de nodige (slimme/handige) rijhulpmiddelen omvat waarmee je semi-autonoom kan rijden. Een aangename – en foutloze! – verwelkoming tijdens de eerdergenoemde E40 trajecten.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

De Nissan Leaf was te verkrijgen in het Acenta, N-Connecta en Tekna uitrustingsniveau maar omdat het merendeel van de Belgische kopers de instapversie links lieten liggen is deze geschrapt. Daardoor stijgt de vanafprijs nu tot minstens 38.590 euro, in ruil krijg je een bijzonder royale basisuitrusting. Onze full option testwagen was 43.500 euro waard. Reken voor de krachtigere 62 kWh batterij op een meerprijs van ongeveer 6.000 euro. De Vlaamse overheid biedt nog steeds een interessante financiële tegemoetkoming naast de vrijstelling van BIV én verkeersbelasting, voor de zakelijke rijder opent de 0 g/km CO2 de nodige perspectieven.

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Daar waar de concurrentie zich vroeger beperkte tot de Renault Zoé, Volkswagen E-Golf en premium (lees: duurdere) BMW i3 is het aanbod elektrische wagens intussen aangedikt met een Kia Soul EV, Kia e-Niro, Hyundai IONIQ Electric, Hyundai Kona Electric en Tesla Model 3. De komende jaren mogen we daar nog tientallen (!) alternatieven bijrekenen, ook binnen het Nissan gamma zullen er nog zuivere elektrisch modellen opduiken.

Conclusie
Met de eerste generatie Leaf toonde Nissan het nodige lef én doorzettingsvermogen om een degelijke, comfortabele en doordachte elektrische wagen te bouwen, anno 2019 is die voorzien van een moderne(re) vormgeving, ruim interieur, hightech connectiviteit (Apple CarPlay!) en handige ProPILOT rijhulpmiddelen. Met een rijbereik van 215 à 250 km in de praktijk en snelle laadtijden wordt elektrisch rijden nu écht een te overwegen alternatief voor velen desondanks de ietwat vreemde eerste kilometers. De Nissan Leaf komt met een stevige basisuitrusting en een interessante Vlaamse subsidie, toch zien we graag een écht betaalbare elektrische wagen. En een grondige EV laadinfrastructuur in België!

Overzicht:
+ Moderne vormgeving (zonder overdreven futuristisch design)
+ Ruim interieur
+ Comfortabel weggedrag
+ Rustgevende ervaring
+ Werkbaar rijbereik (220 km à 270 km)
+ Snelle laadtijden
+ Vlotte prestaties
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)

– Prijs
– Stuurwiel enkel (en te weinig) in de hoogte te verstellen
– Andere/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, stilte, snelwegvrees, …)
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest: Nissan Leaf EV 40 kWh (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem