Officieel: Tesla Model 3Na de succesvolle Model S en de nakende marktintroductie van de Model X komt de Amerikaanse autobouwer Tesla met de compacte Model 3!

Net zoals de beroemde technologiebedrijven onthulde CEO Musk vannacht de gloednieuwe Model 3 te California, ongeveer 24u ervoor stonden er reeds honderden geïnteresseerden – overal ter wereld – aan te schuiven om een pre-order te plaatsen ter waarde van €1.000 euro.

Per land/regio is er een specifieke wachtlijst en eigenaars van een Model S of Model X hebben voorrang, toch verwacht Tesla dat de eerste Model 3’s pas tegen eind 2017 in Amerika geleverd zullen worden. Europa volgt kort erop maar gezien de stevige interesse – meer dan 120.000 pre-orders – rekenen we eerder op de zomer van 2018 alvorens we deze compacte elektrische premiumberline verwachten in België. Een vanafprijs is er momenteel nog niet al wordt er aangenomen dat Tesla streeft naar  35.000 dollar, qua conversie naar euro zou men hetzelfde bedrag aanrekenen.

En nu terug naar het product zelf, de Model 3 is kleiner dan de Model S terwijl hij designmatig (crossover?) iets meer aanleunt bij de Model X. De behoorlijk futuristische styling is nog steeds overduidelijk aanwezig, binnenin krijgen we een (grote!) zwevende middenconsole terwijl dat deze bij zijn grote broer goed ingewerkt zit. Volgens Elon Musk is er voldoende binnenruimte voor vijf inzittenden en een stevige hoeveelheid bagage, gezien er geen motorblok vooraan zit kan je daar ook wat spullen kwijt. Dankzij het glazen dak verkrijg je ook een ruim gevoel.

Bij elektrische wagens draait het voornamelijk om het rijbereik, de gloednieuwe Tesla Model 3 zou in theorie in staat zijn om 350 kilometer af te leggen alvorens je hem terug aan de stekker moet hangen. Dat kan een regulier 230V stopcontact zijn maar dan zal het wel een poos duren, via het eigen Tesla Supercharger netwerk gaat het ook bij de Model 3 supersnel. Een sprintje trekken aan het stoplicht mag ook geen probleem vormen, in minder dan 6 seconden zit je reeds aan 100 km/u! Later volgen er ongetwijfeld krachtigere versies met meer vermogen en/of een groter rijbereik. Autonoom rijden dankzij de Autopilot is ook standaard bij de Model 3.

Tesla rekent idealiter op een jaarproductie van ongeveer 500.000 exemplaren maar zou daarvoor alle geproduceerde (Lithium-ion) batterijen ter wereld nodig hebben, vandaar dat ze stevig geïnvesteerd hebben in een eigen Gigafactory in de woestijn van Nevada. Het komende jaar moet die op stoom komen en dan gaan ze er bij Tesla vanuit dat alles in orde komt.

Live beeldmateriaal: