Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)Met een hippe roadshow doorheen Europa maken ze zich klaar bij Polestar voor de nakende lancering van de zuiver elektrische Polestar 2.

In het verleden hield Polestar zich bezig met hete Volvo uitvoeringen of de meer dynamische afstelling van automaat, gasrespons en remgevoel, sinds kort focussen ze zich volledig op elektrische wagens. Hun eerste wagenfeit, de gelimiteerde Polestar 1, mag dan nog een – bijzonder gelikte – plug-in hybride zijn met 600 pk, toekomstige modellen zullen 100% elektrisch door het leven gaan.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Voor de Polestar productie heeft eigenaar Volvo – in samenspraak met Geely, het Chinese moederbedrijf – een gloednieuwe en state-of-the-art Polestar Production Centre fabriek opgetrokken in Chengdu (China). In het najaar rollen daar de eerste 1’s van de band en tegen de lente mogen we daar 2’s bijrekenen, wie snel intekent – wat vele Belgen al gedaan hebben – kan tegen de zomer 2020 de veelbelovende Polestar 2 in ontvangst nemen. Polestar wil jaarlijks graag 50.000 exemplaren van de Twee produceren.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

De Polestar 2 staat op het CMA platform dat we kennen van de populaire XC40 dat alreeds voorzien is op een zuiver elektrische aandrijflijn, eind 2020 volgt er bovendien ook een soortgelijke XC40. Qua vormgeving mochten de Polestar designers duidelijk hun eigen ding doen al hoef je niet ver te kijken (lees: de Thor LED lichtblokken) om de Zweedse bloedband te herkennen.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Binnenin hetzelfde liedje met het stuurwiel en vele bedieningselementen al trekt het gloednieuwe 11” infotainmentsysteem en digitaal dashboard direct de aandacht. Polestar werkte hiervoor samen met Google dat een Android Automotive OS besturingssysteem bouwde op hun bestaande architectuur, snel je Google Maps, Google Assistent of Google Play Store raadplegen is dus geen probleem. Dankzij de Phone-as-Key technologie wordt autodelen ook gemakkelijk dan ooit en krijgt elke bestuurder direct zijn eigen voorkeuren (media, stoelpositie, spiegels, …). Apple gebruikers hoeven niet te treuren, ook zij kunnen perfect van de Polestar 2 genieten.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Dankzij de Fastback koetswerkvorm en de doordachte packaging is de Polestar 2 relatief compact en toch ruim, zo is er achterin voldoende been/hoofdruimte en in de koffer past er 440 liter bagage. Mocht dat niet volstaan kan je de achterbank platleggen (40:60) en zo het laadvolume vergroten. Ski’s – of andere lange voorwerpen – kunnen gemakkelijk mee via een skiluik. Vooraan is er onder de “motorkap” nog een kleine opbergruimte (34 liter) maar meer dan een laadkabel (of twee) geraak je daar niet kwijt…

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Om toekomstige consumenten een “zorgeloos configuratieproces” te bezorgen voorziet Polestar slechts een beperkt aantal (optie)mogelijkheden, tussen de regels lezen we hier uiteraard dat ze het productieproces eerst zo eenvoudig/gestroomlijnd mogelijk willen houden. Voor de Polestar 2 heb je keuze uit zes koetswerkkleuren, drie interieuruitvoeringen (zwart, lichtzwart en beige) en 19” of 20” velgen. Wie kiest voor het Performance Pack krijgt exclusieve 20” velgen, oranje/gouden gordels, Brembo remschijven en Öhlins schokdempers. Desondanks we in aanraking kwamen met een Polestar 2 “pre-productiemodel” was de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze de term premium waardig, hopelijk kunnen ze dat ook doortrekken naar de serieproductie.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

De vierwielaangedreven Polestar 2 rekent op een 408 pk / 660 Nms sterke elektromotor (meer specifieke twee, op elke as eentje) en een 78 kWh batterij. Tezamen vertaalt dit zich in een acceleratietijd van 0-100 km/u in minder dan 5 seconden, interessanter is uiteraard het elektrisch rijbereik van 500 km (WLTP) al zijn de ingenieurs daar nog intensief mee bezig. In de praktijk zal de autonomie vermoedelijk vlot boven de 400 km uitkomen.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Opladen doet de Polestar 2 aan elke laadpaal tot maximaal 150 kW, in dat laatste geval neemt het slechts 20 minuten in beslag. Maar omdat die krachtige laadpalen nog relatief zeldzaam zijn reken je best op enkele uren in het slechtste geval. De investering in een slimme laadpaal thuis (en/of op het werk?) lijkt hoe dan ook een must. De eerdergenoemde Android boordcomputer weet de meeste nabijgelegen laadpalen (inclusief laadtype/vermogen/beschikbaarheid) zijn net zoals de intelligente routebegeleiding daarmee rekent zal houden.

Via de Polestar website kan je een Polestar 2 bestellen om wederom het complexe bestellingsproces zo efficiënt mogelijk te houden, wel komen er Polestar Space’s in de (groot)steden waar je “in een karaktervolle/rustgevende omgeving” de wagens van dichtbij kan ontdekken en een testrit maken. De reguliere Polestar 2 (basisversie) doet het met een vanafprijs van 39.900 euro maar deze komt pas later, eerst ligt de prioriteit op de goed uitgeruste lanceringsedities die minimaal 59.900 euro kosten. Op termijn zou de Polestar 2 ook via een abbonementsformule te verkrijgen zijn.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

De sympathieke Zweden steken niet onder stoelen of banken dat de Tesla Model 3 (vanaf 47.800 euro) dé aangewezen concurrent is voor de Polestar 2, iets dat je snel merkt als je specificaties, prijs en/of gebruikerservaring vergelijkt. Het compacte premium EV segment zal stevig uitbreiden in de toekomst, wie minder nood heeft aan een dure/veelzeggende badge kan terecht bij de goedkope(re) Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro of Renault Zoe.

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Een rij-ervaring kunnen we jullie nog niet meegeven, wel benadrukte Polestar dat zoiets in stilte zal gebeuren wegens enerzijds een fluisterstille elektrische aandrijflijn en anderzijds een riante hoeveelheid isolatie. Aan moderne rijhulp- en veiligheidsystemen uiteraard geen gebrek, het is en blijft uiteraard een Volvo Zweed. Een startknop wel is nergens te vinden, de Polestar 2 is slim genoeg om de auto te starten wanneer er een chauffeur plaatsneemt.

Conclusie
Na de wereldpremière op het Autosalon van Genève konden we de Polestar 2 nu in België ontmoeten tijdens de Europese roadshow die na Brussel ook nog Antwerpen aandoet. Omtrent de koetswerkvorm heerst er nog steeds enige onduidelijkheid, zo heeft de Polestar 2 wel weg van een compacte sedan, hatchback, vierdeurs coupé of crossover. Designmatig raakt Polestar’s tweede productiemodel alvast de juiste snaar en ook het cijfermateriaal (vermogen, rijbereik, prijs, …) oogt capabel genoeg om de Tesla Model 3 te gaan concurreren. Hopelijk doet de toekomstige elektrische XC40 het even goed(koper).

Meet & Greet: Polestar 2 EV 78 kWh (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem