Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)De langverwachte – en meer toegankelijke/bereikbare – Tesla Model 3 zet (eindelijk) voet op Belgische bodem! Klaar voor een nieuw succesverhaal?

Update 12/04/19: de prijs van de Model 3 instapper ligt op 47.900 euro!

Op relatief korte tijd (iets meer dan 10 jaar) wist het Amerikaanse Tesla en diens veelbesproken CEO Elon Musk de auto-industrie op zijn kop te zetten. Met de eerste generatie Roadster (een gelimiteerd prototype op basis van de Lotus Elise), Model S berline en Model X bewijst Tesla al enkel jaren dat elektrisch rijden perfect mogelijk is, dit in tegenstelling tot de grote (Duitse) automerken die de (elektrische) kat uit de boom keken.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Maar met het stevige prijskaartje van een Tesla blijft het vandaag de dag voor Jan Modaal momenteel nog bij dromen, met de Model 3 berline willen de Amerikanen daar verandering in brengen. Zo moet deze Drie betaalbaar worden en tegelijk genieten van de opgedane kennis van zijn voorgangers op vlak van de slimme(re) geautomatiseerde productie, een brede/snelle laadinfrastructuur en een efficient dealernet. Op vlak van productie liep niet alles (zacht uitgedrukt!) van een leien dakje maar het ziet er naar uit dat Tesla intussen de zaken op orde wist te zetten. Zo zijn er in Amerika al duizenden Model 3’s afgeleverd aan de early adopters, tegen maart verwachten we de eerste Belgische (klanten)exemplaren van de Model 3. Een eerste (Amerikaanse) exemplaar is intussen fysiek aanwezig in de Tesla Store van Zaventem waar toekomstige klanten en geïnteresseerden hem al eens van dichtbij kunnen bekijken.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Met een lengte van net geen 4,7 meter komt de Tesla Model 3 iets compacter voor de dag dan de Model S (die 28 cm langer is), qua vormgeving volgt de nieuweling de rest van het gamma. Inzake personalisatie is er keuze uit een soortgelijk kleurenpallet en 18″/19″ velgen. De deurhendels moet je hier wel zélf uitklappen (à la F-Type), van binnenuit kan je ze wel automatisch openen. Nog een verschil zit hem in de kofferklep die bij de Model 3 manueel te openen/sluiten is, vooraan is er nog extra  laadvolume (mét handige bevestigingshaken) beschikbaar in de frunk (front trunk, extra bagageplaats onder de “motor”kap).

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Voor het interieurdesign komt de Model 3 met een volledig nieuw concept waarbij het centraal 15” gemonteerd/gepositioneerd beeldscherm (horizontaal, en dus niet meer verticaal zoals bij de Model S en Model X) zo goed als alle functies omvat. De minimalistische sfeer past bij de innovatieve inborst, op vlak van afwerking en materiaalkeuze gaat Tesla er overduidelijk op vooruit! Een digitale tellerpartij of head-up display is nergens te bespeuren, de belangrijkste rij-informatie is enkel en alleen in het linkergedeelte van het centrale scherm zichtbaar. Op termijn zal de Model 3 volledig autonoom kunnen rijden en dan heb je geen behoefte meer aan tellers in je zichtveld aldus Musk.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Dankzij het reusachtig glazen dak heerst er een open/aangename sfeer binnenin, op de achterbank kunnen grote(re) volwassenen gemakkelijk plaatsnemen. De koffer voor- en achteraan bieden 430 liter bagageruimte, met de neerklapbare achterbank (60:40) kan je het laadvolume gemakkelijk uitbreiden. Vooraan zijn er handige opbergvakken in diverse formaten voorhanden, een veelvoorkomend punt van kritiek/gemis bij de Model S en Model X.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)
Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

De Tesla Model 3 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen waarbij de batterijcapaciteit en aandrijving de bepalende factor zijn, na verloop van tijd verwachten we hier ook de nodige updates/upgrades. De Model 3 “Mid Range” is achterwielaangedreven (RWD) en voorzien van een 50 kWh batterij, goed voor een 0-100 sprint in 5,6 seconden een rijbereik van 350 km. Kiezen voor de “Long Range” versie met een 75 kWh batterij doet het rijbereik oplopen tot 500 km, voor wie wil is hiervan er ook een vierwielaangedreven uitvoering (AWD) voorhanden. De huidige topversie is de Model 3 AWD Long Range Performance die in 3,5 tellen naar 100 km/u spurt en even dynamisch voor de dag moet komen (aldus Tesla) als een BMW M3 Berline. Een statement van jewelste!

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Je toekomstige Tesla Model 3 opladen kan thuis via een regulier 230V stopcontact (wat niet aan te raden is) of een krachtige Wallbox, ook bij het eigen Supercharger / Destination Charger netwerk kan je (tegen betaling) terecht. Maar het beste nieuws is de aanwezigheid van een CCS laadpoort die je doorheen Europa meer en meer ziet opduiken!

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Zelf achter het stuurwiel van de Model 3 kruipen zit er voor ons de komende weken/maanden vermoedelijk niet in, met een leger aan sensoren/camera’s/radars benadrukt Tesla intussen het veilige aspect van hun nieuwste aanwinst. Met een carrosserie van aluminium/staal en een reguliere schroefvering zal het rijgedrag toch ietwat verschillen met dat van de duurdere Model S. Het befaamde Autopilot systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Model 3 maar om echt semi-autonoom te rijden moet je wel Enhanced Autopilot aanvinken in de optielijst. Wie écht autonoom wil rijden in de (verre?) toekomst heeft tevens de Full Self-Driving optie nodig.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

De Belgische klanten op de (lange) wachtlijst kunnen normaal gezien nog voor het einde van 2018 op de configurator beginnen te spelen om zo de samenstelling van hun dromen te maken, in Amerika zijn de mogelijkheden momenteel ingeperkt om zo de productie te vergemakkelijken. Intekenen kan nog steeds voor 1.000 euro (die je 100% terug kan krijgen bij twijfel) maar dan moet je wel rekenen op 12 à 18 maanden wachttijd. De veelgeprezen “35.000 dollar” vanafprijs betreft een instapversie die (nog) niet te verkrijgen is, reken best op minimaal 50.000 euro zonder opties. Officiële Belgische prijzen volgen begin volgend jaar. Dankzij de zuiver elektrische aandrijflijn (0 g/km CO2) geniet je van de gekende fiscale voorwaarden én een financiële bonus van de Vlaamse Overheid!

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Een écht alternatief voor de Model 3 berline is er momenteel enkel in de vorm van de Nissan Leaf (40 kWh) al komt die minder premium voor de dag. De vooraanstaande automerken starten hun offensief (te laat?) met een e-SUV zoals de Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes EQC en BMW iX3, goedkoper/compacter gaan kan met de Renault Zoé, Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric.

Conclusie
Na de overweldigende start (met meer dan 400.000 pre-orders!) leek de Model 3 op een nachtmerrie uit te draaien voor Tesla met een stevige portie financiering/productieproblemen, na de nodige inspanningen lijkt alles toch mooi in zijn plooien te vallen. Zelfs bij een eerste statische kennismaking in een knappe Deep Blue Metallic US spec maakt de compacte Tesla Model 3 met de riante binnenruimte, minimalistisch interieur, premium afwerkingskwaliteit en stevig rijbereik! Op termijn plannen Musk en Co de nodige updates waarbij autonoom rijden écht werkelijkheid kan worden, Jan Modaal hoopt intussen dat de (meest toegankelijke) Model 3 snel in de configurator verschijnt! Met het nakende (start)offensief van de andere automerken neemt Tesla intussen opnieuw een prominente positie in met een toegankelijke(re) elektrische bolide.

Meet & Greet: Tesla Model 3 (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem