Rijtest: Tesla Model S 85DTesla lanceerde met de blitse Model S alreeds in 2009 het segment van de elektrische (premium) wagens, hoog tijd voor een eerste kennismaking!

De Amerikaan Elon Musk (°1971), CEO van Tesla, vergaarde een klein fortuin met enkele internetondernemingen (oa PayPal) en investeerde daarvan een groot deel in SpaceX (ruimtevaart), SolarCity (zonnepanelen) en HyperLoop (supersonische treinen). Zijn beroemdste wapenfeit is misschien wel Tesla, een behoorlijk jonge autobouwer die zich volledig focust op een elektrische aandrijving. In tegenstelling tot de (beperkte) concurrentie start Tesla niet op een basis van een bestaand model of gebruikmakend van diverse samenwerkingsakkoorden, alles zoveel mogelijk intern bedenken, ontwikkelen, produceren, verbeteren én dit in combinatie met een uitgekiemde marketingsstrategie. Die visie zagen we in het verleden ook al bij computerbouwer Apple en lijkt garant te staan voor succes.

Rijtest: Tesla Model S 85D

Het eerste wapenfeit van Tesla Motors was de Roadster, een volledig elektrische (achterwiel)aangedreven tweezitter cabrio die technisch gebaseerd was op de Lotus Elise. Het rijbereik van ongeveer 350 km was voor vele concurrenten een onmogelijke prestatie, in Hollywood had menig acteur/actrice/bekendheid dan ook een dergelijke Roadster om zijn of haar ecologische bezorgdheid te tonen. Na de relatief beperkte productie (2.400 stuks) van de Tesla Roadster tussen 2008 en 2012 was het tijd om de opgedane kennis inzake productie, batterijtechnologie en elektrische high performance bolides om te zetten in een écht product: de Model S premium berline.

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Ondertussen zijn we 2016 en maakt Telsa zich klaar voor de Europese lancering van de Model X, een volledig elektrische SUV. Erna zou er ook nog een compacte berline – werktitel: Model 3 – komen en daarna (we spreken vermoedelijk 2020) een nog onbekend type dat Tesla Type Y gedoopt zou worden. Wat hiervan waar is zal de toekomst moeten uitwijzen, mocht het toch zo lopen bewijst Musk zijn humoristische innerlijk met een S3XY – internettaal voor sexy – modellen line-up. Laatstleden kreeg de gepensioneerde Roadster nog een deugddoende 3.0 update (dankzij de Model S) met een groter bereik, verbeterde technologie en veiligheidssystemen als gevolg. Het indrukwekkende track record van Tesla achterwege gelaten is het ook bijzonder vooruitstrevend van de Amerikanen om een auto-update mogelijkheid te voorzien. De hardware direct installeren en in de komende jaren de software ontwikkelen, verbeteren en uitbreiden (zoals met de Autopilot), het lijkt zo simpel als geniaal!

Rijtest: Tesla Model S 85D

Maar nu terug naar de Tesla Model S die ondertussen toch al bijna twee jaar in het straatbeeld te bewonderen is. In tegenstelling tot de andere “uniek vormgegeven” elektrische wagens ziet de Model S er bijzonder elegant – en normaal – uit, zelfs na meer dan 2.000 verkochte exemplaren in België scoort hij nog steeds overal aandacht en nieuwsgierige blikken. In de Tesla Design Studio – hippe omschrijving van de configurator – staan er 9 verschillende koetswerkkleuren met donkerblauw en bloedrood als meest spraakmakende keuzes, naast de 19″ basisvelgen zijn er ook vette 21″ jetsers te verkrijgen.

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Binnenin plaatsnemen gaat gemakkelijker dan ooit in de bijna 5 meter lange Tesla Model S, hier zie je direct dat de wagen gebouwd is voor de Amerikaanse markt met brede, goedzittende fauteuils én grote bekerhouders! Naast de vele Mercedes bedieningselementen – moederbedrijf Daimler had vroeger bijna 10% aandelen van Tesla – zijn er bijna geen fysieke knoppen terug te vinden, net zoals opbergvakjes voor diverse prullaria. De centrale open middentunnel is behoorlijk uniek, zeker omdat alles er constant door elkaar wordt geschud. De achterbank is ruim genoeg voor drie volwassenen en de grote koffer (745 tot 1645 liter) biedt mogelijkheden. Voorin zit er geen motorblok dus daar kan er ook nog wat bagage in geval van nood een verre reis. Naast de stoffen basisbekleding zijn er drie lederen mogelijkheden, accenten in het pianolak, hout of koolstofvezel en een alcantara headliner in het zwart of beige. De afwerking staat op punt al hoef je niet lang te zoeken voor wat mindere elementen, iets waar de Europese consument toch wel wat gevoelig aan is in dit (duurbetaalde) segment.

Rijtest: Tesla Model S 85D

Het gigantische grote intofainmentsysteem creëert op zijn beurt misschien wel de meest aandacht. Multimedia, navigatie, agenda synchronisatie, rijgegevens, smartphone connectiviteit, een volwaardige internetbrowser (mét eeuwig 3G data-abonnement) en de meeste instellingen kan je hier allemaal terugvinden. Ietwat onwennig in het begin (grote afmetingen / complexiteit) maar net zoals bij het eerdergenoemde Apple werd er hier véél aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid en logica, na enkele dagen zit het perfect in de vingers. Alsof dat nog niet voldoende was krijgt de Model S ook een digitaal dashboard (haarscherp en supersnel) met de noodzakelijke data. Gezien het hoogtechnologisch gehalte van deze Tesla is het opmerkelijk dat er geen heads-up display voorhanden is, net zoals het ontbreken van stembesturing. Direct interessante nieuwigheden voor in de ideeënbus Meneer Musk!

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Tesla introduceerde vorig jaar de D voor de Model S, waarbij het hier niet gaat om een dieselmotor. Dual Motor / All-Wheel Drive ofwel vierwielaandrijving dankzij twee motoren (een per as) naast de bestaande uitvoering met zuiver achterwielaandrijving. Daarnaast zijn er drie vermogensvarianten (in dit geval batterijcapaciteit): 70 kWh, 85 kWh en een 85 kWh Performance variant. Nog ingewikkelder wordt het als je weet dat er een “Bereik Upgrade” in de optielijst staat waardoor de accu 90 kWh krijgt (rijbereik +6%). Afhankelijk van je keuze voor maximaal rijbereik, maximale prestaties of ergens ertussen kan je dus kiezen uit Tesla Model S 70, 70D, 85, 85D, P85D, 90D en P90D met een systeemvermogen van 320 pk tot maximaal 772 pk (!!). Het theoretische rijbereik ligt tussen de 420 en 550 kilometer, in de praktijk is haal je ongeveer 330 à 440 km afhankelijk van de rijstijl. De P (Performance) varianten focussen zich iets meer op prestaties dan op een groot rijbereik, in combinatie met de optionele – waanzinnige! – Ludicrous Speed Upgrade kan je 0-100 km/u voltooien in drie – !! – tellen.

Rijtest: Tesla Model S 85D

In tegenstelling tot bij de populaire hybrides ben je hier wel verplicht om de batterij tijdig op te laden, dit gaat op bijna alle mogelijke stopcontacten en een daaraan logische gekoppelde laadtijd. Aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact (230V) gaat het opladen aan 50 km rijbereik erbij per uur, bij de eigen Tesla Superchargers gaat het vliegensvlug aan bijna 500 km rijbereik per uur! Het gebruik daarvan is bovendien volledig gratis, op strategische plaatsen doorheen Europa kan je ze (voornamelijk in de buurt van belangrijke snelwegen) terugvinden met meerdere laadstations. Hiermee kan je bijvoorbeeld van Spanje naar Noorwegen rijden zonder enige kost, in België staan ze in Nijvel, Gent en Antwerpen. Met behulp van diverse laadkabels kan je terecht bij andere industriële laadstations, ondertussen kan je ook al diverse installaties verkrijgen die het opladen van je Model S thuis wat versnellen. Bij BMW heb je een soortgelijke Wallbox, jammer genoeg is (nog) geen standaard onder de autoconstructeurs inzake uniforme laadkabels/systemen..

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Met al de aanwezige technologie, het immense vermogen en innovatieve aandrijving zou je verwachten het rijden met een Tesla Model S een complex gebeuren is, het tegendeel is gelukkig waar. Net zoals bij andere elektrische wagens moet je wel wat wennen aan “het nieuwe rijden” waarbij er zoveel mogelijk energie behouden blijft (beetje vreemde remcurve). Dat heb je ongetwijfeld snel onder de knie en vervolgens kan je genieten van een opmerkelijk rustige en comfortabele gebruikerservaring. Met de optionele luchtvering wordt dat comfort met een grote C. Opmerkelijk genoeg: met minstens 400 pk onder “de motorkap” heb je toch nooit echt de nood om snel te gaan, heb je even wat snelheid van doen is het daar in 1-2-3! Zonder moeite zit je op illegale snelheden zonder enige emotie; de snelheidssensatie, kriebels en wat windgeluid even buiten beschouwing gelaten. Het stuurgevoel kan je sportief, comfortabel of ertussen instellen, het zware gevoel zal anderzijds nooit volledig verdwijnen. Een immens leger aan sensoren en veiligheidssystemen staan paraat om de bestuurder en inzittenden zoveel mogelijk te helpen en beschermen, met de Autopilot functie kan de wagen al bijna volledig autonoom rijden.

Rijtest: Tesla Model S 85D

Keerzijde van al dit goede is jammer genoeg het prijskaartje. Een bekend fenomeen als we even naar onze Duitse vrienden kijken maar Tesla is zelfs met het grote succesen stevige vanafprijzen – nog steeds niet winstgevend. De aankoopprijs schommelt tussen de €80.000 euro (instapper) en ongeveer €150.000 (full option) waardoor deze blitse bolide toch voor de happy few zal blijven. Die compactere Model 3 zou wel een meer toegankelijker prijskaartje krijgen en zo het nodige volume kunnen draaien. Voordeel van de zuiver elektrische aandrijving – naast het ecologische aspect – is wel dat de overheid je dure aankoop iets of wat beloond met een extreem lage wegenbelasting. Elektriciteit is ook iets goedkoper dan benzine of diesel en je kan ook gratis “tanken” bij de Superchargers, in theorie bespaar je dus sowieso wel wat. Of de batterijen hun capaciteit goed zullen behouden in de komende jaren is één van de belangrijkste pijlers voor een blijvend succes, om dit nu alvast de counteren wil Tesla je Model S na drie jaar gerust overnemen aan ongeveer 50% van de aankoopprijs. Fiscaal gezien is zo’n praktische gezinswagen met 0 g/km CO2 natuurlijk een droomgeschenk voor de succesvolle zelfstandige of bedrijfseigenaar al durven we niet zeggen dat dit voordeel nog zeer lang beschikbaar zal zijn..

Rijtest: Tesla Model S 85DRijtest: Tesla Model S 85D

Hoe Tesla de Model S – en later ook de rest van het gamma – aan de man/vrouw brengt is ook ietwat onconventioneel. Ze geloven niet in het bestaande “dealers” recept (deze verdienen voornamelijk op het onderhoud van je wagen = er vanuit gaan dat het kapot gaat gaan) en houden alle teugels stevig in handen met eigen Tesla Stores. Daarvan zijn er ondertussen al enkele in België (Zaventem, Brussel, Gent, Antwerpen … en binnenkort nog meer!) en ginder staan enthousiaste medewerkers paraat voor een testrit of om je te helpen met je configuratie. Dat proces is behoorlijk eenvoudig met slechts enkele structurele opties en kan perfect online gebeuren, een voorschot van €2.000 storten is voldoende om je op de (ondertussen lange) wachtlijst te krijgen.

Rijtest: Tesla Model S 85D

Na wat enkelingen in het begin (oa de ter ziele gegane Fisker Karma) hebben we vandaag de dag toch al een tiental zuiver elektrische wagens. Denk maar aan de compacte Nissan Leaf, Mercedes B250e, Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Kia Soul EV, .. maar dus geen echte concurrenten dus voor de Model S. Dankzij het succes van deze elektrische premiumbolide uit California schoot de sector eindelijk wakker en mogen we (over enkele jaren) een volwaardige Tesla Model S concurrent verwachten van Porsche, Audi, Mercedes, Aston Martin, … Tegen dan is het netwerk van (openbare) laadpalen ondertussen hopelijk al voldoende uitgebreid!

Conclusie

Concluderend na onze eerste kennismaking kunnen we stellen dat Tesla met de Model S een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. Op een tiental jaar niet minder dan drie volledig elektrische wagens bouwen vanaf scratch met oog voor detail, technologie en prestaties, zelden zagen we iemand ze zoiets voordoen. Naast een “aanpassingsperiode” om het nieuwe rijden / de wagen onder de knie te krijgen is de (torenhoge) prijs misschien wel het grootste struikelpunt, het grote rijbereik en de stevige prestaties in combinatie met een comfortabel / eenvoudig rijgedrag speelt dan weer in hun voordeel. Of elektrische wagens dé oplossing zullen zijn voor onze gekende mobiliteitsproblemen zal de toekomst uitwijzen, met het wakker schudden – op impressionante wijze – van de gevestigde waarden maakt de Tesla Model S hoe dan ook kans op de titel “Auto van de eeuw”. Good job Elon!

Overzicht:

+ Indrukwekkend track record van een (jonge) autobouwer #trendsetter
+ Knappe looks
+ Indrukwekkende prestaties
+ Praktisch / ruim interieur
+ Comfortabel / veilig weggedrag
+ Stevig rijbereik (> 400 km)
+ Ecologisch / zakelijk interessant
+ Rustgevende gebruikerservaring
+ Aanwezige technologie, veiligheidssystemen, gadgets, …
+ Gratis (snel!) herladen aan de Tesla Superchargers

– Stevig prijskaartje
– Rijwindgeluiden op snelheid
– Gevaarlijk voor zwakke weggebruikers (muisstil, zeker in de stad!)
– Afwerkingsmissers interieur
– Complexiteit (ergonomie infotainmentsysteem)
– Lange laadtijd aan 230V stopcontact / beperkte hoeveelheid Superchargers

Rijtest: Tesla Model S 85D

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Met oprechte dank aan Papageno Art Gallery