Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)Om de commerciële interesse te versterken frist BMW de stoere X3 xDrive30e plug-in hybride SUV even op met nieuwe lichtblokken, extra personalisatie en kwalitatiever infotainment!

De BMW X3 SUV is doorheen de jaren uitgegroeid tot een waar succesmodel! Iets dat je ook ziet aan de toegenomen buitenafmetingen, beschikbare uitrusting, bouwkwaliteit en meer volwassen uitstraling van de derde generatie (G01). Je kan hem (of haar?) zelfs gemakkelijk aanzien voor de grotere X5 SUV!

Never change a winning team

Zelf ziet BMW de X3 SUV als een SAV (Sports Activity Vehicle) met de technisch gerelateerde X4 SAC (Sports Activity Coupé oftewel lifestyle SUV coupé met aflopende daklijn). Ook is er intussen al een zuiver elektrische iX3. En de sportieve X3 M en X4 M derivaten natuurlijk! De volledige familie onderging intussen een facelift … al spreken ze in München eigenlijk liever over een LCI (Life Cycle Impulse)! Om direct met de deur in huis te vallen, héél veel ingrijpende verschillen zijn er niet te bespeuren.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Uiteraard werden de personalisatiemogelijkheden (velgen, kleuren, accenten …) aangevuld. Tevens is de grille iets groter (zonder te overdrijven zoals bij de X7) en ogen de bumpers iets breder. De lichtblokken vooraan zijn dan weer iets smaller terwijl de nieuwe achterlichten de snelste weggevers van deze update zijn! In een M Sport configuratie oogt het allemaal wat sportiever.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Binnenin groeit het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem. Standaard meet het nu 10,25”, mits opleg wordt dat 12,3”. Via handige over-the-air updates kan bestaande functionaliteit aangevuld of verbeterd worden. Achter het dikke stuurwiel prijkt standaard een 10,25” digitale tellerpartij (BMW Live Cockpit Plus). Verder voelt alles zeer vertrouwd aan, zowel qua doordachte indeling als kwalitatieve materialen/bouwkwaliteit.

Praktisch

Passagiers achterin hebben weinig tot geen reden om te klagen omtrent de beschikbare ruimte. Met het optionele glazen panoramadak wordt het ruimtegevoel nogmaals versterkt. Instappen gaat nog steeds gemakkelijk dankzij de hogere zitpositie.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

In de koffer van de vernieuwde BMW X3 SUV past er 550 liter bagage, met de achterbank plat (40:20:40) stijgt het laadvolume tot 1.600 liter. In het geval van de X3 xDrive30e plug-in hybride bespeuren we nog steeds de verhoogde kofferbodem (10 cm) wegens de plaatsing van de accupack. Daardoor is er hier slechts 450 à 1.500 liter bagageruimte voorhanden.

Power of choice

BMW zet sterk in op een zo breed mogelijk motorengamma. In het geval van de vernieuwde X3 is er keuze tussen zowel diesel, benzine, plug-in hybride als EV. Zo is er de X3 sDrive18d (136 pk), X3 xDrive20d (163 pk), X3 xDrive30d (286 pk), X3 M40d (340 pk), X3 xDrive20i (184 pk), X3 xDrive30i (245 pk), X3 M40i (360 pk), X3 M (480 pk of 510 pk) en X3 xDrive30e (292 pk).

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Op de dieselinstapper na zijn ze allemaal voorzien van xDrive vierwielaandrijving, een 8-traps Steptronic automaat en 48V mild hybride ondersteuning zijn altijd van de partij bij de X3’s met verbrandingsmotor.

Ondanks het feit dat de iX3 vrij recent gelanceerd is mag deze ook al profiteren van de aangescherpte looks en moderner interieur. De zuiver elektrische aandrijflijn is nog steeds 286 pk sterk.

BMW X3 xDrive30e plug-in hybride

De populaire X3 PHEV SUV blijft vertrouwen op de doordachte en verfijnde combinatie van een 2.0-liter viercilinder benzinemotor, elektromotor en Steptronic automaat. Tezamen goed voor een systeemvermogen van 292 pk / 420 Nm. Daardoor kan je pronken met prima verbruikscijfers (2 liter per 100 km en 45 g/km CO2) en dito prestatiecijfers (0-100 in 6,1 seconden en max 210 km/u).

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Zuiver elektrisch kan je hoogstens 135 km/u rijden en een volle batterij (12 kWh bruto) biedt een zuiver elektrische actieradius van 42 à 50 km. Opladen gaat eerder traag gezien de interne boordlader van slechts 3,7 kW (AC), investeren in een krachtige laadpaal/Wallbox is (hiervoor) tevergeefse moeite. Na ongeveer 3u30 is de volledige batterijcapaciteit bereikt.

X3 xDrive30e is zuinig

Gebruik maken van de ingebouwde navigatie helpt om het verbruik te drukken, het systeem kan hierdoor een optimale energiestroom bepalen. Handmatig kan je ook voor de EV rijmodus kiezen of batterijcapaciteit sparen voor later (Battery Control). Met een aangepaste rijstijl (lees: rustig) en de nodige laadsessies bleef ons praktijkverbruik beperkt tot een kleine 3 liter benzine per 100 km. Wie vertikt (veelvuldig) te laden zal het verbruik vlot zien oplopen en zo snel de benzinetank (50 ipv 65 liter) legen.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Aangenaam rijgedrag

Op minder kwalitatief asfalt heeft de demping het toch moeilijk(er) met het leeggewicht van 1.850 kg … zeker in combinatie met de knappe 20” lichtmetalen velgen. Beter opteer je dus voor 18” of 19” exemplaren om het comfortniveau te versterken.

Verder voelt, stuurt en rijdt deze X3 xDrive30e net zoals zijn X3 soortgenoten: met enige betrokkenheid. Speels gaat het nooit worden maar het volwassen rijgedrag (en de Sport modus) laten toe om met enige geschwindigkeit door de bocht te gaan. De elektromotor levert desgewenst een tijdelijke push van 41 pk! De xDrive vierwielaandrijving zorgt ten alle tijden voor een vertrouwde stabiliteit.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Ook langere ritten vormen weinig tot geen probleem in de vernieuwde X3 PHEV. Hier kan je terugvallen op een resem handige rijhulpmiddelen zoals adaptieve cruise control, head-up display, verkeersbordenherkenning, kruispuntwaarschuwing, 360° camera en Reversing Assistant.

Prijzen

Om het configuratieproces duidelijker en vooral eenvoudiger te maken werd de complexiteit van de uitrustingslijnen en opties bewust met 30% gereduceerd, aldus BMW. Tevens is de basisuitrusting iets genereuzer. Toch voorzie je (nog steeds) best wat budget om een leuke X3 configuratie te maken.

De meest toegankelijke uitvoering is momenteel de BMW X3 sDrive18d (vanaf 52.100 euro). Voor de nieuwe X3 xDrive30e moet je minstens 67.650 euro neerleggen. In tegenstelling tot andere PHEV modellen/concurrenten blijft het bij slechts één BMW X3 PHEV variant, van een xDrive20e, xDrive28e of xDrive45e is er geen spoor. De knappe testwagen (M Sport + M Brooklyn Grau + Merino Tartufo leder) tikte uiteindelijk af op 86.000 euro.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk facelift SUV G01 LCI PHEV (2023)

Concurrentie BMW X3 xDrive30e PHEV

Naast de interne alternatieven (X1 xDrive25e en 320e/330e Touring) moet de BMW X3 PHEV met name opboksen tegen de Audi Q5 TFSI e, Volvo XC60 Recharge en Mercedes GLC300e. Vooral die laatste maakt het de Bimmer behoorlijk moeilijk met zijn dubbel zo groot elektrisch rijbereik. Ook zonder premiumbadge voorop (inclusief bijhorende premium prijzen) staan er bovendien talrijke SUV PHEV alternatieven paraat. Ook het aanbod qua soortgelijke SUV EV wordt steeds groter en groter!

Conclusie

Met een klassieke facelift (frisse looks, moderner interieur en extra rijhulp) komt de BMW X3 nog zelfverzekerder voor de dag. Aan de bekende voordelen (ruim, betrokken rijgedrag, hogere zitpositie en hoogwaardige afwerking/materialen) werd niet geraakt. De X3 xDrive30e plug-in hybride blijft ook nog steeds behoorlijk zuinig, toch met frequent opladen. De ijzersterke (EV) concurrentie maakt het hem wel niet gemakkelijk.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Comfortabel
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Aangename (fluisterstille) plug-in hybride aandrijflijn
+ Zéér zuinig mits frequent laden
+ Vlotte prestaties
+ Rijgedrag
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Facelift introduceert weinig échte nieuwigheden

– Prijs/optiebeleid
– Stugge demping (wegens gewicht en 20” velgen?)
– Kleinere kofferruimte
– Beperkt laadvermogen interne lader (3,7 kW)
– Stevige (interne) concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!