Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)Om de vernieuwde 5 Reeks (nog) aantrekkelijker te maken voor de zakelijke rijder lanceert BMW een 204 pk sterke 520e plug-in hybride instapper!

Een tijdje terug nam BMW het potlood vast om de 5 Reeks op te smukken. Heel veel veranderde er niet, maar onder de motorkap kwam er een groter aanbod plug-in hybrides. Naast de 530e (Touring) en 545e Berline is er nu ook de 520e instapper. De 545e versmelt zes-in-lijn met elektromotor, de 520e doet het net als de 530e met een 2.0-liter viercilinder onder de motorkap. Wel enigszins genepen qua vermogen en iets goedkoper geprijsd. Daarmee moeten nóg meer leaserijders overtuigd worden om deze geëlektrificeerde Fünfer thuis aan de stekker te hangen.


Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Op papier ziet het er alvast schitterend uit: een gemiddeld verbruik van amper 1,3 liter benzine per 100 kilometer en daarmee slechts 30 g CO2 per kilometer. Wij gingen op stap met de iets zwaardere 520e Touring, maar ook daar zorgen de cijfers met respectievelijk 1,5 l/100 km en 34 g/km voor een fonkeling in de ogen van menig boekhouder/fleetmanager. De tweeliter benzinemotor zorgt voor 163 pk en de elektromotor voor 109 pk. Het systeemvermogen van 204 pk is met andere woorden 82 pk armer dan dat van de 530e, het koppel met 350 Nm moet 70 eenheden toegeven.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Slanke gazelle

Hoewel de 0-100 km/u sprint nog steeds respectabel te noemen is met een chrono van 8,2 seconden, valt niet te ontkennen dat het gemis van de ontsnapte paarden te voelen is. Met een leeggewicht van 1.975 kg is de 520e Touring nu eenmaal geen slanke gazelle.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Problematisch kunnen we de downsizing dan ook weer niet noemen, er is voldoende vermogen en zeker koppel aanwezig om te voorzien in een comfortabele rit van A naar B. Dat de motor zich nauwelijks laat horen en een aanzienlijk aantal kilometers elektrisch af te leggen valt, dragen daar alleen maar toe bij.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Tijdens onze week testrijden gingen wij alvast maniakaal aan het stopcontact om de bedoeling van deze plug-in hybride maximaal na te streven. Dankzij de 3,7 kW boordlader is de 12 kWh batterij na iets meer dan 3 uur terug op 100% van zijn capaciteit. Op een totale afstand van zo’n 500 km reden we maar liefst 235 km volledig elektrisch.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

We deden ook veel moeite om het gaspedaal als groene jongen te behandelen, maar met een gemiddeld testverbruik van 4,7 l/100 km helaas niet in de buurt van de waarden op papier. Een verdienstelijke poging! Vergeet echter niet dat je daar nog 6,8 kWh/100 km aan elektrisch verbruik moet bijtellen. Ook stroom is helaas niet gratis.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Praktische opoffering

Naast een genepen vermogen zijn er weliswaar ook enkele andere offers te brengen. De brandstoftank krimpt tot 46 liter en zo ook het totale rijbereik. Maar de zwaarste toegeving zit in het koffervolume. Niet enkel kan je nog maximum 430 liter (-130 liter) meesjouwen met achterbank rechtop, de koffervloer zit ook een pak hoger waardoor een heel pak voorwerpen moeilijker in te puzzelen vallen. Tot slot is de 520e er enkel met achterwielaandrijving en niet als xDrive zoals de 530e’s. Al zullen de meeste klanten daar niet wakker van liggen.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Prijzen en concurrentie

Verzoening komt er met de reductie in prijs. Waar het configureren van de 530e Berline pas start bij 62.500 euro, ligt de vanafprijs van de 520e Berline zowaar 4.300 euro lager bij slechts 58.200 euro. Wil je net als ons eerder met de praktischere Touring op stap, dan betaal je minstens 61.050 euro.

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Best stevige prijzen om van een instapper te spreken, maar bij de premium concurrentie is dat vanzelfsprekend niet anders. Bij Audi noch Mercedes zijn er bovendien instappers, dus zijn de A6 50 TFSI e (vanaf 66.550 euro) en E300e Break (vanaf 66.187 euro) de enige keuze. Idem bij Volvo met de V90 Recharge (vanaf 67.350 euro), dus de BMW 520e Touring heeft voorlopig toch het speelterrein onderaan het gamma voor zich alleen. Tenzij je natuurlijk genoegen neemt met zo’n 320e Touring (vanaf 50.800 euro).

Conclusie

Als zo’n BMW 530e plug-in hybride net te hoog gegrepen is dan kan de 520e soelaas brengen. De langere prijs moet troost bieden voor de ietwat genepen prestaties, maar de doordeweekse leaserijder komt met 204 pk en 350 Nm niets tekort om comfortabel van A naar B te bewegen.

Overzicht:
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Comfort
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia, gadgets
+ Fiscaal aantrekkelijk

? Goedkoper, maar nog steeds duur
? Bescheiden prestaties

– Interne concurrentie
– Optiebeleid
– Verhoogde koffervloer

Rijtest: BMW 520e Touring plug-in hybride 204 pk G21 PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!