Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)De funky Kia Soul wordt met zijn elektrische EV aandrijving nog een pak eigenwijzer én slaagt er zelfs in om met het unieke totaalconcept weg te geraken!

De Soul is ongetwijfeld de meest creatief vormgeven bolide – tot we eindelijk een GT4 Stinger Concept krijgen – die je vandaag kan terugvinden bij de lokale Kia concessiehouder. Een eigenwijze mix tussen een vierkante hatchback en een compacte SUV met een unieke designsaus overgoten waar je toch ietwat voor moet zijn, toch is de Soul een pak groter dan je zou durven vermoeden. Het motorenaanbod beslaat een 1.6 GDi benzine en evengrote CRDi dieselvariant met beiden ongeveer 130 pk en eind 2013 werd de tweede generatie Soul voorgesteld. Kort erop schonken de Koreanen de hippe Soul nog een extra overlevingskans door hem als eerste model volledig te elektrificeren.

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

De grotere Optima was reeds te verkrijgen als Hybrid maar een full electric was volledig nieuw. Daarom is de Soul EV ook een wereldproduct dat gefabriceerd wordt in Gwangju (Zuid-Korea) samen met de reguliere Soul en zoals bij de elektrische soortgenoten is er voornamelijk interesse hiervoor in de grote Aziatische steden (emissieregels), Europa (financiële redenen) en California (imago booster). Kia sprak bij de lancering direct over een jaarproductie van ongeveer 5.000 Soul EV’s, begin januari ’16 stond de teller reeds op 10.000 stuks en daarmee mogen ze best fier zijn op hun eerste EV!

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Toen Kia de nieuwe Soul ontwierp werd vanaf het begin rekening gehouden met een elektrisch aangedreven variant, de hoge bodemvrijheid biedt niet enkel voordelen qua zitpositie maar de ingenieurs hebben op die manier ook wat meer vrijheid om de batterijen te stockeren. De reguliere Kia Soul pakt al uit zijn atypische vormgeving (zacht uitgedrukt), de Soul EV doet daar nog een (klein) schepje bovenop met zijn unieke 16″ velgen, lage rolweerstand banden, een gesloten neus mét laadklep en een ietwat andere grille met standaard LED verlichting. De promostickers hoef je niet te vrezen, naast de grijze koetswerkkleur is er ook nog spierwitte Soul EV (al dan niet met blauwe accenten). Ongetwijfeld net wat trop voor de gemiddelde (grijze) Vlaming, maar het frivole uiterlijk wordt erdoor wel mooi in de verf gezet.

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Ingrijpende interieurverschillen kreeg de Soul EV ook niet mee, Kia focuste zich voor deze ecologische variant voornamelijk op de technische basis. Voordeel van de hoekige koetswerkvorm is natuurlijk de riante binnenruimte én hoofdruimte, zelfs achteraan hoeven drie volwassenen zich niet persé wenden tot blad-steen-schaar om te bepalen wie in het midden moet plaatsnemen. De grijze – stoffen – zetels bieden voldoende steun en comfort, dankzij de blauwe stiknaden krijg je ook een kleurrijke sfeer binnenin. Met twee grote luidsprekers links en rechts kan je overigens bovengemiddeld genieten van je favoriete muziek. De koffer accepteert 281 liter bagage in normale vorm, met de achterbank plat wordt dat een praktische 891 liter wat toch iets minder is dan bij een  Soul op benzine/diesel..

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

De (kleurrijke) tellerpartij is wel nieuw en is een pak meer futuristisch wat perfect aansluit bij het innovatieve karakter van een elektrische wagen, toch lijken ze in de rest van de wereld te vergeten dat kleine boordcomputers nu toch wel reeds achterhaald zijn.. Een (deels?) digitaal dashboard had wel gemogen, of worden we anno 2016 net iets teveel verwend door de gadgetminded auto-industrie? Het infotainmentsysteem staat sinds jaar en dag perfect op punt bij Kia, de Soul EV krijgt die gelukkig ook mee inclusief enkele specifieke aanpassingen. Zo weet je steeds alle nabijgelegen laadpunten zijn, kan je de klimaatcontrole enkel en alleen laten focussen op de bestuurder (“Driver Only”) en krijg je een mooi overzicht van al je ritten met bijhorende ecoscore. Het voorverwarmen of laadperiode instellen kan enkel hier maar wegens het ontbreken van een internetverbinding kan je dat niet vanop afstand volgen, de concurrentie voorziet deze handige informatie wél via een smartphone applicatie.

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

De Kia Soul EV is een zuiver elektrische auto, hij beschikt niet over een conventionele motor, “range extender”, hybride-aandrijving noch over een versnellingsbak. Enkel een elektromotor van 81 kW (omgerekend ongeveer 110 pk) en 285 Nm, héél interessant omdat dat vermogen steeds direct beschikbaar is bij elektrische wagens. De 27 kWh batterij kan uitpakken met een hoge energiedichtheid én thermische isolatie, daardoor is de Soul EV minder afhankelijk van winterse temperaturen die het rijbereik normaliter doen temperen. Nul-naar-honderd is voorbij in 11 seconden en bij 145 km/u bereik je de topsnelheid, niet slecht gezien het leeggewicht van 1.500 kg. Op papier is de Kia Soul EV in staat om 220 km af te leggen, in de praktijk haal normaliter wel 150 km zonder de rijstijl van je oma te hoeven imiteren. Doe je dat wel kan je zelfs nog verder geraken! In deze beginjaren van compacte elektrische wagens behaalt Kia mooie cijfers qua rijbereik, de concurrentie heeft intussen wel een inhaalbeweging gedaan met krachtigere batterijen.. Of de Soul EV hierdoor binnenkort krachtiger zal worden is niet duidelijk!

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

De Kia Soul EV kan worden opgeladen met een regulier huis-tuin-en-keuken 230V stopcontact, een laadpaal of een snellader. Daarvoor zijn zowel een “Mennekes” als een “ChaDeMo” aansluiting beschikbaar. Afhankelijk van de energiebron kost het laden tussen de 30 minuten (snellader, tot 80%) en 14 uur (gewone stopcontact), vooral dat laatste is toch wel een stevig cijfer.. In België groeit het aantal elektrische laadpunten gelukkig aan een gezond tempo, toch is er nog een uniforme structuur gezien de verschillende bedrijven/service providers allemaal hun eigen formules en betaalkaarten hanteren. Na de aankoop van een Soul EV ben je wel de volledige eigenaar van de wagen + batterij, dit in tegenstelling tot bepaalde concurrenten waarbij je de batterij moet leasen..

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Onderweg in deze Kia ben je in 1-2-3 verkocht aan het stille en comfortabele karakter van de elektromotor, de vreemde stilte van een “draaiende” motor ben je gelukkig snel gewoon. Op de autosnelweg kan je gerust vlot mee al raden we je het rechter- en middenvak aan om de range anxiety (de angst om zonder batterij te vallen) niet te vergroten, logischerwijs zakt je rijbereik iets vlotter dan wanneer je jezelf rustig door de stad verplaatst. Behalve een “Drive” modus heeft de Soul EV ook een specifieke “Brake” stand die nog meer remenergie opslaat wanneer dat mogelijk zou zijn. Rustig uitaccelereren zit er op die manier niet meer in en dat voelt eveneens vreemd tijdens de initiële kilometers, elektrisch rijden vraagt een kleine aanpassing inzake je rijgevoel. Dankzij de zware batterijen (laag zwaartepunt), hoge zitpositie en een hoop elektrische Newtonmeters zijn vlotte acceleraties geen probleem, toch gaat het een pak minder dynamisch als bijvoorbeeld een Zoé of i3. Dankzij het stevige gewicht en de minuscule banden koester je best ook geen dynamische verlangens in de bochten, de Kia Soul EV is gemaakt voor stedelijke – rustige – verplaatsingen en doet dat perfect!

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

35.290 euro, zoveel ben je genoodzaakt te investeren als je die Kia Soul EV op de kop wil tikken. Een koetswerkkleur mag je vervolgens nog kiezen maar al de rest zit in de full option basisuitrusting zoals een navigatiesysteem, airco, lichtsensor, cruisecontrol, een verwarmbaar stuurwiel, smart key, vertrekhulp op hellingen, remhulpsysteem, zes airbags, stuurcorrectie en vele andere.. Een automatische regensensor ontbreekt vreemd genoeg. De overheid geeft momenteel een interessante premie voor de aankoop van een elektrische wagen en de verkeersbelasting/inschrijvingstaks zijn behoorlijk laag. Zoals steeds biedt Kia ook zeven jaar garantie – zelfs op de batterij! – voor de Soul EV!

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Enkele jaren was het aanbod elektrische wagens nog geheel onbestaande, vandaag de dag heb je als early adopter heel wat meer keuze. Een directe concurrent voor de Soul EV vinden is met zijn unieke koetswerkvorm minder voor de hand liggend, de Renault Zoé (vanaf €22.150), Renault Kangoo ZE (vanaf €25.591), Ford Focus Electric (vanaf €39.990), Nissan Leaf (vanaf €24.740), Volkswagen e-Golf (vanaf €37.110) en duurdere premium BMW i3 (vanaf €37.200) of Mercedes B-Klasse Electric Drive (vanaf €39.930) komen misschien nog het dichtste in de buurt.

Conclusie
De Zuid-Koreaanse autoconstructeur heeft met de Soul EV zijn eerste elektrische stapjes gezet en deed dit behoorlijk goed. Wil je ecologisch / milieuvriendelijk van A naar B rijden (die niet extreem ver uit elkaar liggen) met je gezin of berg spullen is de Soul EV een prima keuze, zeker gezien en het ruime interieur en aanvaardbare rijbereik. Alles kan beter, zeker de lange laadtijd om je batterijen volledig op te laden aan een regulier 230V stopcontact kan een spelbreker zijn. De prijs is eveneens niet mals maar Kia kan dit verantwoorden met een full option basisuitrusting én uitmuntende garantievoorwaarden. Nu nog een stevige expansie van het Belgische netwerk der publieke laadstations en dan kan de elektrische revolutie écht van start gaan met sowieso een prominente rol voor de funky Kia Soul EV die heel wat kleur brengt in dit groene segment!

Overzicht:
+ Funky looks
+ Hoge zitpositie
+ Ruim (comfotabel) interieur
+ Direct full option
+ Rustgevend rijgevoel
+ Slimme navigatie mét alle nabijgelegen laadpunten
+ Reëel rijbereik van 160 km (tot 200 km mits enige moeite)
+ 7 jaar garantie, zelfs op de batterij!

– Lange laadtijd aan regulier stopcontact (10u!), geen smartphone applicatie
– Kleine(re) koffer (- 70 liter)
– Overgewicht
– Stevige prijs

Rijtest: Kia Soul EV 27 kWh (2015)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem