Rijtest: Renault Zoe

Rijtest: Renault Zoé
Klein, fijn én nog eens volledig elektrisch: de Renault Zoé.

De toekomst begint vandaag, met die baseline wil Renault het segment van elektrische wagens terug wat leven inblazen. Dankzij de Prius en consoorten maakten we in het verleden al kennis met hybridewagens en hun lage uitstoot, al ben je jezelf verplicht om de rijstijl van je oma aan te nemen als je in de buurt wilt komen van de officiële verbruikscijfers. Volledig elektrische wagens doen het al een stuk beter, al heeft de medaille ook een keerzijde met het beperkte net van laadpalen in onze regio. Slechts 250 vind je er vandaag de dag terug in de meest stedelijke gebieden. Met de komst van Tesla en de BMW i’s leeft het segment op en kan de compacte Renault Zoéofficiellement avec un accent aigu – daar ook wat profiteren. Of de hippe yuppies daarentegen zitten te wachten op een elektrische stadswagen van ongeveer €20.000 is hopelijk meer dan een berekende gok van Renault, met de Fluence ZE liep het immers al wat minder goed af.

Rijtest: Renault Zoé

De eerste tekenen van leven van deze Zoé gaan al terug tot in 2008 waar ze uit de pen van Jean Sémériva voortvloeide die in het verleden ook al de Mégane RS tekende. Desondanks hij heel sterk op de Renault Clio lijkt gaat het hier toch over twee verschillende modellen. Om zoveel mogelijk kosten te besparen werd er wel naar hartenlust geshopt in de magazijnen van Renault, al blijft deze wagen een vrij unieke verschijning. Om de elektrische eigenheid een beetje extra in de verf te zetten werden er diverse elementen in het blauw uitgevoerd, voor de rest kreeg de Zoe vrij conventionele looks aangemeten, alvast een prestatie in elektroland! Voor de koetswerkkleur krijg je de keuze uit 8 mogelijkheden, gaande van IJswit tot Sterzwart met enkele leuke grijs en blauwtinten ertussen. Voor de keuze qua velgen start je met 15″ exemplaren maar optioneel kan je nog kiezen voor 16″ of zelfs 17″ fancy velgen, allen uiteraard zodanig ontworpen door Michelin met een buitengewoon lage rolweerstand om zo ook bij te dragen tot het elektrisch verhaal. De deurhendels voor de toegang tot de achterbank werden ook mooi weggewerkt, als eerbetoon mocht Monsieur Sémériva zijn duimafdruk er achterlaten. Vooraan kan het Renaultlogo openklappen wanneer je de Zoe wilt opladen met de 6,5 meter lange laadkabel, voor hem mooi te kunnen opbergen krijg je een passende draagtas! Je hoeft ook niet bang te zijn voor de grapjassen in jouw buurt, de kabel vergrendelt zichzelf bij het opladen en kan dus niet verwijderd worden zonder je keycard, al blijft het in het begin toch even wennen om je semi-actieve wagen achter te laten.

Rijtest: Renault ZoéRijtest: Renault Zoé

Rijtest: Renault Zoé

Als we plaatsnemen in de Renault Zoe valt het innovatieve en revolutionaire best mee. We herkennen per direct het slimme R-Link systeem dat de navigatie en de multimedia voor zijn rekening neemt, een herkenbaar stuurwiel met handige bedieningselementen, een smal TFT scherm dat dienst doet als meterset, opbergvakjes en een resem Z.E. (Zéro Emission) logo’s. De stoelen zitten goed voor stedelijke ritjes aan een slakkengang, als de bochten elkaar wat sneller opvolgen zal je merken dat de zijdelingse steun gerust een tikketje meer aanwezig mocht zijn. Onder de achterbank zitten de hightech lithium-ionbatterijen verstopt waardoor er niet al te veel bagageruimte verloren gaat, met 340 liter doet hij het zelfs even goed als de Renault Clio. Als je iets kritischer op onderzoek gaat in de Zoe zal je hier en daar toch vragen stellen bij de materiaalkeuze of afwerkingskwaliteit.

Rijtest: Renault Zoé

Rijtest: Renault ZoéRijtest: Renault Zoé

Gezien de elektrische aandrijving kunnen we kort zijn inzake de motorisaties van de Renault Zoe. Er is maar 1 mogelijkheid en dat is een 22 kWh sterke batterij die in staat is om 88 pk en 220 Newtonmeter koppel te genereren, terwijl de topsnelheid gelimiteerd werd op 135 km/u en de stoplichtsprint 13 seconden in beslag neemt. An sich niet bijzonder indrukwekkende cijfers voor een wagen van 1,4 ton, maar een CO2 uitstoot van 0 gram maakt alvast veel goed. Nog beter wordt het ook als je aan het stoplicht staat, gegarandeerd zoef je als eerste weg, toch voor de 70 meter die erop volgen. Elektrische wagens bieden vanaf de eerste seconde het volledige vermogen en dat laat de Zoe maar al te graag zien, enkel jammer dat de smalle bandjes wat moeite hebben met grip zoeken wanneer het wegdek ietwat nat aanvoelt.

Rijtest: Renault Zoé

Aangezien de Renault Zoé het enkel doet met elektriciteit en niet in nood kan terugvallen op een hulpmotor is de autonomie van essentieel belang. Officieel deed de eerste Zoe tijdens de testcyclus 210 km met een volle batterij, al geven de Fransen zelf toe dat niemand die waarden ooit zal behalen. Afhankelijk van heel wat factoren schommelt het rijbereik van de Zoe tussen de 120 en 170 kilometer, toch voldoende voor heel wat Belgen als je weet dat de gemiddelde verplaatsing minder dan 50 km bedraagt. Dankzij een ECO-modus wordt de topsnelheid op 90 km/u gelimiteerd en gaat de airco minder krachtig werken, met minder snel zakkend rijbereik tot gevolg, in theorie. Wij waren zo gek – alles voor onze lezers – om tijdens de werkweek elke dag een trip Gent – Brussel én terug te doen met de elektrische stadsmus, 110 km om precies te zijn. We slaagden er keer op keer in, al voelt het toch raar aan om thuis te komen met slechts 3 kilometer rijbereik op de teller.

Rijtest: Renault Zoé

Rijtest: Renault ZoéRijtest: Renault Zoé

Het opladen van de batterijen is wel een paradepaardje van de ZE technologie van Renault, al heeft het ook wel een groot nadeel: je kan de Zoe niet thuis opladen aan het stopcontact, tenzij je een Wallbox aanschaft twv €950. Aan een recente laadpaal – en gezien onze laattijdige interesse in deze techniek zijn dat ze bijna allemaal – kan je de Zoe bijna volledig opladen in minder dan uur dankzij de Cameleon lader, bij de verouderde palen neemt het toch enkele uren in beslag. Omdat Renault de batterijen blijft ontwikkelen ben je ook verplicht om naast de aankoopprijs ook nog eens huurgeld te betalen – €80 per maand – al krijg je gelukkig ook wel wat terug voor die som. Zo kan je voor een korte periode een andere wagen vrij goedkoop krijgen om bijvoorbeeld op reis te gaan en wordt je batterij zonder problemen vervangen als hij onder een bepaald capaciteitsniveau gaat. Ook voor het laden ben je nog aangewezen om terug je portefeuille boven te halen, voor het bekende Blue Corner laadpalennetwerk ben je nog eens €100 kwijt voor een jaarabonnement en dan nog eens enkele euro’s per laadbeurt. Bijzonder complex allemaal om nog te weten hoeveel je eigenlijk uitgeeft met het elektrisch rijden en zo het milieu te sparen, de overheid zou voor deze soort wagens toch een financiële inspanning mogen doen zoals het in onze buurlanden wél het geval is. Zelfs al wil je een milieubewuste inspanning leveren om de aarde wat minder te belasten, rationeel kan je nog steeds afvragen hoe groen de elektriciteitsproductie wel is die je schattige Zoe van “brandstof” voorziet.

Rijtest: Renault Zoé

Het rijden met een elektrische wagen als een Zoe gaat gelukkig vrij conventioneel. De eerste tiental kilometers vragen wel wat gewaarwording omdat je geruisloos en bijzonder soepel over het wegdek zoeft, gelukkig voorziet de Renault een waarschuwingstoon bij snelheden onder de 30 km/u om de zwakke weggebruikers toch niet teveel te doen verschieten. Desondanks de autosnelweg niet de meest geschikte plaats is om met een Zoe te vertoeven slaagden we er steeds in om op onze eindbestemming te geraken. Bij accelereren richting snelwegtempo verbruik je net iets meer dan je zou willen, maar eens je op snelheid bent en die ietwat vasthoudt blijf je uit de problemen. Omstaanders zullen ook altijd zeer geïnteresseerd zijn in je wagen, zeker als je hem staat op te laden. Omdat de batterijen ook onderaan de wagen liggen krijg de Zoe een laag zwaartepunt en zo een soepel weggedrag, al mocht hij een tikketje meer het kasseien wegdek van de historische Gentse binnenstad weten weg te filteren.

Rijtest: Renault ZoéRijtest: Renault Zoé

De basisprijs van de Renault Zoe start bij €21.550 en dan krijg je het Life uitrustingsniveau. Voor €2.000 extra krijg je het Intens niveau en normaal zou het Zen niveau nog wat meer kosten maar op dit moment krijg je dat aan dezelfde prijs. Op alle niveau’s betaal je nog eens €350 voor een achteruitrijcamera en €120 voor Europese navigatie in 30 landen, standaard krijg je die van de Benelux mee waarin overigens alle publieke en private laadpalen alreeds voorgeïnstalleerd zitten! In de basistrim kan je nog kiezen voor het Easy Pack (€350) met regen- en lichtsensoren en parkeerhulp achteraan. In het Comfort Pack (€380) zit de smartkey en elektrische ruiten!

Rijtest: Renault Zoé

Concurrentie vinden voor de Zoe is niet zo gemakkelijk, zoveel zuiver elektrische stadswagens zijn er nu niet. De nieuwe BMW i3 (vanaf €35.000) komt in de buurt maar doet het op een volledig ander niveau, voor de prijs van een goed uitgeruste i3 heb je ook al direct twee Zoe’s. De Bimmer kan je anderzijds wél thuis opladen aan het stopcontact al doet hij er veel langer over. De Nissan Leaf (vanaf €23.990) komt misschien wel het dichtst in de buurt, al is deze toch een maatje groter en minder op de stadsomgeving afgesteld. Een gewone Renault Clio kost je ongeveer €16.000 en als je jaarlijks niet teveel kilometers doet komt deze sowieso goedkoper uit, elektrisch rijden moet je dus uit overtuiging doen en zeker niet om te besparen, tenzij je voor die dolle Twizy gaat natuurlijk!

Rijtest: Renault Zoé

Besluit

Elektrische wagens in België zijn nog vrij nieuw en hebben allemaal dezelfde vijanden: het beperkt aantal laadpunten, de kleine actieradius, de beperkte financiële steun van de overheid en de ingewikkelde eindafrekening. Tesla, BMW en Renault zetten toch door met hun emissieloze wagens en komen elk op hun manier het elektrisch verhaal vertellen. De Zoe focust daarbij met zijn compacte eigenheid en toegankelijke prijs op een stedelijke publiek, als je in de buurt woont van laadpaal kan het misschien voor jou wel een verschil maken. Naast een mooie geste naar Moeder Natuur rij je met een bijzonder plezante Fransman die ook nog eens goed uitgerust voor de dag komt. Ecologisch rijden is een zeer rustgevende belevenis, zolang je maar ten alle tijden een functionerende laadpaal in de nabijheid hebt!

Overzicht:
+ Ecologisch
+ Rustgevende ervaring
+ Aangenaam rijgedrag
+ Complete basisuitrusting

– Onduidelijke verbruikskost per kilometer
– Stevige extra investering nodig om thuis te kunnen laden
– Beperkte vrijheid

Rijtest: Renault Zoé

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Renault Zoé"

  1. CeeSsss 11-02-2014 om 18:14

    “Een gewone Renault Clio kost je ongeveer €16.000 en als je jaarlijks niet teveel kilometers doet komt deze sowieso goedkoper uit, elektrisch rijden moet je dus uit overtuiging doen en zeker niet om te besparen.”

    Dit is een juiste en tegelijk ontnuchterende conclusie. Voor korte afstanden komt een benzine goedkoper uit, voor lange afstanden komt een diesel goedkoper uit. Enkel voor heel lange afstanden (> 50.000 km per jaar) kan elektrisch goedkoper uitkomen, maar dan zit je met het probleem van het beperkte rijbereik. Tesla is een irrationeel buitenbeentje, maar zonder subsidies zullen elektrische auto’s nooit doorbreken volgens mij, zelfs niet over 10 jaar.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...