Officieel: BMW X5 xDrive40eNa de i3 en i8 krijgt ook de BMW X5 een zuinige Plug-in Hybrid configuratie met 313 pk.

Toen BMW vorig jaar de stoere X5 voorstelde waren er reeds geruchten over een variant-met-stekker en na de onthulling van de X5 eDrive Concept was het duidelijk dat ze in München effectief met een dergelijke wagen op de proppen zouden komen. Vandaag is het eindelijk zo ver en wordt het X5 aanbod verrijkt met een xDrive40e uitvoering, deze krijgt een 2.0-liter benzinemotor en een elektromotor met lithium-ion batterijen (9 kWh). Voor de transmissie rekent BMW op de achttraps Steptronic automaat.

Gecombineerd levert het geheel een interessante 313 pk en 450 Nm, normaliter voldoende om de 2.230 kilogram zware SUV in beweging te brengen. Met een nul-naar-honderd tijd van 6,8 seconden zit je reeds vooraan de klas, wanneer je 210 km/u bereikt is het gedaan met accelereren. Zuiver elektrisch geraak je 31 kilometer ver en gaat het tot 120 km! Aan het reguliere stopcontact duurt het net geen 4 uur om de BMW X5 xDrive40e volledig op te laden, met een BMW i Wallbox duurt het ongeveer 3 uur! In ideale omstandigheden verbruik je slechts 3,4 liter benzine per 100 km, met een CO2 uitstoot van 78 g/km wek je ook per direct de interesse van je boekhouder!

Hoewel de batterijen heel wat plaats innemen, blijft de X5 behoorlijk praktisch, zo schommelt de laadcapaciteit tussen de 500 en 1.720 liter. Het interieur van deze xDrive40e blijft eveneens zeer herkenbaar, al mocht er hier en daar natuurlijk een streepje blauw – het BMW i accentkleur – niet ontbreken. De productie van de grote BMW X familie – X4, X5 en X6 – vindt plaats in Spartanburg (USA), waar ook deze Plug-in Hybrid uitvoering zal ginds van de band rollen. Orders worden binnenkort opgenomen, de eerste leveringen gebeuren in het najaar. Prijzen zijn er voorlopig nog niet!