Rijtest: Tesla Model X P100D (2017)Met de Model S wist Tesla de elektrische (luxe)wagen op de kaart te zetten, de veelzijdige Model X gaat met zijn praktische ingesteldheid – én vleugeldeuren – nog een serieuze stap verder!

Tesla schudde enkele jaren geleden de gerenommeerde spelers in de autowereld – lees: Ford, PSA, Toyota, GM en enkele Duitsers – wakker met hun zuiver elektrisch aangedreven Model S. Met moderne techniek, ruim interieur, bruikbaar rijbereik en enkele geniale features bewees Elon Musk en zijn vele medewerkers dat er weldegelijk een bestaansrecht was voor elektrische wagens. Toch als je aandacht schenkt aan een snel laadnetwerk – Superchargers! – en eventuele updates in de toekomst qua software en batterijcapaciteit. Intussen staat de Model X SUV bij de Belgische Tesla Stores en in California wordt de laatste hand gelegd aan de veelbelovende Model 3 berline. Achter de schermen is Tesla zelfs bezig met elektrificatie van bussen en vrachtwagens, een Model Y crossover zit daarnaast eveneens in de pijplijn zitten..

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Maar toevoegingen aan het Tesla aanbod in België moeten we nog niet direct verwachten, dat zal ten vroegste voor midden 2018 zijn. Tot dan draait het om de Model S en de functionele(re) Model X! De vormgeving tussen beiden is sterk gelijklopend al lijkt de designmosterd wel beter te plakken bij de berline, afhankelijk van de configuratie/hoek werd de Model X zowel “lelijk” als “prachtig” omschreven door passagiers, passanten en fanboys. De olijfgroene koetswerkkleur is intussen niet meer te verkrijgen, gelukkig zijn er andere mogelijkheden voorhanden. De 22″ inch velgen zijn onderdeel van de Performance upgrade, net zoals de rode remklauwen met Tesla inscriptie. De Model X is als fabrieksaf te verkrijgen met een trekhaak en een riant sleepvermogen van 1.580 kg (22″ velgen) of 2.250 kg (20″ velgen).

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

En dan zouden we de meest spraakmakend feature van de Tesla Model X nog bijna vergeten, de Falcon Wings vleugeldeuren achteraan! Met een hoop sensoren en een dubbele scharnier openen/sluiten ze zelfs in lage/smalle locaties, aan de winkel of schoolpoort. Aandacht verzekerd, zeker omdat het ook vanop afstand kan met de knap vormgegeven sleutel.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Binnen heerst er een royaal ruimtegevoel voor vijf, zes of zeven inzittenden, afhankelijk van de door jou gekozen configuratie. Vooraan heerst er een gigantisch (geniaal) ruimtegevoel dankzij de hoge zitpositie en de immense vooruit die tot heel ver boven je hoofd doorloopt. Op de achterste achterbank passen er effectief twee volwassenen al zitten de grootste toch best vooraan. In- en uitstappen gaat bijzonder gemakkelijk dankzij de Falcon Wings, ze hebben daadwerkelijk een nut. De voordeuren zijn iets minder fancy maar openen (én sluiten) wel automatisch. Praktisch gezien scoor je met de Tesla Model X ook goede punten, zo loopt het laadvolume op tot maximaal 2.500 liter met een grote koffer en de frunk (front trunk) vooraan.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Met dezelfde minimalistische insteek als bij de Model S werden – zo goed als – alle functieknoppen geweerd uit het dashboard van deze elektrische SUV, alles kan je bedienen via het gigantische (17″!!) infotainmentsysteem. Initieel werkt het behoorlijk overweldigend maar na verloop van tijd ben je er zo mee weg, zeker omdat alles logisch is opgebouwd. Bij de eerste exemplaren van de Model S konden we qua materiaalkeuze hier en daar nog wel enkele (Amerikaanse) vraagtekens plaatsen, vandaag de dag is het overduidelijk dat Tesla op dit vlak snel progressie maakt. Chroom, kunststof, alcantara, leder, .. het kan allemaal. Handig voor bijvoorbeeld hooikoortspatiënten zijn de superieure HEPA luchtfilters, daarmee zou je in de X zelfs een biologische aanval kunnen overleven.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

De Tesla Model X is te verkrijgen in diverse uitvoeringen die grotendeels slaan op de kracht van de batterij in kWh, in tegenstelling tot de Model S zijn alle X’en per direct voorzien van vierwielaandrijving (D). De 60D instapper is reeds verdwenen uit het aanbod, nu heb je de keuze uit een 75D, 90D, 100D of P100D met de P van Performance. Het rijbereik schommelt hier tussen 417 km en 565 km en de P100D topversie heeft slechts 3,1 seconden nodig om de 0-100 km/u sprint te voltooien. In de praktijk voelt die prestatie nog indrukwekkender aan gezien de corpulente koetswerkbouw, wanneer je dergelijke fratsen ietwat achterwege laat is een rijbereik van meer dan 400 km goed haalbaar.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Dat opladen kan zo goed als overal. Aan een regulier 230V stopcontact ben je wel een tijdje zoet om de Tesla Model X volledig op te laden, beter investeer je in een handige laadpaal. Tesla voorziet zelf een netwerk van Superchargers (supersnel laden onderweg) en Destination Charging (op drukke locaties wat energie bijladen) waar je voor een kleine bijdrage eenvoudigweg gebruik mag van maken. Het slimme navigatiesysteem – op basis van Google Maps – houdt hier rekening mee en zal indien nodig een omweg voorstellen langs een laadstation in de buurt!

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Elektrisch rijden werkt zeer rustgevend maar vraagt om een andere rijstijl als bij een conventionele wagen. Met het oog om zoveel mogelijk energie op te slaan – met een groot rijbereik als gevolg – remt de wagen vrij snel af wanneer je het gaspedaal wat lost. Dat “nieuwe rijden” vraagt enige gewenning net zoals je planningskills, die lastminute uitstap (heen én terug) naar de zee zal niet altijd lukken. Voor een kolos van meer dan 2.500 kg stuurt deze Tesla best scherp, met de lage positionering van al het gewicht – over de hele lengte van het koetswerk – verkrijg je ook extra grip in de bocht. Comfortabel is hij altijd dankzij de standaard intelligente luchtvering op basis van GPS gegevens én een resem camera’s rondom.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Elektrisch rijden is daarnaast niet persé een synoniem van traag rijden. Die ingesteldheid is uiteraard het best voor het rijbereik maar de Tesla Model X accelereert als een bezetene mocht je dat willen. Bijzonder indrukwekkend! Enkele de betere supersportwagens kunnen in optimale omstandigheden misschien aanspraak maken op de overwinning, toch was er niets-of-niemand in staat om onze tussensprintjes te winnen.. Enige vorm van kritiek omtrent de beperkte zichtbaarheid naar achteren, zeker wanneer er passagiers plaatsnemen op de derde zitzij is de kleine achteruit geheel overbodig.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Alsof het allemaal nog niet genoeg is pakt Tesla hier net zoals bij de Model S uit met hoogstaande technologiën. Niet enkel is de Model X in staat om zelfstandig te rijden op de autosnelweg dankzij Autopilot én kan hij zichzelf wegtoveren met Summon, met de mogelijkheid om de wagen zelf te upgraden via de WiFi krijg je enkele maand(en) wel een nieuwe functionaliteit. Er zit ook een 4G simkaart in (gratis!) met een volledige dekking in Europa, daarmee kan je dus ongestoord genieten van je Spotify muziek in Noorwegen of je Google Calendar in Zuid-Spanje. Wie belang hecht aan superieure geluidskwaliteit kan een 17-delige luidsprekerset verkrijgen met neodymiummagneten.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

De Tesla Model X 75D kan de jouwe zijn vanaf 99.000 euro, voor de P100D topversie ben ongeveer 170.000 euro kwijt én zelfs dan kan je nog wat extra’ uitrusting en personalisatie-items tegenkomen op de optielijst. De innovatieve Autopilot had voor die stevige prijs wel in de basisuitrusting mogen zitten.. Dankzij de uitstoot van 0 g/km CO2 is de Model X zakelijk gezien natuurlijk interessant. Wie een minder groot budget heeft zal nog even geduld moeten hebben op de aankomende Model Y, een compacte crossover, die Tesla graag tegen 2019 in de showroom staan heeft.

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

De Model X is intussen een jaar te verkrijgen in Belgie, toch is hij de enige zuiver elektrische SUV die je vandaag de dag kan kopen. Jaguar is bijna klaar met hun I-Pace afgeleide van de F-Pace en uit de Duitse premiumhoek verwachten we ergens in 2018 een Audi Q6die in Brussel gebouwd zal worden! – naast een Mercedes EQC SUV.

Conclusie
Het sprookje succesverhaal van Tesla blijft maar duren dankzij slimme innovaties desondanks de jeugdige leeftijd. Als early adopter profiteert de Californische autoconstructeur momenteel van een unieke (eenzame) positionering in het luxesegment met hun zuiver elektrische wagens. De Tesla Model X voegt aan het bekroonde Model S recept nog eens geniale vleugeldeuren en een stevige scheut praktisch vernuft, hoge zitpositie en extra comfort toe. Het prijskaartje blijft – net zoals het gewicht – aan de stevige kant, rationeel gezien doe je zowel het milieu als je bankrekening wel een plezier wanneer je kiest voor deze elektrische SUV.

Met de cashflow die de X in het laatje brengt zal Tesla zich ten volle kunnen focussen op een gamma aan meer betaalbare modellen zoals de Model 3 en Model Y, dan pas zal Jan Modaal kunnen genieten van deze gebruiksvriendelijke en milieuvriendelijke wagens.

Overzicht:
+ Eyecatcher van formaat
+ Vleugeldeuren, zowel (te) gek als geniaal én handig
+ Praktisch / ruim
+ Indrukwekkende prestaties
+ Hoge zitpositie + grote glaspartij = prima zichtbaarheid rondom
+ Aangenaam stuurgevoel (eenvoudig, comfortabel, dynamisch, ..)
+ Hightech op alle vlakken (gadgets, infotainment, over-the-air updates, …)
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrische aandrijflijn = 0 g/km CO2)
+ Bruikbaar rijbereik
+ Supercharger netwerk

+/- vreemde SUV/crossover/coupé vormgeving

– Peperduur
– Reusachtige afmetingen
– Zichtbaarheid naar achteren
– Complexiteit bij initiële kennismaking
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest: Tesla Model X SUV EV P100D (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem