Officieel: Volkswagen ID.3 (2019)

Officieel: Volkswagen ID.3 EV (2019)Volkswagen is – eindelijk! – klaar voor de toekomst met de zuiver elektrische ID.3!

In het verleden kon Volkswagen het nodige succes oogsten met de Kever en de Golf, nu maken ze zich klaar voor hetzelfde over te doen met de ID.3. De 100% elektrische hatchback moet elektrisch rijden naar de massa brengen en daarmee enerzijds (opnieuw) voor een revolutie in autoland zorgen, anderzijds moet het EV verhaal nu écht wel betaalbaar gaan worden.

In tegenstelling tot de andere automerken komt Volkswagen met een compacte stads/gezinswagen met elektrisch aandrijflijn, kwestie van de dieselgate miserie goed te maken te doen vergeten. Na de hatchback volgen er nog een resem andere ID’s in de vorm van een crossover, busje, sedan en misschien zelfs een offroadbuggie!

Het ID.3 conceptmodel zagen we al meermaals passeren en het is mooi te zien dat VW hetzelfde (semi futuristische) lijnenspel in de grote lijnen overneemt voor het productiemodel, ook hier zal de toekomstige consument door middel van de nodige personalisatie een passende configuratie te kunnen maken.

De Volkswagen ID.3 zal beschikbaar zijn in drie versies op basis van de batterijcapaciteit en bijhorende rijbereik, zijnde 45 kWh (150 pk – 330 km), 58 kWh (204 pk – 420 km) en 77 kWh (204 pk – 550 km). Dit volgens de strenge WLTP normen en dus behoorlijk royaal te noemen. Het MEB platform zal in de toekomst uiteraard gebruikt worden door de andere VAG merken én Ford.

De laadcapaciteit is eveneens afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het basismodel moet het doen met 7,2 kW (snelladen tot 50 kW) terwijl de krachtigere/duurdere ID.3’s terugvallen op 11 kW en 100 à 125 kW snelladers, al is het nog goed zoeken alvorens je zo’n supersnelle laadpaal kan vinden in België.

Op vlak van gadgets, connectiviteit, multimedia, navigatie, veiligheid en rijhulp biedt de kersverse ID.3 al het goede dat je van een Volkswagen Golf gewoon bent. Ook op vlak van binnenruimte en bagagecapaciteit zouden de gelijkenissen sterk moeten zijn. Of hoe de Duitse autobouwer uit Ingolstadt op termijn de Golf zal vervangen door deze elektrische nieuwkomer.

Begin 2020 wordt de productie écht opgestart, tegen het voorjaar moeten de eerste exemplaren geleverd worden. Exacte Belgische prijzen voor de Volkswagen ID.3 volgen nog. Reken op 30.000 euro voor de basisversie, 50.000 euro voor de topversie wat in dezelfde grootorde valt als een Golf. Zoals dat anno 2019 gaat is er ook een hippe – en royaal uitgeruste – 1st Edition lanceringseditie met een jaar lang gratis laden!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...