Rijtest: Tesla Model S 100D (2017)

Rijtest Tesla Model S 100D berline EV (2017)Dankzij de introductie van een nieuwe 100 kWh batterij geniet de Tesla Model S van een royaal rijbereik van meer dan 500 km!

Terwijl we reikhalzend uitkijken naar de Europese introductie van de Model 3 berline blijft Tesla werken aan haar bestaande gamma. Zo is de Model X SUV nu goed leverbaar, reizen de Belgische Superchargers als paddestoelen uit de grond en sleutelen ze af en toe aan de Model S luxeberline. De instapversie is intussen geschrapt om ruimte te maken voor de Model 3 maar bijna gelijktijdig werd er ook een nieuwe 100 kWh batterij geïnstalleerd.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Op die manier kan je de Model S krijgen als 100D en P100D waarbij de P voor Performance staat, de extra krachtige/sportieve variant. Optioneel is die nog eens uitbreidbaar met de Ludicrous Mode, goed voor een explosief geheel en een 0-100 km/u chrono van 2,7 seconden! Gewoonweg indrukwekkend, zelfs in een kolossale SUV met vleugeldeuren zoals we reeds konden uittesten.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Veelvoudig gebruik maken van dat fabuleuze sprintpotentieel is nefast voor het rijbereik en dat blijft een heikel punt voor een elektrische wagen, zeker met het beperkt aantal openbare laadpunten in België. De milieuvriendelijke basisgedachte van Tesla strookt ook ietwat tegen een sportief rijgedrag, daarom dat een reguliere Model S 100D misschien net wat meer toepasselijk is. Visuele verschillen zijn er op de badge na niet en met een spraakmakende configuratie scoor je sowieso massa’s aandacht in het straatbeeld. Waarvan akte wanneer je kiest voor het Multi Coat Red metaalkleur, het contrasterende glazen dak en de 21″ Turbine velgen. De automatisch in- en uitschuivende chroom deurhendels stelen daarnaast ook steeds de show!

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Eens je plaatsgenomen hebt in de ruime Amerikaanse zetels – zeg gerust fauteuils – eist het reusachtige iPad-achtige 17″ aanraakscherm per direct je aandacht op. Met zo goed als geen fysieke bedieningselementen omvat het infotainment eveneens alle regelbare functies, eens je wat kan wennen aan de afmetingen moet je nog een weg zien te banen in de diverse menu’s. Net zoals bij die andere hippe vogels van Apple gaat het wel verbazingwekkend gemakkelijk en ben je er zo met weg. Handig is de geïntegreerde 4G internetverbinding, zo kan je steevast gebruik maken van de geïntegreerde Google Maps navigatie of Spotify muziekspeler! Handig is de middenconsole met verwijderbare verdelers en de geïntegreerde gsm oplader onder de armhouder. Minder handig is de kleine achterruit die nefast is voor de zichtbaarheid, elke BMW 3-Reeks lijkt plotsklaps zo een 4-Reeks.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Tesla biedt enkele interieuruitvoeringen met leder, hout, koolstofvezel, alcantara en dergelijke maar gaat daarnet niet zo ver als de Duitse premiummerken, ook de materiaalkeuze/afwerking staat nog niet op hun niveau. Aan plaatsgebrek anderzijds geen probleem, zelfs vijf volwassenen geraken zonder klachten in een Model S én dan nog biedt de koffer 750 liter bagage. Vooraan kan je nogmaals 150 liter kwijt, wie wil kan zelfs nog twee (nood)zitjes bestellen.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Met het vertrek van de 75 instapper is het volledige Model S gamma nu vierwielaangedreven, in Tesla vakjargon voorzien van een D (dual drive). De 75D bezit een 75 kWh batterij die een rijbereik van 490 km (NEDC) geeft, de P100D doet met 613 km – op papier – alvast een stuk beter.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

De rationele keuze is hier momenteel de Model S 100D met een rijbereik van 632 km (NEDC), 4,3 seconden voor de stoplichtsprint en een topsnelheid van 250 km/u. Op papier goed voor 422 pk en 660 Nm al valt dat bij elektrische wagens met twee elektromotoren anders uit. In de praktijk waren we in staat om 450 à 500 km te doen met een volle batterijlading, wie iets minder speelt met het direct aanwezige motorvermogen moet gemakkelijk over de 500 km grens kunnen gaan.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Met een regulier stopcontact voorzie je best wat tijd want hier gaat het aan 15 km/uur, met een Tesla Wallbox (380V) lukt het in ongeveer 8 uur. Aan een Tesla Supercharger gaat het dan weer supersnel, in 20 minuten kan je tot 50% opladen terwijl je 40 minuten nodig hebt om de batterij tot 80% te krijgen. Tesla benadrukt wel dat die Superchargers eigenlijk enkel voor lange ritten is, om teveel gebruik (misbruik?) te vermijden is het voor nieuwe Tesla eigenaars niet meer eindeloos gratis.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)
Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Behalve de stevige buitenafmetingen, hightech interieur en de angstaanjagende range anxiety is het rijgedrag van de Tesla Model S misschien wel het meest indrukwekkende. Vooraleerst is alles fluisterstil, enkel op snelheid krijg je wat windgeluiden binnen. Daarnaast moet je wel wat wennen aan de directe vermogensopbouw en de sterke remenergierecuperatie, na enkele kilometers ben je er zo met weg. Wanneer het tempo te lucht ingaat profiteer je van de vierwielaandrijving, het stevige gewicht en het lage zwaartepunt, het (dikke) stuurwiel communiceert vrij direct met de voorwielen.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Maar wat de indrukwekkende chrono’s en drukkende zwaartekracht ook moge beweren, de Model S 100D is geen sportwagen. Daarvoor is hij veel te zwaar en is de luchtvering volledig afgesteld op comfort, al fnuiken de 21″ velgen dat ietwat op slecht wegdek. Rustig cruisen is dan ook op het lijf van de Tesla Model S geschreven, iets wat je onbewust ook van nature gaat doen met een elektrische wagen.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Nog een paradepaardje van de Model S is zijn technologisch innerlijk. Met behulp van een internetconnectie (via WiFi) voorziet Tesla op geregelde tijdstippen een update die de veiligheid, connectiviteit en de rij-ervaring positief beïnvloeden. Automatisch parkeren gaat vlotter dan ooit en met de Summon functie kan je de wagen autonoom uit de garage ‘oproepen’ en laten voorrijden. Met de optionele Autopilot Upgrade en extra Full Self-Driving Capability komt de Model S akelig dicht in de buurt om écht autonoom te rijden mocht onze wetgeving dat (ooit) toelaten. Binnen de wegmarkering blijven en automatisch afstand houden is intussen goed ingeburgerd, op de drukke E40 zelfstandig van rijvak wisselen hadden we voordien nog niet gedaan.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)
Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Al dat mooist heeft jammer genoeg zijn prijs en bij de Tesla Model S is dat met minimaal €84.100 (75D) tot maximaal €149.200 (P100D) een stevige (vanaf)prijs! De Model S 100D start bij 109.105 euro terwijl onze testwagen aftikte op méér dan 142.000 euro. Deze dure vogel is 100% elektrisch en dat geeft – nog even – voor ondernemers een fiscale aftrekbaarheid van 120%.

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Terwijl Tesla zich klaarmaakt voor het derde zuiver elektrische model blijft het op diverse concepten en veelbelovende submerken vrij stil bij andere autoconstructeurs. Veel verder dan een plug-in versie van hun luxelimousines komen ze niet! Al lijkt het niet dat Tesla over pakweg vijf jaar nog steeds zo eenzaam zal zijn.

Conclusie
Met de grotere batterij krijgt de Tesla Model S 100D een functioneel rijbereik van meer dan 500 km in de praktijk, iets waar je meer aan hebt dan de waanzinnig snelle Ludicrous Mode sprintjes van de P100D variant. Terwijl de Duitse premiummerken hun accenten anders leggen (afwerking, personalisatie en rijdynamiek) mag trendsetter Tesla fier terugkijken op het Model S succesverhaal. Ruim, functioneel, comfortabel, rustgevend, hoogtechnologisch en vooruitstrevend op elk vlak, de Model S zet nog steeds de bakens uit inzake premium elektrisch rijden. Tezamen met de peperdure Model S voorzie je best per direct een Wallbox thuis om snelle laadtijden te garanderen, ook dat geniet bovendien van fiscale aftrekbaarheid.

Overzicht:
+ Begeesterende merknaam
+ Praktisch / ruim
+ Indrukwekkende prestaties
+ Royaal rijbereik van 500 km in de praktijk
+ Comfortabel / veilig weggedrag
+ Hightech op alle vlakken (gadgets, infotainment, over-the-air updates, …)
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)
+ Supersnel Supercharger netwerk

– Prijs
– Andere/vreemde manier van rijden (Range Anxiety, energierecuperatie, stilte, …)
– Zichtbaarheid naar achteren
– Complexiteit infotainment bij initiële kennismaking
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest Tesla Model S 100D 100 kWh berline EV (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...