Meet & Greet: Tesla Model X

Meet & Greet: Tesla Model XNa de Roadster en Model S staat de gloednieuwe – en meer praktische – Tesla Model X te poppelen om losgelaten te worden op het Belgische cliënteel deze zomer, een eerste date kon er nu wel al vanaf!

Update 08/05 – dé prijzen zijn er!

Voor wie de laatste maanden of jaren niet onder een steen zat zal de term “Tesla” ondertussen wel een belletje doen rinkelen. Deze Amerikaanse autoproducent geloof sterk (understatement) in elektrische wagens, na een eerste Roadster kwam vervolgens de premium Model S luxeberline die je intussen toch wel frequent ziet opduiken in het straatbeeld. Het rijbereik is meer dan ruim voldoende voor dagelijkse ritten, er zijn diverse versies en uitvoeringen voor iedereen en niet onbelangrijk: het laadnetwerk begint meer en meer vorm te krijgen. Ook niet te vergeten zijn de financiële incentives die de laatste twijfels weghaalden bij het (vermogende) cliënteel, het feit dat je zo een dergelijk hightech, innovatief en gebruiksvriendelijk product in ruil krijgt zorgde er ook voor dat die early adopters nooit nog iets anders willen rijden. De binnenruimte in zo’n Model S is meer dan royaal te noemen maar toch wou CEO Elon Musk een groter model in het aanbod en zo kwam de Model X, de conceptuele vleugeldeuren haalden wonderbaarlijk genoeg gewoon het productiestadium.

Meet & Greet: Tesla Model X

Onze Amerikaanse vrienden kunnen reeds enkele maanden genieten van deze praktische elektrische premiumbolide, na de Europese voorstelling op het Autosalon van Genève in maart maakt Tesla zich klaar voor een nakende lancering op het Oude Continent. De eigen fabriek in California draait al overuren dus voorzagen ze een lokale productiefaciliteit in Tilburg waar ze nu zowel de Model S als Model X assembleren, testrijden én opleveren. Meer dan 200 landgenoten hebben van de voorbije maanden gebruik gemaakt om hun aankoopintentie te verzilveren, zij zullen dus als eerste mogen genieten van de praktische Tesla Model X vanaf “de vroege zomer”. Navraag leert dat die groep een brede mix is van bestaande Model S en/of Roadster rijders, nieuwe believers of gewoon personen die meer ruimte van doen hadden.

Meet & Greet: Tesla Model XMeet & Greet: Tesla Model X

Aan de buitenzijde lijkt de Model X zeer sterk op de Model S die een stevige injectie testosteron werd toegediend (inclusief spoiler) en nu een pak breder voor de dag komt. De gesloten “grille” was vrij nieuw bij de presentatie vorig jaar, intussen werd het logische geheel reeds doorgetrokken naar de toekomstige Model 3 en de facelift voor de Model S. Het kleurenpakket, visuele opties en velgen (19″ of 21″) komen over van die laatste. Leuke gadgets slash nieuwigheden zijn de zelfopenende – én sluitende – deur voor de bestuurder en natuurlijk de geniale vleugeldeuren (Falcon Wings aldus het Tesla jargon). Deze openen/sluiten volautomatisch in ongeveer 15 seconden en zijn zodanig slim (adhv sensoren en dergelijke) dat ze zichzelf nooit zullen beschadigen, dankzij hun unieke beweging hebben ze ook slechts een minimale ruimte nodig hebben om zich te ontplooien. En nog meer aandacht te genereren aan de nachtclub of op de supermarktparking, je kan de deuren vanop afstand openen met je sleutel! De Falcon Wings zijn overigens niet louter voor de show, dankzij de grote deuropening kan je nu veel gemakkelijker een kind(erzitje) installeren en dat was iets waar papa Musk nood aan had bij zijn eigenste kroost.

Meet & Greet: Tesla Model XMeet & Greet: Tesla Model X

Meet & Greet: Tesla Model X

Meet & Greet: Tesla Model XMeet & Greet: Tesla Model X

Binnenin blijft het allemaal zeer herkenbaar voor de Model S rijders onder ons, de middenconsole kan je nu gelukkig verkrijgen met een meer praktische invulling. Dankzij een groot zonnedak krijg je ook een stevige lichtinval, inclusief bijhorend ruimtegevoel. De middelste achterbank kan je verkrijgen met twee of drie zitplaatsen, als je op de derde rij ook grote(re) personen wilt plaatsen mét benen opteer je beter voor de configuratie met zes zitplaatsen. Met meer dan 2.000 liter bagageruimte (waaronder een verborgen ruimte onder de “motorkap”) bewijst de Model X zijn praktisch nut en hetzelfde kunnen we ook zeggen van het trekvermogen van ruim 2.200 kg, ongetwijfeld één meerwaarde voor onze Nederlandse vrienden.

Meet & Greet: Tesla Model X

Momenteel is de Tesla Model X te verkrijgen bestellen met drie verschillende vermogens net zoals bij de Model S al krijgt de 70D instapper hier wat extra vermogen gezien het extra gewicht. De Model X is beschikt steeds over vierwielaandrijving. Over de aankomende P100D topvariant wouden ze jammer genoeg (nog) niets lossen.

  • Model X 75D – 417 km rijbereik – 210 km/u topsnelheid – 6,2 seconden 0-100 km/u
  • Model X 90D – 489 km rijbereik – 250 km/u topsnelheid – 5,0 seconden 0-100 km/u
  • Model X P90D – 467 km rijbereik – 250 km/u topsnelheid – 3,4* / 4,0 seconden 0-100 km/u (* mét Ludicrous upgrade)

Meet & Greet: Tesla Model XMeet & Greet: Tesla Model X

Meet & Greet: Tesla Model X

Zelf achter het stuurwiel kruipen van de Tesla Model X is iets voor de toekomst, nu mochten we enkel maar kijken en de SUV ontdekken. De rij-ervaring zou sterk gelijklopend met die van de Model S desondanks de grotere omvang, de vele rijhulpsystemen zoals Autopilot, Summon en co zijn hier natuurlijk ook van de partij. Een NCAP crashtest staat op de planning maar Tesla gaat er vanuit dat de Model X de veiligste in zijn klasse zal wezen met de maximumscore in elke categorie! Nog een leuke gimmick is de HEPA luchtfilter die pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht kan halen alvorens dat het de cabine in stroomt, zelfs ten tijde van een biologische aanval zou je veilig moeten zijn in je Model X. Opladen aan de Superchargers én de nieuwe Destination Chargers is nog steeds gratis.

Meet & Greet: Tesla Model X

De officiële Belgische prijzen zijn er, hier lees je er alles overNog steeds een goed bewaard geheim, reken intussen best op enkele duizenden euro’s bovenop de prijs voor een Model S. Voor een Model X met enkele opties zal je ongeveer tussen €100.000 en €160.000 kwijt zijn afhankelijk van de gekozen versie en configuratie, concurrentie is er vandaag de dag nog steeds niet. Voor dergelijke bedragen heb je natuurlijk wel wat keuze in autolandschap, zeker nu de grote terreinwagens ook met zuinige(re) plug-in uitvoeringen voor de dag komen zoals de XC90 T8, X5 xDrive40e, GLE500e, Q7 e-tron, …

Meet & Greet: Tesla Model X

Conclusie
Na deze eerste kennismaking met de Tesla Model X zijn we een pak meer overtuigd met zijn voorkomen, het lompe uiterlijk vanop de foto’s valt in real life een pak beter mee! Het innovatieve geheel met de elektrische aandrijving, nieuwe gadgets en de praktische hoeveelheid binnenruimte konden we nog niet uittesten maar we gaan er vanuit dat dit niet zal ontgoochelen. Maar de belangrijkste vraag blijft nog steeds, hoeveel animo zullen we kunnen scoren met de vleugeldeuren aan de schoolpoort, parking of bij de buren… There’s a new cool kid on the block!

Meet & Greet: Tesla Model X

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...