Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Kort Getest: Tesla Model X (2016)Met de Model X heeft Tesla nu eindelijk een tweede model in het gamma naast de populaire Model S, bij de opening van de 4e Belgische Supercharger mochten we er al even mee rijden!

Kort na de aflevering van de eerste Model X SUV in België mocht Tesla, de Amerikaanse pionier inzake elektrische wagens, opnieuw feestelijke uitnodigingen versturen. Na Gent, Antwerpen en Nijvel kwam er namelijk een vierde Supercharger bij in Diegem nabij het Van de Valk Hotel. Strategisch goed gelegen nabij dé Europese hoofdstad en de nationale luchthaven staan er vanaf nu acht oplaadstations die Model S en Model X gratis – !! – kunnen opladen in een aantal minuten. Deze Superchargers kan je doorheen Europa terugvinden op maar liefst 220 locaties en zorgen ervoor dat je bijna zorgeloos van Noord-Europa naar Zuid-Europa kan rijden.

Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Kort Getest: Tesla Model X (2016)Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Onder belangstelling van Vlaams Minsiter van Energie Tommelein – die de aankoop van elektrische auto’s ondersteunt – opende Tesla België deze belangrijke nieuwigheid binnen het netwerk. Onze interesse ging dan weer uit naar enkele aanwezige Model X’en die we ervoor enkel nog maar statisch in Genève en Aartselaar konden aanschouwen. Gezien het feestelijk karakter en de zonnige weersomstandigheden mochten kortstondig zélf op weg met de Tesla Model X voor een eerste kennismaking.

Kort Getest: Tesla Model X (2016)Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Onze bevindingen:

  • De Model X platweg bombarderen tot een “grote versie” van de Model S zou afbreuk doen aan het geniale totaalconcept, wie reeds ervaring heeft met de S is wel in 1-2-3 weg met de grote X.
  • Groot is zacht uitgedrukt, de Model X is best kolossaal reusachtig te noemen. Binnenin kan je opteren voor een vijf-, zes- of zevenzitsconfiguratie waarbij je in de meest gunstige vorm tot 2.180 liter bagage kan meesleuren!
  • De coupélijn van de Model S viel bij velen direct in de smaak, bij de Model X verwachten we toch minder enthousiasme inzake de vormgeving. De kruising tussen een SUV, MPV en Break geeft toch wel een vreemde mix, gelukkig zijn er nog die Falcon Doors die alle aandacht naar zich toetrekken.
  • Die vleugeldeuren achteraan waren een must voor de CEO Musk en een technische nachtmerrie voor de ingenieurs, toch krijgen alle Model X’en deze indrukwekkende feature mee! Voorzien van dubbele scharnieren en voldoende sensoren om in de kleinste ruimtes toch open te gaan. Met de deuren “open” kan je bijna instappen zoals in een bus, aan de nachtclub schoolpoort of grootwarenhuis scoor je ongetwijfeld alle aandacht hiermee. Nog een eyecatcher van formaat zijn de standaard 20″ velgen!
  • Binnenin zijn er bijna geen verschillen met de gefacelifte Model S, interessante nieuwkomer is hier de bijgewerkte middenconsole met nu handige opbergvakken. Het supergrote scherm is hier ook aanwezig en neemt alle bedieningselementen voor zijn rekening. Dankzij de hoge(re) zitpositie en de ver doorlopende voorruit krijg je een gigantisch zicht rondom, het prachtige panorama wordt enkel wat gehinderd door de dikke A-stijlen.

Kort Getest: Tesla Model X (2016)Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Kort Getest: Tesla Model X (2016)Kort Getest: Tesla Model X (2016)

  • Alle gadgets en rijhulpsystemen van de Model S zijn ook beschikbaar voor de Model X, denk maar aan Autopilot, de adaptieve luchtvering, Summon functie. Een NCAP crashtest moet nog gebeuren maar Tesla gaat er prat op dat de Model X dé beste bescherming biedt tegen allerlei onheil. Dat mag je gerust vrij serieus nemen, er is zelfs een HEPA luchtfilter van medische kwaliteit die pollen, bacteriën, virussen en vervuiling kan filteren. Ten tijde van een chemische aanval zit je dus veilig in je Model X!
  • De Model X kan je bestellen in vier uitvoeringen zijnde 60D, 75D, 90D en P100D (binnenkort). In tegenstelling tot wat we gewoon zijn in autoland staat de D hier niet voor diesel maar voor dual drive, oftewel vierwielaandrijving. Elke as heeft namelijk zijn eigen elektromotor. Het rijbereik schommelt van 355 km tot 542 km terwijl de vanafprijs tussen 96.800 en 161.900 euro ligt! Inzake garantie voorziet Tesla maar liefst 8 jaar waarborg op de batterij en elektrische aandrijflijn, voor de rest rekenen ze vier jaar of 80.000 km.
  • Elektrische wagens accelereren behoorlijk graag snel en desondanks het stevige gewicht van bijna 2,5 ton lijkt de Tesla Model X ook niets liever te doen als je hem even op de staart trapt. Met alle toeters en bellen – lees: Ludicrous Mode optie – en launch control begint het haast gevaarlijk te worden, zo zit je in 3,1 seconden aan 100 km/u wat sneller is dan pakweg een Lamborghini Huracan.
  • Niet onbelangrijk gezien het avontuurlijke SUV karakter, je kan voor het eerst een trekhaak op een elektrische wagen hangen! Afhankelijk van de 20″ of 22″ velgen mag die respectievelijk 2.268 kg of 1.700 kg sleuren, ideaal dus voor die trailers of caravans.
  • De gerenommeerde automerken zijn intussen allemaal naarstig aan het werk om met een Model X concurrent (elektrische SUV) naar buiten te komen maar die zijn allemaal nog enkele jaren ver. Dichter dan een Kia Soul EV zal je momenteel niet geraken..

Kort Getest: Tesla Model X (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...