Officieel: Kia EV6 (2021)Met de gloednieuwe EV6 en diens snelle/krachtige aandrijflijn (inclusief prima laadcapaciteiten) wil Kia een prominente(re) rol gaan spelen in het EV segment.

Met de e-Niro (en mindere mate de Soul EV) kan Kia reeds enige rol van betekenis spelen in het EV segment, toch liggen de ambities van de Europese Koreanen nog veel hoger. Zo mogen we de komende jaren een handvol zuiver elektrische modellen verwachten die het zonder benzine/hybridevariant zullen doen. En daarvoor werd er zelfs een nieuwe naamgeving geïntroduceerd (EV + numerieke waarde).

Het eerste tastbare product daarvan is de EV6 die – net zoals de technisch gerelateerde Hyundai IONIQ 5 – op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) staat. De gekende Tiger Nose grille werd op pensioen gestuurd, hier zien we de Digital Tiger Face (geen 1-april grap) schitteren. Afhankelijk van je interesse/ingesteldheid zou je de EV6 als crossover, fastback, shooting brake of hatchback kunnen omschrijven.

Binnenin prijken er twee 12” beeldschermen (digitaal dashboard + infotainment) en een riant head-up display dat gebruik maakt van augmented reality. Slechts een handvol fysieke bedieningselementen zijn er terug te vinden al kan je ook gebruik maken van slimme spraakcommando’s. In de koffer past er 520 liter die er desgewenst 1.300 kunnen worden. Vooraan (onder de “motor”kap) past er nog eens 32 tot 52 liter, ideaal voor de laadkabels. Een aanhangwagen (max 1.600 kg) trekken is ook mogelijk.

De Kia EV6 komt in diverse varianten waarbij er keuze is tussen achter- of vierwielaandrijving (respectievelijk 1 of 2 elektromotoren) en een 58 kWh of 77,4 kWh batterijpack. Dat biedt een vermogensspectrum van 170 pk tot 325 pk, het rijbereik loopt van 400 tot 510 km. In tegenstelling tot Hyundai komt Kia zowaar met een sportieve EV6 GT topversie. Die is 586 pk / 740 Nm sterk, doet nul-naar-honderd in 3,5 seconden en haalt maximaal 260 km/u!

Het E-GMP platform is voorzien op zowel 400V als 800V systeemvermogen, laden moet daardoor altijd snel gaan. Dit aan een krachtige snellader (zoals IONITY) tot maximaal 220 kW. Dan heb je in 20 minuten een volle batterij (80%)! Reken wel op een nacht aan een klassieke Wallbox. En met de V2L (Vehicle-to-Load technologie) kan je zowaar anderen (fiets, auto, huis, ..) van stroom voorzien!

Met een resem klinkende rijhulp- en veiligheidsystemen zoals Highway Driving Assist, Safe Exit Assist, Lane Following Assist en Remote Parking Assist wil Kia het (hoog)technologische karakter van de EV6 nogmaals benadrukken.

De Kia EV6 zal in Zuid-Korea geproduceerd worden, de productie start deze zomer. De eerste Belgische exemplaren worden tegen eind 2021 verwacht, early adaptors staan voor 100 euro bovenaan op de lijst (hier). Tegelijk krijgen ze 175 kWh gratis stroom bij het IONITY en KiaCharge laadnetwerk. De vanafprijzen lopen van 43.990 euro (EV6 Base Line) tot 64.990 (EV6 GT).