Rijtest: Nissan LEAF 40 kWh (2018)Met de tweede generatie Leaf voelt Nissan zich klaar voor de toekomst.

Het lijkt nog niet zolang geleden maar toen Nissan in 2010 met zijn Leaf, kort voor Leading Environmentally friendly Affordable Family vehicle, op de proppen kwam, verklaarden heel wat mensen de Japanners voor gek. De elektrische auto stond namelijk nog in zijn kinderschoenen, was hopeloos onpraktisch, of in het geval van Tesla, peperduur. Maar de Leaf knokte zich met intussen meer dan 300.000 verkochte exemplaren toch naar de de titel van meest verkochte elektrische auto ter wereld. Zijn opvolger zal dus moeten bevestigen wil het die positie houden.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Hoe het da wil doen? Eerst en vooral door zijn autonomie verder op te krikken. In vergelijking met de eerste generatie rijdt de nieuwe Leaf meer dan twee keer zo ver, of 378 km (NEDC) om precies te zijn. In de praktijk mag je rekenen op een rijbereik van om en bij de 250 à 300 km. Vervolgens door zijn technologie verder uit te breiden.

Enerzijds via Nissan’s ProPilot, zeg maar de verzamelnaam van Nissan’s semi-autonome rijhulpmiddelen zoals automatisch inparkeren, radargestuurde cruise control met rijbaanassistentie en filefunctie en de vermaarde E-Pedal. Een feature waar Nissan graag mee uitpakt maar die we uiteraard al kennen van de BMW i3. Eenvoudig gesteld komt het erop neer dat je enkel het stroompedaal nodig hebt om te versnellen, te vertragen en tot stilstand te komen.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Anderzijds door de technologie van de Leaf verder voor te bereiden op een ‘slimme integratie’. Denk aan Vehicle to Grid- en Vehicle to Home-technologie waarbij de Leaf als soort van externe accu gebruikt wordt, maar ook kan inspelen op de vraag en aanbod van de energiemarkt. Fascinerende technologieën en mogelijkheden die weliswaar al technisch haalbaar zijn, maar waar onze Belgische markt jammergenoeg nog niet klaar voor is.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Al biedt Nissan weldra ook zijn xStorage thuisbatterij aan waarmee je je eigen, groen geproduceerde energie kunt opslaan en hergebruiken, bijvoorbeeld om je Leaf op te laden. Opladen duurt nu maximaal 12 uur aan 3,3 kW of 7,5 uur aan 7 kW. Via snelladen kan je de batterij in slechts 40-60 minuten voor 80% opladen.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Hoog tijd om te theorie om te zetten naar de praktijk. De nieuwe Leaf kreeg compleet nieuw design, zowel aan de buiten- als binnenkant, maar staat fundamenteel gezien nog op het platform van de oude. Dat betekent ook dat er enkele rariteiten mee zijn overgenomen. Zo is de zitpositie zelfs op de laagste stand nog steeds aan de hoge kant, en belangrijker, is het stuur nog steeds enkel in de hoogte, en dus niet diepte, verstelbaar. Geen echte prioriteit volgens Nissan maar zelf (1m86) zijn we daar minder van overtuigd.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Was de oude Leaf nog vrij eigenzinnig getekend dan is de nieuwe een stuk conventioneler. Het design sluit dichter aan bij dat van de rest van het Nissan-gamma, waardoor de nieuwe meer in het straatbeeld opgaat. De extra binnenruimte is ieder geval welgekomen, net als de iets meer hoogwaardige interieurmaterialen. Al zet de Leaf lang geen nieuwe standaarden. De tellercluster, die vroeger helemaal digitaal was, heeft nu wel een analoge snelheidsmeter gewonnen. Volgens Nissan op vraag van de klant, maar wel opvallend, zeker nu de digitale variant steeds meer ingeburgerd geraakt.

Rijden met Leaf is net zoals met de vorige versie kinderspel. Het typische, ietwat aparte pookje, werd rechtstreeks overgedragen en zal dus herkenbaar zijn voor bestaande klanten. Eenmaal je op weg bent wen je snel aan het nieuwe E-Pedal. Je kan het, in tegenstelling tot bij de BMW i3, ook uitschakelen. Maar we zien er eerlijk gezegd het nut niet van in. Het is intuïtiever dan je zou denken en al snel vraag je je af waarom niet iedere auto er eentje heeft.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Tevens wen je ook snel aan het geruisloze rijden en glijden van de Leaf. De ophanging is bovenal afgesteld op comfort en gaat hand in hand met het zachte meubilair, terwijl ook de prestaties kunnen overtuigen. Ok, Tesla- en i3-rijders zullen misschien teleurgesteld zijn, maar met 150 pk en 320 Nm koppel vanaf stilstand is de Nissan meer of snel genoeg. Minder overtuigd zijn we dan weer van de hoeveelheid wind- en andere geluiden die tot in de cabine doordringen. Opvallend, zeker omdat de Leaf zo stil is natuurlijk.

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Prijzen voor de nieuwe Leaf starten bij 33.140 euro, inclusief 8 jaar batterijgarantie of 160.000 km. Full option – en dus inclusief zaken zoals Pro Pilot – loopt dat op tot 38.140 euro. Daarmee is de Nissan nog steeds goedkoper en ruimer dan een i3 (vanaf 46.150 euro) of Volkswagen e-Golf (vanaf 38.450 euro), maar wel duurder dan de Renault Zoé (vanaf 26.650 euro) waarmee hij zijn batterij deelt. Al komen de Japanners binnenkort nog met een extra krachtige 60 kWh-versie die zijn autonomie verder zal opkrikken.

Conclusie
Hoewel Nissan graag anders beweert is de nieuwe Leaf (voorlopig) niet de technologische revolutie die het claimt te zijn. Daarvoor zijn er momenteel nog iets te veel technologische mogelijkheden science fiction, of zijn functie zoals de Pro Pilot (voorlopig) iets te beperkt of weinig onderscheidend in hun kunnen. Zaken die aan de hand van nieuwe regelgeving in een stroomversnelling zou kunnen geraken, maar die op die moment dus niet aan de orde zijn. Wel is hij net zoals zijn voorganger een erg comfortabele, elektrische auto met een uitstekende mix van ruimte en autonomie aan een vrij democratische prijs.

Overzicht:
+ Comfort
+ Ruimte
+ Technologie
+ Vlotte prestaties
+ Marktpositie

– Rij/windgeluiden
– Zitpositie/stuur niet in diepte verstelbaar
– Niet alle technologie momenteel bruikbaar

Rijtest Nissan Leaf 40 kWh (2017)

Tekst: Pieter Ameye