Nissan Leaf
Om elektrische mobiliteit betaalbaar te maken, verlaagt Nissan de prijs van de Leaf met maar liefst 3.000 euro.

Een beperkte autonomie en een hoog prijskaartje, twee van de voornaamste redenen waarom vele mensen vandaag de elektrische wagen nog links laten liggen. Het eerste aspect zal geleidelijk evolueren, maar op het tweede punt zijn er meer mogelijkheden. Overheden kunnen zo de aankoop sponsoren, maar ook de constructeurs zelf kunnen hun beste beentje voor zetten.

En dat laatste past meteen in het kader van een globale inspanning van Nissan om een groene mobiliteit betaalbaar te maken. Maar liefst 3.000 euro doet Nissan cadeau, waarmee de prijs van de Leaf in België meteen daalt tot 33.990 euro. In het Verenigd Koninkrijk kost de Leaf zelfs maar 25.990 euro meer, dankzij grotere incentives van de overheid. Nissan verkocht wereldwijd al zo’n 50.000 exemplaren, waarmee gezamenlijk een groene 238 miljoen kilometer werd afgelegd.

De Nissan Leaf heeft een elektromotor met een vermogen van 80 kW en een koppel van 280 Nm, haalt een topsnelheid van 145 km/u en zou met een volle batterij theoretisch 175 kilometer kunnen afleggen. Zijn compacte lithium-ionbatterijen opladen duurt tot acht uur aan een klassiek stopcontact, maar het kan ook vlugger: dankzij het snel groeiende netwerk van snelladers kan het laadniveau van de batterij in ongeveer 15 minuten worden opgetrokken van 30 % tot 80 % of in een half uurtje van 0 % tot 80 %. Half 2013 krijgt de Nissan Leaf een kleine update.

Lees hier onze rijtest met de Nissan Leaf

Test Nissan Leaf 03