Rijtest: Tesla Model 3 Performance (2019)Met de Model 3 maakt Tesla elektrisch rijden op indrukwekkende wijze – opnieuw – een stuk toegankelijker.

Met de prijzige Model S en Model X zette Tesla zowaar eigenhandig “elektrisch rijden” op de kaart met een doordacht ecosysteem (inclusief handige updates), verkooppunten in eigen beheer en misschien wel het belangrijkste: een eigen netwerk van supersnelle Supercharger laadpunten. Met de compactere Model 3 gaat Tesla verder op dat succes zonder te raken aan het ijzersterke (hippe) imago.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

De Model 3 en Model S mogen dan nog enige visuele gelijkenissen delen zoals de lichtblokken en grille, voor de rest is dit een volledig nieuwe wagen waarbij een optimale stroomlijn zorgt voor een lager verbruik (lees: hoger rijbereik). De Model 3 doet het ook zonder fysieke sleutel, het ontgrendelen van de mooi ingewerkte deurhendels gaat via je smartphone. Voor noodgevallen is er een sleutelkaart voorhanden al is dat omslachtig.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Het interieurdesign is pas écht revolutionair te noemen met een extreem minimalistische layout. Het aantal fysieke knoppen is op één hand te tellen, alles werd geïntegreerd in het 15” touchscreen dat nu horizontaal gepositioneerd is. De leesbaarheid is perfect in uiteenlopende weersomstandigheden en na een initiële kennismaking kan je blindelings je weg vinden in de logische en doordachte (menu)opbouw. Dankzij een permanente internetverbinding krijg je niet enkel actuele Google Maps verkeersinformatie en internetbrowser, ook luister je zonder problemen in heel Europa naar internetradio, DAB of Spotify. Apple CarPlay of Android Auto comptabiliteit is nergens te bespeuren, dat gemis maakt Tesla wel meer dan goed met Netflix, Youtube, Karaoke (!) en een verschillende arcade spelletjes. Wie goed zoekt kan zelfs een scheetkussen en open haard tevoorschijn toveren.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Vooral het ontbreken van een tellerpartij is bijzonder vreemd en vraagt enige gewaarwording tijdens het rijden om de snelheid (goed) af te lezen, hier had een head-up display misschien handig geweest. CEO Elon Musk is overtuigd dat we op termijn volledig autonoom kunnen/zullen rijden en daardoor dergelijke functionaliteit overbodig zal worden.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Het grote panoramisch glazen dak en lage dashboard zorgen voor een goede zichtbaarheid rondom, het zicht naar achteren is door de kleine/schuine achterruit wel wat minder. De afwerkingskwaliteit en gebruikte materialen maken opnieuw een betere indruk al zitten de Amerikanen nog niet op het niveau van de Duitse premiummerken. De been/hoofdruimte achterin is bovengemiddeld en de koffer (achteraan + kleine ruimte vooraan) slikt 435 liter bagage.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

In het verleden gebruikte Tesla de batterijcapaciteit om de verschillende uitvoeringen te benoemen, met de lancering van de Model 3 zijn ze daarvan afgestapt. De achterwielaangedreven Standard Range Plus basisversie doet het met een 55 kWh batterij (409 km rijbereik), de Long Range (560 km rijbereik) en Performance (530 km rijbereik) topversies krijgen een 75 kWh batterij én vierwielaandrijving (in de vorm van twee slimme elektromotoren) mee.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Je kan de Tesla Model 3 opladen aan diverse laadpalen. Met een 230V stopcontact neemt het de nodige tijd in beslag (13 km rijbereik per uur, maximaal 26 uur voor volladen), beter maak je gebruik van een krachtigere laadpaal (11 kW) waardoor de laadtijd tot ongeveer 5 uur terugloopt. Dankzij de aanwezigheid van een CCS stekker kan de Model 3 ook terecht bij moderne snelladers (zoals Fastned of IONITY) waardoor je op minder dan een half uur tot 80% kan laden.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

In tegenstelling tot de Model S en Model X is het gebruik van de eigen Superchargers en Destination Chargers niet gratis bij de Model 3, in ruil voor een correcte prijs (0,25 euro per kWh) kan je hier wel terecht. Met de nieuwe Superchargers v3 kan je tot 250 kW laden waardoor de laadtijd minder dan 15 minuten zal bedragen. Toch is de installatie – indien mogelijk – van een Tesla Wall Connector geen overbodige luxe.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

We trokken er op uit met een knappe Model 3 Performance (460 pk sterk) die gezegend is met 20” lichtmetalen velgen, performante remmen (+ rode remklauwen), toepasselijk Michelin Pilot Sport 4S rubber, subtiele koolstofvezel spoiler en aluminum pedalen. Een sprintje naar 100 km/u lukt in 3,4 seconden en de topsnelheid ligt op 261 km/u. Als je het (sterk) aanwezige prestatiepotentieel net wat teveel aanspreekt zal het rijbereik aanzienlijk slinken, met een normale rijstijl kan je toch gemakkelijk meer dan 420 km halen! Met alle parameters in hun meest extreme vorm creëer je een behoorlijk sportief en dynamisch weggedrag. Al zal spelen met de remenergierecuperatie meer opbrengen.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Sinds Henry Ford in 1903 de Model A lanceerde is autorijden sterk geëvolueerd, elektrisch rijden is anderzijds opnieuw een grondige aanpassing/verademing. De geruisloosheid werkt zeer rustgevend, het lage zwaartepunt en directe reactievermogen resulteren in een uniek weggedrag … al zorgt de range anxiety (angst om stil te vallen onderweg) wel voor enige stress. Met het grote wordende EV aanbod schieten laadpalen gelukkig uit de grond en via de handige smartphone applicatie/slimme navigatie weet je perfect tot waar je kan geraken en waar te laden.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Tesla zet sinds het begin sterk in op handige rijhulpmiddelen voor het algemeen welbehagen … en in de toekomst een volledig autonoom rijdende wagen. Standaard krijgt de Model 3 alvast een automatische noodstop, botswaarschuwing en dodehoekcontrole mee. De befaamde Autopilot zit ook in de basisuitrusting waarmee je semi autonoom (adaptieve cruise control + rijbaanassistentie) kan rijden op de autosnelweg. Wel biedt de Amerikaanse autobouwer al een update aan (ter waarde van 6.400 euro, nog duurder als je het achteraf nog wil) waarmee je extra mogelijkheden in de toekomst zal krijgen naast automatisch wisselen van rijbaan, automatisch parkeren en de hippe Summon functie.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Momenteel rolt de Model 3 van de band in de Tesla Factory te Fremont (California, VS), vervolgens gaan ze met de boot richting Zeebrugge. De productiestart liep niet van een leien dakje (zacht uitgedrukt) maar intussen verloopt alles optimaal, geen overbodige luxe met meer dan 400.000 pre-orders. Met extra Gigafactory in China én Duitsland wil Tesla sneller/lokaal gaan produceren en een vlotte(re) lancering van de Model Y crossover bekomen.

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Daar waar andere merken sterk inzetten op personalisatie kiest Tesla voor een vereenvoudigde aanpak met slechts vijf koetswerkkleuren (Pearl White, Solid Black, Midnight Silver, Red en het knappe Deep Blue), drie velgen (18”, 19” of 20”) en twee interieurmogelijkheden (wit of zwart). Een trekhaak is de enige echte optie naast de eerdergenoemde Autopilot upgrade. De prijslijst van Tesla wijzigt ook frequent, momenteel moet je minimum 48.800 euro op tafel leggen voor de Model 3. De Long Range en Performance versie kosten respectievelijk 58.300 euro en 63.900 euro. Of we ooit nog die veelbesproken “35.000 dollar” versie zullen zien is niet duidelijk, wij zouden er niet op wachten!

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Na de blitzcarrière van Tesla hadden we intussen toch al een tastbaar elektrisch product verwacht van de (vooraanstaande) Europese automerken, niets is minder waar in het geval van de Model 3 berline. De Polestar 2 fastback (midden 2020 leverbaar) komt het dichtst in de buurt naast vele “aankondigde” concurrenten. Zuiver elektrische alternatieven vinden we momenteel in het SUV topsegment met de Audi e-tron, Mercedes EQC en Jaguar I-Pace terwijl de compactere EV’s (Renault Zoé, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, BMW i3, …) net wat toegankelijker zijn. Een eervolle vermelding voor de Koreaanse Hyundai Kona en Kia e-Niro die beiden betaal voor de dag komen én een riant rijbereik van 450+ km kunnen voorleggen.

Conclusie
Groot applaus en een diepe buiging voor de Tesla Model 3. Na de onthulling lang geleden (1 april 2016!) en moeilijke productiestart hadden we het niet meer verwacht maar de Model 3 maakt elektrisch rijden (opnieuw) een pak beter/meer bereikbaar. Daarvoor rekent Tesla enerzijds op hun intelligente bouwstenen/infrastructuur maar anderzijds ook op de frisse vormgeving, minimalistische interieurindeling en toegankelijker prijsbeleid. Elektrisch rijden vraagt nog steeds de nodige moed gezien de “nieuwe/andere manier” van rijden, toch is het zeker de overweging waard met het comfortabele/aangename rijgedrag van de Model 3 en bijhorende intelligente rijhulp. Als je voor de Model 3 Performance uitvoering gaat ben je zelfs in staat om die blitse bolides aan het stoplicht/dragstrip te vernederen. Maar laat je daaraan niet (teveel) vangen, de Model 3 Long Range is dan ook de versie die je wil hebben als het budget het toelaat. Inclusief eigen laadpaal!

Overzicht:
+ Vlotte – en zeer directe! – prestaties
+ Geslaagde vormgeving
+ Groot rijbereik / snelle laadtijden
+ Rustgevende ervaring
+ Weggedrag
+ Direct stuurgevoel
+ Correcte prijs
+ Binnenruimte
+ Rijhulpmiddelen
+ Milieuvriendelijk / fiscaal interessant (0 g/km CO2)

– Beperkt zicht naar achteren
– Beperkte personalisatiemogelijkheden
– Dure Autopilot upgrade
– Snelheidsweergave (en ontbreken head-up display)

Rijtest: Tesla Model 3 Performance EV (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem