Kort Getest: Polestar 2 (2020)

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Met de Polestar 2 wordt elektrisch rijden zowaar nog interessanter.

Het Zweedse Polestar begon ooit als raceteam en nadienVolvo’s (huis)tuner, later werd het een sportief uitrustingsniveau met desgewenst subtiele tweaks die de rijdynamiek versterken. Met de focus op elektrisch rijden (en het enorme toekomstpotentieel) promoveerde Volvo (en het Chinese moederbedrijf Geely) het enkele jaren geleden tot “onafhankelijk” elektrisch submerk. Het eerste wapenfeit was .. de exclusieve Polestar 1 plug-in hybride waarbij Polestar vooral een visitekaartje inzake design en technologie wou presenteren.


Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Na de onthulling op het Autosalon van Genève, de Europese roadshow die in Brussel passeerde, de eerste aanwezigheid op het Autosalon van Brussel en het vermaledijde coronavirus konden we toch eindelijk zelf achter het stuur kruipen van de Polestar 2. Dit in bijzonder slechte weersomstandigheden en relatief kort, toch willen we jullie graag al onze bevindingen meegeven.

Wat is de Polestar 2?
De Polestar 2 is een zuiver elektrische middenklasser die vanaf de eerste seconde indruk maakt met zijn minimalistische looks, we besparen je de officiële uitleg omtrent de designvisie met toverwoorden zoals “avant-gardistisch”, “doordachte stilering” en “pure essentie van vorm en functie”. Zelf spreken ze over een vijfdeurs fastback maar wie de Polestar 2 als crossover of berline/sedan omschrijft heeft niet persé ongelijk. Met een lengte van 4,6 meter (wielbasis: 2,7 meter) komt hij qua formaat dicht in de buurt van de S60 Berline waardoor we kunnen spreken van het D-segment.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Wat we zeker weten is dat een lichtere lakkleur het lijnenspel direct meer/beter laat schitteren, niet onlogisch als je weet dat je hier eigenlijk de Volvo 40.2 Concept van weleer ziet staan. Niemand minder dan de designer himself is nu CEO van Polestar. Vooraal prijken er karaktervolle Pixel LED lichtblokken, achteraan vinden we een dynamische lichtstrook terug. Standaard zijn er 19” lichtmetalen voorhanden, optioneel wordt dat 20”. De gouden Brembo remmen (én ventieldoppen) zijn deel van het Performance Pack, waarover later meer.

Met welk cijfermateriaal kan je uitpakken aan de toog?
De Polestar 2 is voorzien van twee elektromotoren (elk 204 / 330 Nm sterk), ééntje op de vooras en ééntje op de achteras wat resulteert in vierwielaandrijving. Goed voor 408 pk / 660 Nm waarmee je in 4,7 seconden naar 100 km/u kan accelereren, in tegenstelling tot moderne Volvo’s (die gelimiteerd zijn op 180 km/u) haal je met de Polestar 2 een topsnelheid van 205 km/u. De gewichtsverdeling is bijna perfect (51-49). Dankzij Pilot Assist kan je semi autonoom rijden op de snelheid en tegen eind 2020 zou je de fysieke sleutel (nu een triestig stukje kunststof) moeten kunnen vervangen door de Polestar Digital Key (lees: je smartphone). Het Harman Kardon Premium Sound is 600W sterk en heeft 13 speakers en een subwoofer.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Wie elektrisch rijden zegt, zegt (langdurig?) laden?
De Polestar 2 heeft een 78 kWh lithium-ion batterij aan boord (324 cellen in 27 modules, strategisch gepositioneerd om zo het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden). Met het opgegeven verbruik van 20 kWh / 100 km moet een rijbereik van 470 km (WLTP) mogelijk zijn, in de praktijk zal de magische grens rond de 350 à 400 km liggen.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Opladen aan een klassiek 230V stopcontact duurt een eeuwigheid, beter voorzie je een Wallbox die het volledige potentieel uit de interne 11 kW lader (1- of 3-fasig) haalt en zo de batterij kan opladen in een zestal uur. Snelladen (DC) gaat zowaar tot 150 kW (in 40 minuten 80%) … als je een dergelijke laadpaal kan vinden. Volvo noch Polestar investeerde in het krachtige IONITY laadpaalnetwerk op belangrijke verbindingswegen waardoor de prijs daar vrij hoog zal uitvallen, wel gingen ze een innige samenwerking aan met PlugSurfing waardoor Polestar 2 klanten eenvoudigweg toegang krijgen tot 195.000 laadpunten in Europa (9.000 in België).

Is de Polestar 2 praktisch in gebruik?
In tegenstelling tot de eerder geteste Polestar 1 plug-in hybride is de Polestar 2 bijzonder ruim en daardoor praktisch/functioneel. Aan binnenruimte geen gebrek en dat gevoel wordt eenvoudigweg versterkt door een riant (UV/warmtebehandeld) glazenpanoramadak. Zelfs achteraan hebben twee volwassenen (of drie kinderen) voldoende been/hoofdruimte. In de koffer past 405 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot maximaal 1.095 liter. Onder de “motor”kap vooraan is er nog wat plaats (35 liter), ideaal voor de laadkabels die snel vuil worden.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Hoe zit het qua technologie, connectiviteit en gadgets?
De Polestar 2 heeft een haarscherpe digitale 12,3” tellerpartij met diverse weergavemogelijkheden, daarnaast (letterlijk en figuurlijk) prijkt er een 11,15” verticaal infotainmentsysteem op basis van het Android Automotive besturingssysteem (primeur!). Dat werkt bijzonder intuïtief en vlot, via een nieuw ecosysteem kan je naar hartenlust applicaties installeren. Voor de navigatie werd Google Maps geoptimaliseerd (laadpaalinformatie, slimme route-analyse, …), later zal je ook beroep kunnen doen op de superhandige Waze routehulp. Daarnaast kan/mag je vragen aan de ingebouwde (en perfect werkende) Google Assistent, desondanks eerdere berichten is Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning nergens te bespeuren (komt later).

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

En qua veiligheid/rijhulp?
Om onheil te voorkomen is de Polestar 2 gezegend met ADAS (Advanced Driver Assistance System, slimme rijhulpmiddelen) zoals ondermeer noodremhulp, dodehoekverklikkers, twee airbags, rem/stuurhulp (lees: adaptieve cruise control), verkeersbordenherkenning, vermoeidheiddetectie, achteruitrijcamera en een energie-absorberende carrosserie in geval van een aanrijding.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Hoe rijdt de Polestar 2?
Elektrisch rijden is bijzonder aangenaam en rustgevend (stil!) maar vraagt een aanpassingsperiode. Het rijbereik van de Polestar 2 is voldoende groot om de gevreesde range anxiety in de kiem te smoren, wel moet je de eerste kilometers wennen aan het direct (maar écht direct) beschikbare vermogen en de (instelbare) remenergierecuperatie. Die zorgt ervoor dat – zodra je het “gas”pedaal lost – alle beschikbare energie zoveel mogelijk gerecupereerd wordt en je dus snel afremt, fysiek remmen zal je nog weinig (tot nooit) doen.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Wat zit er in dat Performance Pack en is het een must?
Met het Performance Pack scherp je de reeds dynamische rijervaring van Polestar 2 aan met specifieke onderdelen zoals Öhlins dempers (verstelbaar, maar enkel door Polestar dus niet handmatig), sportief Continental SportContact 6 rubber, geventileerde Brembo remschijven, blitse 20” gesmede velgen en diverse Swedish Gold accenten. Esthetisch klopt het plaatje perfect maar de combinatie van de straffere ophanging en het stevige leeggewicht (2.123 kg) is ietwat nefast voor het rijcomfort. Op kwalitatief asfalt is er geen noemenswaardig probleem maar een korte testrit zonder Performance Pack doorheen Dilbeek (gekend om zijn stevige drempels) gaf direct een veel aangename(re) demping.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Hoeveel kost de Polestar 2?
De basisprijs ligt op 58.900 euro (exclusief 900 euro aan voorbereiding/transportkosten) voor een full option exemplaar aangezien momenteel de Pilot Pack en Plus Pack inbegrepen zijn. Behalve drie jaar gratis onderhoud, connectiviteit en pechverhelping voorziet Polestar gratis een ophaal/afleveringservice. Naast het eerdergenoemde Performance Pack (+€6.000) is de enige optie een semi-elektrische trekhaak (+€1.100), inzake personalisatie is er keuze tussen vijf lakkleuren (Snow, Magnesium, Moon, Thunder, Midnight, +€1.000) als alternatief voor zwart, 20” velgen (+€1.000) en een lederen (ipv vegan) zetelbekleding (+€4.500).

Dankzij de 0 g/km CO2 is de Polestar 2 fiscaal gezien zéér aantrekkelijk, daarnaast zijn er ook scherpe leaseprijzen voorzien.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

De Twee rolt in Luqiao (China) van de band en komt vervolgens met de boot richting Zeebrugge, desondanks maakt Polestar zich sterk dat ze de wachttijden tot een minimum (enkele maanden) kunnen beperken. Bestellingen kan je vanuit je zetel, bed, tuin of zelfs bad doorgeven via de website, wie van dicht(er)bij kennis wil maken moet richting een Polestar Space.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Wat zijn die Polestar Spaces?
Een eigenzinnige/hippe visie op de showroom (van de toekomst) waarbij Polestar voor goed bereikbare locaties kiest in drukke stadscentra’s. Daar kan je in alle rust (fysiek) kennismaken met het nieuwe automerk (en diens veelbelovende visie/filosofie), testritten boeken en configuraties maken/vergelijken. In België zijn er alvast Polestar Spaces voorzien in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik.

Wat/wie zijn de directe Polestar 2 concurrenten?
Met een dergelijk budget/prestatiepotentieel komt – niet toevallig – de Tesla Model 3 akelig in de buurt (beiden doen het trouwens zonder head-up display) maar tegelijk hoopt Polestar ook (lease)rijders uit hun Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Reeks te krijgen. Bij de (gekende) Volvo verdeler kan je anderzijds de XC40 Recharge vinden die dezelfde Polestar 2 bouwtenen gebruikt. Voor wie een premiumbadge minder doorslaggevend is kan perfect terecht bij de Hyundai Kona Electric of Kia e-Niro.

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Wat brengt de toekomst?
Polestar zal zich de komende maanden bezig houden met de actuele Polestar 2 buzz/hype te verzilveren, dit zowel voor de reguliere consument als fleetmarkt. Op korte termijn profiteren de early adopters alvast van handige over-the-air updates inzake functionaliteit, rijhulp en connectiviteit. Midden 2021 zal er een minder krachtigere (en dus goedkopere) Polestar 2 bijkomen terwijl ze in Göteborg (Polestar HQ) werk maken van een Polestar 3, Polestar 4, Polestar 5, …

Conclusie
Wie door het feel good marketingspraatje kijkt (digital first approach, avant-gardistisch design, vegan interieur, …) van Polestar ziet snel het sterke totaalpakket van de Polestar 2. Met een riant rijbereik, snelle laadtijden, aangenaam en goed afgewerkt (zeg gerust premium) interieur, hightech infotainmentsysteem op basis van Android en praktische inborst kan het tweede Polestar model elektrisch rijden nog interessanter maken. De Polestar 2 is nog steeds geen koopje maar kan wel terugvallen op een royale basisuitrusting. Het Performance Pack biedt weinig meerwaarde en laat je dus best links liggen, in ruil profiteer je van nog meer comfort. En dankzij de stilaan betere Belgische laadinfrastructuur speelt de befaamde range anxiety ook geen significante rol meer, toch lijkt een PlugSurfing abonnement (of eigen Wallbox) een must.

Overzicht:
+ Veelbelovend (sportief?) merk(imago)
+ Vlotte prestaties
+ Werkbaar rijbereik (400+ km)
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Ruim interieur / riant koffervolume / trekvermogen (1.500 kg)
+ Afwerkingskwaliteit
+ Perfecte implementatie Android Automotive infotainment/dashboard
+ Snelle laadtijden (11 kW boordlader)
+ Fiscaal zéér interessant (0 g/km CO2)
+ Zéér rijkelijke basisuitrusting

? Onbekend is onbemind
? Designmengelmoes (crossover, berline, fastback, …)
? Beperkte meerwaarde (prijzig) Performance Pack

– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België
– Prijs
– Stevige concurrentiestrijd
– Stugge demping (20” velgen + Performance Pack)

Kort Getest: Polestar 2 EV 78 kWh Performance Pack (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Op de foto’s rechtsvoor zie je geen panel gap maar een slecht gesloten motorkap, onze (menselijke) fout!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...