Freude am Fahren kan ook Classy & Comfy: de 3-Reeks GT werd verder verfijnd.

Zelf waren we nooit fan van de eerste lijn, maar de toevoeging van een Gran Turismo aan de 3-Reeks line-up heeft BMW geen windeieren gelegd. Van de eerste generatie werden er sinds de lancering meer dan 130.000 exemplaren verkocht. En met deze frisse update wordt de excentrieke symbiose van berline, break én coupé nóg aantrekkelijker. Het succes bewees alvast dat sommige liefhebbers van het huis in München niet sharp & fast, maar eerder classy & comfy willen.


Uiterlijk kunnen we eerder spreken van een nine-to-five job dan van slapeloze nachten voor het designteam. De voorbumper werd wat aangescherpt, LED koplampen werden standaard gemonteerd en de LED-signatuur voor- alsook achteraan kenden we al van de update op de Berline en Touring. Achteraan blijft de spoiler die automatisch uitklapt boven 110 km/u, de uitlaten kregen een extra maatje diameter en vanaf de 320i en 320d krijg je ze zelfs in tweevoud. Nóg spannender zijn de nieuwe lakkleuren Arctic Grey en Jatoba, terwijl drie nieuwe velgdesigns helpen voor extra personalisatie.

Wanneer je de vier deuren met frameloze ruiten stijlvol openslaat, ontdek je nieuwe accenten in pianolak en chroom. Ook nieuwe houtsoorten heffen het luxueuze gevoel van de 3-Reeks GT een tikkeltje hoger. Maar de USP’s van deze modeluitbreiding blijven zonder twijfel de comfortabele, hogere zitpositie en op de achterbank zeeën van ruimte die normaal enkel lange limousines wordt toebedeeld. De met 110 millimeter verlengde wielbasis van de 3-Reeks werpt hier nog steeds zijn vruchten af. Ook praktisch is de grote kofferklep die ruimte biedt aan een bagagevolume van 520 tot 1.600 liter, respectievelijk zonder en met achterbank neergeklapt. Om een fiets in te laden hoef je het voorwiel niet eens uit te halen.

Terwijl de passagiers op de achterbank genieten van exemplarische beenruimte, bemerk je als chauffeur meteen – indien je het Navi Professional hebt aangevinkt- de grondige update van het infotainment systeem. Net zoals de nieuwe 7-Reeks werden de functies ingedeeld in “tegels” en gebeurt de bediening nu een stuk eenvoudiger. Geen gesture control hier noch aanraakbediening, maar wel een intuïtiever geheel. De visualisatie zelf werd ook naar een nieuw niveau getild en de navigatie bevat nu (eindelijk) ook een auto-zoom functie. Handig is verder de extra USB-aansluiting in de middenconsole om je smartphone bij te laden, al is er optioneel ook de mogelijkheid tot inductief opladen. Een WiFi hotspot opzetten is kinderspel en tot slot werd de Bluetooth connectiviteit geoptimaliseerd, zodat bijvoorbeeld de integratie met Spotify nu volledig draadloos kan.

Hoewel het concept van de 3-Reeks Gran Turismo smeekt om een automaat, kan je zowel de 318d, 320d als de instapper aan benzinezijde (320i) met een manuele transmissie bestellen. Wij reden met de instapper aan dieselzijde, voortgestuwd door de welbekende 2.0-liter diesel met 150 pk en 320 Nm koppel. Net voldoende als je het ons vraagt, want in de GT moet de krachtbron 140 kilogram extra meeslepen vergeleken met de Berline. Traag kan je hem met een 0-100 km/u chrono van 8,6 seconden en een topsnelheid van 215 km/u nu ook niet noemen, maar classy & comfy wordt het pas echt met een kleine portie overschot. Kortom, de 320d GT met achttraps automaat lijkt ons de ideale keuze, tenzij je weinig kilometers doet (benzine preferabel) of meer geld kan uitgeven. In dat laatste geval mag het voor ons de zescilinder van de 330d/335d zijn! Wil je een zes-in-lijn benzine, onthoud dan dat je de 340i moet aanvinken gezien de 330i vanaf nu beroep doet op een viercilinder. Het stekkermodel, de 330e, is voorlopig niet beschikbaar voor de GT.

De 318d GT houdt het echter ook vrij ecologisch, want ondanks zijn grotere afmetingen en gewicht verbruikten we in reële omstandigheden geen centiliter meer dan in de 118d: gemiddeld zo’n 5,5 l/100 km. Al moeten we er wel bij vermelden dat we in die 1-Reeks iets meer geneigd zijn sportief te rijden dan in de 3 GT. De rust en het comfort lijken wel besmettelijk. Niet dat de 3-Reeks GT de bocht niet om kan, maar de zachtere opstelling van de ophanging en het hogere zwaartepunt roepen eerder op tot rustig cruisen. Glijden over het wegdek in plaats van scheuren, het is voor sommigen het ware rijplezier.

De 3-Reeks Gran Turismo staat ietsje hoger in het gamma gepositioneerd en daar betaal je dan ook een meerprijs voor. Motorisch begint het immers pas vanaf de 318d zodat je minstens 36.650 euro neertelt. De goedkoopste GT aan benzinezijde is de 320i met een vanafprijs van 37.900 euro. Onze rationele voorkeur blijft de 320d met achttraps automaat (€42.590), in dit concept misschien nog best als Luxury Line (+€5.250). Advantage, Sport en M-Sport zijn de overige modeluitvoeringen, terwijl andere vier- en zescilinders, maar ook modellen met xDrive vierwielaandrijving de line-up vervolledigen. De optielijst is bij BMW naar alle gewoonte zo lang dat we jullie er liever zelf laten door grasduinen.

Conclusie

Een Berline, Touring én Coupé door de blender sturen klinkt aanvankelijk niet als het beste idee, maar de resulterende 3-Reeks Gran Turismo zet het concept overtuigend neer. De wagen oogt elegant, de beenruimte is exemplarisch en de koffer slikt meer bagage dan de 5-Reeks GT. Uiterlijk bleven de updates beperkt, maar binnenin zijn vooral de update aan het infotainment systeem en de verbeterde smartphone-integratie het vermelden waard. Rijplezier komt in de 3-Reeks Gran Turismo tot slot vooral onder de vorm van comfort, nog beter tot uiting komend in combinatie met de achttraps automaat. Je mag er van denken wat je wil, bij deze 3-Reeks GT vallen alle puzzelstukjes perfect in mekaar.

Overzicht

+ Beenruimte & Kofferruimte
+ Vernieuwing infotainment
+ Comfortabel

– Meerprijs & optiepolitiek

Tekst & Foto’s: Tim De Baets