Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)De Renault Zoé was afgelopen Autosalon – inclusief kortingen – de goedkoopste elektrische auto van het moment. Tevens geniet hij vanaf heden van een 40 kWh batterij en een realistisch rijbereik van 230 km.

Nieuw is de Renault Zoé immers al lang niet meer. Zijn introductie dateert al van 2012, waardoor het ook een van de pioniers is in deze snel evoluerende tak van de autoindustrie. De Zoé is nog steeds gebaseerd op de Clio van de vierde generatie en verliest daardoor wel wat binnenruimte in vergelijking met zijn zustermodel met verbrandingsmotor.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

De batterij bevindt zich immers onderin tussen de assen, maar steekt daardoor ook iets uit naar boven. Daardoor zit je voorin wat hoger. Maar ook achterin, waardoor de achterbank eerder geschikt is voor kinderen of korte ritten in het geval van volwassenen. Voorts is de Zoé wel zo goed als even praktisch als de (uitgaande) versie van de Clio.

Door zijn compacte afmetingen toont de Zoé zich op zijn best in de stad of bij korte en middellange trajecten. Dankzij de extra grote batterij leg je in theorie tussen de 200 à 300 km af op een laadbeurt (afhankelijk van je rijstijl en de omgevingstemperatuur). Zelf kwamen we gemiddelde van om en bij de 230 km. Rij je veel aan snelheden tot en met 70 km/h, dan stijgt die afstand evenwel exponentieel. Doe je omgekeerd veel autosnelweg, dan zal dat ook zo’n zijn gevolgen hebben. Zeker wanneer je de klimaatcontrole zijn ding laat doen.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Zolang je echter niet iedere dag pendelt tussen bijvoorbeeld Gent en Brussel is er geen vuiltje aan de lucht en kan je de Zoé net zo zorgeloos gebruiken als iedere andere auto. Opladen aan het standaard stopcontact duurt door de grotere batterij (109 pk), die bijna verdubbelde in grootte van 22 kW naar 40 kW, beduidend langer dan voordien (aan ongeveer 2,3 kWh per uur). Maar wordt uiteraard nog steeds aanzien als noodoplossing.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Opladen via een (semi)publieke laadpaal of wallbox thuis duurt tussen één à negen uur, afhankelijk van hoeveel energie het laadpunt kan leveren. Dit kan variëren tussen 3,7 kW en 22 kW waarmee de Zoe in een uur tijd van 0 tot 100% is op te laden. De snelste manier om de Zoe terug op te laden is bij een snellader van 43 kW. Deze kan de Zoé van 30 tot 80% opladen in slechts 15 minuten. En omdat er ook een zogenaamde Chameleonlader is gebouwd, is de Zoé een van de weinige EV’s die ook kan opladen bij een 22 kW sterke laadpaal. Kortom, geen gebrek aan oplaadoplossingen. Handig is dat.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Behalve de extra grote batterij en het knappe Blueberry Purple heeft Renault het aantal wijzigingen tegenover het origineel opvallend beperkt gehouden. Het interieur begint daardoor zijn leeftijd wel wat te tonen, maar is voor de rest nog altijd eenvoudig en functioneel. Enkel het infotainmentsysteem met nogal traag en weinig precies aanraakscherm gaat wel een storen. Een euvel dat, zeker met het oog naar de toekomst en de komst van de nieuwe Clio, de Zoé wel eens parten zou kunnen spelen. Handige features zoals Apple CarPlay schitteren daardoor ook door afwezigheid.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Door zijn laag gemonteerde batterij tussen beide assen heeft de Zoé een extreem laag zwaartepunt dat zeker in het betere bochtenwerk best amusant kan zijn. Ok, het ecorubber heeft zo zijn beperkingen, zeker wanneer je het koppel van 225 Nm er zomaar op loslaat, maar eenmaal het zacht afgeveerd chassis zich in de bocht gezet heeft, blijft het autootje ook mooi op koers. Plezanter is natuurlijk was de Zoé in rechte lijn te bieden heeft.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Daardoor ben je steevast als een van de eerste weg. De sprint naar de 100 km/h neemt 12,2 s in beslag. Relevanter is de sprint naar 50 km/h die slechts 5 s in beslag neemt. En wat het nog éxtra plezant maakt is dat je ’s morgens niet hoeft te wachten tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Instappen, startknop duimelen, en voet tegen het – euh – schutbord. Het kan gewoon geen kwaad. Handig ook dat de Zoé over een standverwarming beschikt waardoor je de auto vanop afstand kunt verwarmen of afkoelen vooraleer je vertrekt.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Kortom, allemaal features en eigenschappen die we kennen van het origineel. De extra grote batterij is de echte nieuwigheid en maakt vooral dat je extra gemoedsrust hebt bij dagelijks gebruik. Meer dan ooit is de Zoé daardoor de ideale tweede auto in het gezin. Zeker gezien zijn prijskaartje dat niet noodzakelijk meer moet onderdoen voor conventionele modellen in het segment.

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Prijzen voor de Renault Zoé starten bij 24.950 euro en lopen op tot maximaal 28.000 euro voor de met opties afgeladen Bose Edition met metaalkleur en enkele kleinigheden. Al loopt er momenteel wel een actie waardoor je de Zoé, inclusief premies en kortingen, al vanaf iets meer dan 16.000 euro kunt kopen.

Conclusie
Vergeet alleen niet dat Renault wel nog een extra toeslag rekent voor de maandelijkse huur van de batterijen van 69 euro/maand. Een bedrag dat eventueel nog kan stijgen afhankelijk van het aantal kilometers die je per jaar aflegt. De batterij integraal kopen kan je ondertussen ook. Al kost je dat zo’n 8.500 euro extra op de aankoopprijs. Echt nuttig lijkt ons die optie niet aangezien je afgaand van een bedrag van 68 euro per maand al 10,4 jaar moet rijden om aan dat bedrag te komen. Gelukkig pakt de Zoé wel een heleboel overheidspremies en betaal je geen BIV of jaarlijkse inschrijftaks.

Overzicht:
+ Formaat
+ Vlotte prestaties
+ Aanvaardbare autonomie
+ Comfort
+ Prijs

– Ruimte achterin
– Sommige interieurmaterialen
– Verouderd infotainmentsysteem

Rijtest: Renault Zoe R110 40 kWh (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem