Officieel: Volvo XC40 Recharge Single Motor (2021)Met een 231 pk sterke Single Motor instapper maakt Volvo de zuiver elektrische XC40 Recharge per direct een pak goedkoper/toegankelijker!

Volvo commercialiseerde de zuiver elektrische XC40 SUV – en diens lifestyle C40 afgeleide – enkel als Recharge P8 AWD topversie. Dit met vierwielaandrijving (lees: twee elektromotoren), 404 pk en een riant 75 kWh (netto) batterijpack. Daardoor kwam de vanafprijs boven de 60.000 euro te liggen, misschien net wat te stevig om volmondig te concurreren met diverse SUV EV nieuwkomers.

Dat commercieel euvel pakt de Zweedse autoconstructeur nu aan met de introductie van een toegankelijkere XC40 Recharge Single Motor. Zoals de benaming doet vermoeden met één elektromotor op de vooras wat resulteert in vierwielaandrijving.

Met 231 pk / 330 Nm, een 0-100 chrono van 7,4 seconden en 160 km/u topsnelheid is de XC40 Recharge Single Motor nog steeds voldoende vlot. De accupack is 69 kWh (netto) groot maar is in de nieuwe configuratie toch goed voor een rijbereik van 400 km (WLTP). En met extra uitrustingsniveau’s (Core, Plus en Pro) kan de XC40 Recharge al de jouwe zijn vanaf 46.400 euro. Visuele verschillen zijn er niet te bespeuren. De koffer slikt dus nog steeds 414 liter bagage en aan een snellader moet je maar 30 minuten blijven hangen.

Tegelijk zakt de vanafprijs van de Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus topversie (voordien P8 AWD) naar minstens 59.000 euro. Die doet 0-100 sprintjes in 4,9 seconden en zou tot 416 km ver moeten geraken met een volle batterij.

Een soortgelijke uitbreiding zagen we reeds bij de Polestar 2 die – niet toevallig – gebouwd wordt op dezelfde CMA bouwstenen. De XC40 Recharge Single Motor productie wordt “dit najaar” opgestart bij Volvo Car Gent in China. Bestellen kan vanaf NU! We betwijfelen of de C40 Recharge eveneens de instapmotor zal toebedeeld krijgen…