Officieel: Hyundai Santa Fe (2020)De nieuwe Hyundai Santa Fe doet het met een opfriste (stoere!) vormgeving, hoogwaardige interieurafwerking, extra rijhulp én (plug-in) hybride motoren.

De grote Hyundai Santa Fe SUV gaat al bijna 20 jaar mee, relatief kort na de vorige opfrisbeurt krijgen we nu al een nieuwe generatie. Daarbij lag de focus voornamelijk op het elektrificeren van de aandrijflijn en daarvoor krijgt hij een gloednieuw platform mee.

De Santa Fe Hybrid rekent op een 1.6-liter T-GDi benzinemotor met een systeemvermogen van 230 pk / 350 Nm tezamen met voorwielaandrijving, een zestraps automaat en een 1,5 kWh batterij. Begin 2021 komt daar de Santa Fe Plug-in Hybrid (265 pk / 350 Nm) bij met grotere batterij (13.8 kWh) waardoor het zuiver elektrische rijbereik een pak hoger zal uitvallen. Daarnaast blijft de 2.2-liter CRDi dieselmotor (202 pk / 440 Nm) behouden met de 8-traps automaat.

Wel duidelijk is dat de nieuwe Santa Fe een karaktervolle(re) vormgeving meekrijgt met een riante (brede) grille, T-hoekige dagrijverlichting en doorlopende achterlichten. De brede wielkasten kunnen tot 20” velgen omvatten.

Binnenin siert een herwerkte (zwevende) middenconsole, 10,25” infotainmentsysteem en 12,3” digitaal dashboard terwijl de bouw/materiaalkwaliteit beter dan ooit moet zijn. Tevens zorgen handige hulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets voor een premium gevoel, aan binnenruimte is er ongetwijfeld ook geen tekort.

Dankzij het nieuwe platform werden de zwaardere componenten lager geplaatst wat een gunstige invloed heeft op het zwaartepunt en bijhorend luchtweerstand (= verbruik). Tegelijk moet er binnenin meer comfort en stilte heersen dankzij diverse geluidsabsorberende systemen.

De nieuwe Hyundai Santa Fe komt op de markt in het najaar van 2020, prijzen en meer details volgen tegen dan.