Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)Snel, hoogtechnologisch, steevast indrukwekkend en nu ook praktisch/functioneel, met de Taycan Cross Turismo is Porsche volledig klaar voor de toekomst!

Met allerhande nieuwe modellen bewees Porsche het voorbije decennium dat ze meer kunnen dan enkel begeerlijke sportwagens bouwen. De Taycan was hun eerste zuiver elektrisch product, in de komende jaren volgen er nog een resem zuiver elektrische modellen. Kunnen ze daardoor de échte pareltjes uit de gammafolder (met een hoogtoerige benzinemotor) nog even in leven houden?

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Na een lange ontwikkelingsperiode ontpopte de Mission E Concept zich tot de knappe Taycan vierdeursberline. Initieel enkel als krachtige Turbo (S) topversie, nadien volgde er gelukkig ook een toegankelijke(re) uitvoeringen. En met de Mission E Cross Turismo Concept was snel duidelijk dat er ook afgeleide varianten gingen volgen.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Begin 2021 kregen we de Taycan Cross Turismo, een tweede koetswerkvorm die duidelijk focust op méér binnenruimte. Zo past er 446 tot 1.212 liter bagage onder de elektrische kofferklep. Vooraan is er nog een frunk (84 liter), ideaal voor je laadkabels.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Tegelijk staat de Taycan Cross Turismo hoger op zijn poten (die op hun beurt voorzien zijn van 19” tot 21” velgen). Sowieso is er 20 mm méér grondspeling, mits het optionele Off-road Design pakket komt daar nog eens 10 mm bij. Met een aangepaste Gravel rijmodi en extra (kunststof)bescherming rondom benadrukt Porsche het avontuurlijke karakter. Toch twijfelen we of iemand het écht ook zo bont zal maken met zijn/haar Taycan, zeker met de lage zitpositie … en het stevig prijskaartje. Hopelijk volgt er later nog een reguliere Taycan Sport Turismo!

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Speciaal voor de active lifestyle medemens ontwikkelde Porsche een dakkoffer (bruikbaar tot 200 km/u) en fietsendrager. En daarop passen dan weer perfect de exclusieve Porsche eBikes!

Hightech premium interieur

Ook deze avontuurlijke/praktische Taycan maakt indruk met zijn piekfijne afwerkingskwaliteit en premium materialen. Uiteraard volledig op smaak te brengen via de uitgebreide personalisatiegids met diverse materialen/stiksels/accenten! Zoals reeds aangegeven is de zitpositie behoorlijk laag (lees: sportief) terwijl de grote glaspartijen (inclusief gigantisch panoramisch dak) het ruimtegevoel versterken. De zichtbaarheid rondom is prima al zou de achterruit wel wat groter mogen zijn. Gelukkig staan er een resem camera’s paraat om dat euvel op te lossen!

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Achter het fijne sportstuur vinden we een riante Porsche Advanced Cockpit tellerpartij (16,8”) met vijf verschillende (sub)schermen, de buitenste exemplaren zitten wel ietwat verstopt. Centraal prijkt er een infotainmentsysteem (10,9”) met hedendaagse functionaliteit en daaronder een exemplaar (8,4”) als bedieningselement/informatiebron. Mocht jouw schermhonger daarmee nog steeds niet gestild zijn kan je voor een Passager Display (eveneens 10,9”) kiezen aan passagierszijde. Zo kan je bijrijder zich uitleven met de navigatie, multimedia of LED sfeerverlichting… Uiteraard mag een handig head-up display hier niet ontbreken!

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Normaliter zijn er hier slechts vier zitplaatsen, tegen meerprijs wordt er nog een veiligheidsgordel geïnstalleerd op de achterbank. Daar profiteren ze bovendien het meest van de aangepaste daklijn met bijna 5 cm extra hoofdruimte.

Van 476 pk tot 761 pk in de Taycan Cross Turismo!

De Porsche Taycan Cross Turismo komt sowieso met vierwielaandrijving (lees: twee elektromotoren) en het grote batterijpack. Instapper van dienst is de 4 (476 pk), daarboven vinden we de 4S (571 pk), Turbo (680 pk) en Turbo S (761 pk). In tegenstelling tot andere EV’s monteert Porsche hier een 2-traps automaat die helpt om het vermogen zo efficiënt mogelijk aan de grond te brengen.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

De geteste Taycan 4S Cross Turismo is 490 pk sterk, met launch control en overboost kan dat (kortstondig) oplopen tot 571 pk / 650 Nm! Desondanks een leeggewicht van 2.300 kg (!) lukt een nul-naar-honderd sprintje in 4,1 seconden, de topsnelheid ligt op 240 km/u.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

De bijna fluisterstille werking en het intense gevecht tegen de zwaartekracht zorgen voor een unieke (vreemde?) ervaring. Wetende dat dit “maar” een 4S is doet toch ietwat vrezen voor die Turbo S variant die 100 km/u aantikt in 2,9 seconden… In tegenstelling tot andere Porsches ontbreekt hier logischerwijs een beklijvende soundtrack. Tenzij de Electric Sport Sound aangevinkt werd tijdens het configuratieproces. Die genereert – zowel vanbinnen als vanbuiten – de nodige decibels om het snelheidsgevoel/prestatiepotentieel te benadrukken. Op papier behoorlijk belachelijk, in de praktijk versterkt het op een aangename wijze het futuristische karakter.

Laden + rijbereik

De laag ingewerkte batterijpack is 93 kWh groot (84 kWh netto) wat zorgt voor een rijbereik van 388 à 452 km (WLTP). Zonder al te veel moeite behaalden we een praktijkverbruik van 23 kWh per 100 km, met een volle batterij zouden we zo 365 km ver geraken. De remenergierecuperatie is maar matig aanwezig/instelbaar, Porsche wil overduidelijk een “klassieke” rij-ervaring bieden.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Een Taycan volledig opladen kan op wisselstroom (AC) aan 11 kW (9u) of optioneel 22 kW (5u). Dankzij de vooruitstrevende 800V architectuur kan je aan een snellader (DC) zowaar 270 kW slikken. Dan ga je van 5% naar 80% batterijcapaciteit in twintig minuten! Aan een klassiek 230V stopcontact lukt het ook … in 40 uur! Een eigen Wallbox lijkt dus een must have optie net zoals de warmtepomp. Die ontlast de accu bij extreme temperatuur (warm of koud) en zorgt zo voor méér rijbereik.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Taycan Cross Turismo rijgedrag

De Duitse autobouwer uit Zuffenhausen is groot geworden met zijn sport/racewagens, opmerkelijk genoeg hebben ze dat befaamde DNA ook perfect kunnen integreren in de zuiver elektrische Taycan. Dit met een scherp stuurgevoel, onverstoorbare stabiliteit en de nodige betrokkenheid. Ook de aanwezige remkracht is perfect voorzien op het stevige prestatiepotentieel. Afhankelijk van je mood en het traject switch je gemakkelijk tussen een Range, Normal, Sport en Sport Plus rijmodi. Wie het zelf beter weet kan een eigen setup (onderstel, demping, vermogensopbouw…) maken.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Op slecht wegdek is het stevige gewicht merkbaar (zeker met 21” velgen) maar over het algemeen overheerst het comfort. Dankjewel standaard luchtvering! Nog meer gebruiksgemak biedt de Taycan Cross Turismo dankzij de talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen zoals keyless go, cruise control, noodremhulp, dodehoekverklikkers, Lane Keeping Assist en verkeersbordenherkenning.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Mits wat extra budget kan dat aangedikt worden met 360° parkeerhulp, nachtzichtassistentie, dynamische Matrix LED lichtblokken, massagezetels met ventilatie, stuurwielverwarming en een hoogwaardig Bose of Burmester audiosysteem. De Porsche InnoDrive combineert intelligente navigatiehulp (die focust op een zo laag mogelijk verbruik) met adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie.

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Prijzen en (onbestaande) concurrentie

Met een vanafprijs van minimaal 96.870 euro is de Taycan Cross Turismo pakweg 10.000 euro duurder dan zijn niet-avontuurlijke Taycan evenknie. Wie echter goed gaat vergelijken zal zien dat het prijsverschil van een soortgelijke motorisatie/uitvoering minder dan 1.000 euro bedraagt. Dat maakt de Taycan Cross Turismo eigenlijk een koopje, toch voor wie zijn weg kan vinden door de eindeloze (en vaak essentiële) opties van Porsche. De Neptune Blue testwagen van dienst was uiteindelijk 159.000 euro waard!

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Met de reguliere Taycan mikt Porsche op de technisch gerelateerde Audi e-tron GT, Tesla Model S en Mercedes EQS. Dergelijke modellen doen het zonder praktische evenknie dus heeft de Taycan Cross Turismo het rijk (even?) voor zich alleen. Voor wie de EV switch nog niet durft te maken heeft de lokale Porsche verdeler de Panamera Sports Turismo (vanaf 104.757 euro) in de aanbieding. Die is net iets groter, nog wat ruimer (515 à 1.384 liter bagage) en desgewenst als 700 pk sterke plug-in hybride te verkrijgen!

Conclusie

Of we het nu willen of niet, op termijn gaan we volledig elektrisch rijden. Met de Taycan claimt Porsche – op overtuigende wijze – wederom een plek bovenaan de hiërarchie. Mits voldoende kapitaal ben je hier aan het juiste adres inzake vormgeving, afwerking, prestaties, weggedrag, comfort, laadsnelheden en technologie. De Taycan Cross Turismo voegt daar nog de nodige (extra) bruikbaarheid en binnenruimte aan toe, afgekruid met avontuurlijk sausje.

Overzicht:
+ Futuristische vormgeving met moderne looks
+ Ruim(er) interieur
+ Praktische inborst
+ Werkbaar rijbereik (350 km)
+ Indrukwekkende prestaties
+ Snelle laadtijden
+ Betrokken rijgedrag (lage zitpositie, stuurgevoel, wegligging, …)
+ Remkracht
+ Comfort
+ Afwerking / materiaalkeuze
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia, gadgets
+ Basisuitrusting (en minimale meerprijs tov reguliere Taycan)
+ Fiscaal interessant

? Volstaat slechts 30 mm hogere bodemvrijheid voor de avonturier
? Nieuwe “vreemde” manier van rijden

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte remenergierecuperatie

Rijtest: Porsche Taycan 4S Cross Turismo 571 pk EV crossover (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie porsche.be!