Rijtest: Tesla Model S P90D

Rijtest: Tesla Model S P90DDe Tesla Model S (P90D) is een geniaal voorbeeld van vooruitstrevende technologie en een milieuvriendelijke aandrijflijn. De sensationele prestaties nemen we er graag bij!

De keuze voor zo’n hippe Telsa kan zeer uiteenlopend zijn. Het hoogtechnologisch innerlijk speelt misschien een rol net zoals het milieuvriendelijke en vooruitstrevende aspect, of het feit dat ze alles wat anders aanpakken zoals het dealernetwerk en bestelprocedure. Daarnaast is de aankoop van een dergelijke (peperdure) elektrische wagen nog steeds een interessante investering gezien de fiscale stimulans (0 g/km CO2!). Wat de beste reden ook moge zijn, de Model S is een succes inn België en dat zie je in het straatbeeld.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Tussen de Renault’s, Hyundai’s en Volkswagens’s vallen de enorme afmetingen van de Tesla Model S ook pas écht goed op. Net geen vijf meter land en twee meter breed is deze ‘zo aerodynamisch mogelijk vormgegeven’ Amerikaan. Omdat elektromotoren geen traditionele koeling nodig hebben werd de valse voorgrille van de Model S intussen al vervangen door een nieuw exemplaar dat nog beter de luchtstroom afleidt, mooi in analogie met de grote Model X SUV. Naast een blitse blauwe en rode koetswerkkleur zijn er ook nog wat minder kleurrijke mogelijkheden (grijs, zwart en wit). De 19″ of 21″ velgen en optionele koolstof accenten trekken de aandacht gelukkig snel naar zich toe! En die aandacht is er vandaag de dag nog steeds. Overal waar een Tesla opduikt komen er zeer snel geïnteresseerde blikken (en bijhorende vragen!) van omstaanders.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EVRijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

De riante buitenafmetingen vertalen zich gelukkig in een riante binnenruimte met veel lichtinval dankzij het zonnedak. Ook voor de interieurafwerking heb je wat keuze tussen diverse stoelen, inlegmaterialen of dakbekleding. Hier en daar duiken herkenbare onderdelen op uit het moderne Mercedes’ gamma, niet onlogisch gezien de Duitsers tussen 2010 en 2014 zich in Tesla hadden ingekocht.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EVRijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Praktisch gezien doet de Model S het ook niet slecht. Zo is er vooraan een kleine kofferbak (150 liter) waar je normaliter het motorblok zou verwachten en achteraan kan er nog eens 750 liter tot maximaal 1.645 liter met de achterbank plat (60:40). Het supergrote infotainmentscherm neemt zo goed als alle functionaliteit op zich waardoor er geen fysieke knoppen meer voorhanden zijn. Het systeem is zeer snel, gebruiksvriendelijk en hypermodern, gelukkig kruipt het ook zeer snel in je vingers want in het begin ben je ongetwijfeld toch nog wat verwonderd.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EVRijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

De Tesla Model S kan je verkrijgen in drie versies die steeds van batterijcapaciteit – lees: rijbereik, prestatiecijfers en vermogen – verschillen. Optioneel kan je ook vierwielaandrijving verkrijgen. Dan komt er een D (Dual Motor) op het typeplaatje bij, indien je voor de meest krachtige Performance uitvoering met Ludicrous optie gaat krijg je daar nog een P en mooi fijn lijntje eronder bij. Instapper van dienst is de Model S 60 met een 60 kWh batterij, 400 km rijbereik en 0-100 km/u chrono van 5,8 seconden, de Tesla P90D Performance heeft een 90 kWh batterij, 509 km rijbereik en een topsnelheid van 3,2 seconden met de Ludicrous optie. Begin 2017 komt daar een 100 kWh P100D topversie bij die op papier in staat is om meer dan 600 km ver te rijden met volle batterij en in slechts 2,7 seconden de 100 km/u kan aantikken.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EVRijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Welke versie van de Model S je ook kiest, besef dat je leven – en autorijden – nooit meer hetzelfde zullen zijn. Het gekende voordeel van een zuiver elektrische aandrijflijn is de directe beschikbaarheid van al het motorvermogen en dat komt bij deze P90D in de buurt van 772 traditionele pk’s en 1.000 Nm koppel. Die indrukwekkende prestatiecijfers zijn moeilijk te vergelijken met hun meer conventionele evenknieën, maar laat dat geen afbreuk doen aan zijn kunnen. Fe-no-me-naal snel en zonder de enige aarzeling of schakelmomenten, bijna angstaanjagend zelfs zonder dat je nog maar écht volledig het ‘gas’pedaal vloert. Een verbazingwekkende achtbaansensatie mét bijhorende kriebels in de buik en de zwaartekracht die je in de goedzittende zetel drukt, maar zonder enige soundtrack, of het moeten de wind/rolgeluiden van de banden zijn. De batterijen zitten mooi ingewerkt over de volledige bodem en zorgen voor voldoende gewicht (> 2.000 kg) maar ook een extreem laag zwaartepunt. In de bochten en tijdens remmomenten twijfel je geregeld aan de basisbeginselen van de natuurwetten.

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Tesla ontwikkelde de Model S natuurlijk niet om gegarandeerd als eerste weg te zijn aan het stoplicht. Ze ijveren voor een slimmere en milieuvriendelijkere mobiliteit. Eens je de riante omvang van de Model S onder de knie hebt en kan wennen aan de geruisloze werking, is het een fluitje van een cent om jezelf te verplaatsen. Teveel spelen met het extreme prestatiepotentieel van de Model S heeft wel nefaste gevolgen voor het rijbereik (430 km+ in de praktijk) en dan moet je dus sneller aan de stekker. Dat kan gewoon thuis aan een 230V stopcontact maar is niet aan te raden (1u = 15 km), beter voorzie je een snellader. Nog sneller gaat het aan een Supercharger waar de Model S in optimale omstandigheden 80% kan opladen in slechts 30 minuten tijd. Deze service wordt aangeboden doorheen Europa en is volledig gratis, daarnaast wordt het Destination Charging netwerk op interessante eindbestemmingen ook groter en groter in België.

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Op vlak van technologie had Tesla al in een vroeg stadium door dat de techniek van vandaag morgen alweer achterhaald kan zijn. Daarom is de Model S uitgerust met een superslimme boordcomputer die zichzelf kan verbeteren door middel van updates die hij via WiFi ophaalt. Daardoor zit de Model S tjokvol met sensoren, meetinstrumenten en camera’s die initieel niet allemaal zoveel nut hadden maar dat intussen wél doen, dergelijke ingenieuze systemen schenken een autoconstructeur ook wat ademruimte tijdens de kostelijke ontwikkeling. Naast de Summon functie (waarbij de Model S zelf zich kan “voorrijden”) is de meest technologische feature van Tesla ongetwijfeld de Autopilot. Dit systeem werd op een korte tijdspanne in staat om autonoom te rijden, dynamisch afstand te houden van zijn voorganger, van rijvak te wisselen en zelfs een afslag te nemen. Nog niet foutloos en zeker niet 100% legaal maar aan beide zaken wordt hard gewerkt, in de vele files die België jammer genoeg rijk is bewees het wel zijn nut.

Conclusie
De Tesla Model S is nog niet zo lang op de markt maar beleefde wel zijn verdiende American Dream. Zo is hij niet enkel milieuvriendelijk, ruim, praktisch, (zéér) krachtig, innovatief en eenvoudig te besturen, dankzij hypermoderne technologie is hij in staat om zich blijvend te ontwikkelen (software) en te upgraden (batterijen). De concurrentie is momenteel nog vrijwel onbestaande en dat zal de komende jaren ook nog zo blijven. De bestaande (premium)constructeurs werken zich wel al stevig uit de naad om op een dag met een volwaardig Model S alternatief op de proppen te komen.

Keerzijde van de medaille is jammer genoeg een behoorlijk stevig prijskaartje van ongeveer 85.000 euro én enkele maanden levertijd, indien je de P90D Performance topversie en alle leuke opties kiest kan je dat bedrag bijna verdubbelen. Tesla bewees met de Model S dat elektrisch rijden niet persé onredelijke compromissen met zich meebrengt als je er wat voor openstaat, lees: opladen geblazen! Ergens in 2018 willen ze de opgedane kennis omzetten in de Model 3, een compacte berline met een meer betaalbaar prijskaartje en die is hopelijk even indrukwekkend – en melodramatisch snel! – als zijn grote broer..

Overzicht:
+ Indrukwekkende prestaties
+ Aandrijflijn
+ Aanwezige technologie
+ Praktisch / ruim interieur
+ Comfortabel / veilig weggedrag
+ Aanvaardbaar rijbereik
+ Zakelijk interessant
+ Aanwezige technologie, veiligheidssystemen, gadgets, …
+ Gratis (snel!) herladen aan de Tesla Superchargers

+/- Zeer complex en onconventioneel maar gelukkig erg gebruiksvriendelijk / eenvoudig in gebruik

– Stevig prijskaartje
– Gevaarlijk voor zwakke weggebruikers (muisstil, zeker in de stad!)
– Beperkte EV laadinstructuur

Rijtest: Tesla Model S P90D 90 kWh EV

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...