Officieel: Mercedes EQS EV (2021)Dit is dé langverwachte Mercedes EQS, de eerste volledig elektrische (superdeluxe) limousine met maximaal 770 kilometer rijbereik!

Na héél lang wachten en diverse (hoopvolle) geruchten/officiële berichten heeft Mercedes de EQS eindelijk volledig gepresenteerd. Zoals de EQ naamgeving aangeeft situeert deze luxeslee zich in de familie van de zuiver elektrische modellen naast de EQA, EQC en EQV.

Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat Mercedes een elektrische aandrijflijn in de S-Klasse heeft gepropt maar dat zou het technisch/technologisch vernuft tekort doen. Qua buitenafmetingen (5,21m x 1,93m en 1.51m) komt het geheel wél in de buurt. Van de EQS zal er maar één koetswerkvorm beschikbaar zijn, kwestie van een elektrische E-Klasse (EQE) en toekomstige Maybach topversie niets in de weg te leggen. Over “in de weg leggen” gesproken, dankzij slimme achterasbesturing (standaard 4,5° of optioneel 10°) verklein je de draaicirkel.

De Mercedes EQS is de meest aerodynamische productiewagen ter wereld met een Cx waarde van 0,20. Dat heeft uiteraard een positieve invloed op het verbruik/rijbereik. De grille is altijd gesloten maar kan je ook met een 3D sterretjes motief krijgen, al dan niet in combinatie met een duotone koetswerkkleur en diverse velgen. De Digital Light koplampen kan zowaar hulplijnen of waarschuwingssymbolen op de weg projecten!

Ook binnenin oogt het elektrische Das Haus vlaggenschip bijzonder hightech, voornamelijk te danken aan het (optionele) MBUX Hyperscreen dat over het volledige dashboard doorloopt. Goed voor 141 cm aan gadgets, haarscherpe displays en de nodige informatie/bedieningselementen. Je mag het ook gerust zien als méér dan een “gewoon” scherm voor navigatie, telefoon en multimedia, dankzij 350 sensoren kan MBUX héél veel analyseren, opmerken, voorstellen en zelfs voorspellen. Toekomstige functies zal je via over-the-air updates ontvangen.

Een EQS AMG topversie (met 762 pk?!) werd reeds subtiel aangekondigd maar dat is voor later net zoals een toegankelijkere EQS350 instapper. Initieel draait het om de EQS 450+ en EQ580 4MATIC+, respectievelijk met achterwielaandrijving (één elektromotor) en vierwielaandrijving (twee elektromotoren).

Mercedes EQS450+ – RWD – 333 pk – 210 km/u – 108 kWh – 770 km rijbereik
Mercedes EQS580 4MATIC+ – AWD – 524 pk – 210 km/u – 108 kWh – ?? km rijbereik

Aan een Wallbox of publieke laadpaal (AC) kan je met 11 kW of optioneel 22 kW laden, aan een snellader (DC) lukt dat tot 200 kW! Net zoals het platform is ook de lithium-ion accu modulair waardoor er verschillen kunnen zijn inzake actieradius/vermogen. Qua nettocapaciteit gaat het van 90 kWh tot 107,8 kWh.

Met de optionele Drive Pilot is de Mercedes EQS in staat om volledig autonoom te rijden, hetzij tot 60 km/u, in de file, op de autosnelweg en in Duitsland (waar er een proefproject loopt). Maar de technologie is er klaar voor, nu is het enkel wachten op Europa om hieromtrent groen licht te geven!

Onder het “The Best or Nothing” motto steekt de EQS propvol met handige gadgets, rijhulp en veiligheidssystemen. Denk aan automatisch in/uitparkeren via je app, luchtvering, superieure luchtkwaliteit dankzij een intelligente HEPA filter, zelfopenende deuren (zeg gerust portieren), …

De Mercedes EQS staat tegen de zomer bij de lokale verdelers en zal daar al zijn luxe, comfort en gadgets maar al te graag presenteren. Prijzen volgen later, wel kan je al eentje bestellen.